בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
עשה לך יוטיוב - חלק ראשון 

עשה לך יוטיוב - חלק ראשון

 
 
ניצן וידנפלד

כל מה שאתם צריכים בשביל להקים אתר וידאו משלכם זה קצת כסף והרבה קשרים טובים. חלק ראשון במדריך שיתן לכם צ'אנס להתחרות ראש בראש מול יוטיוב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
יוטיוב אתם כבר בטוח לא תהיו, יש בשרשרת המזון האינטרנטית רק מקום אחד בפסגה. אבל אם תמהרו, עדיין תוכלו לתפוס מקום טוב באמצע עם אתר וידאו משלכם. ואתם יודעים מה? זה הרבה פחות מסובך ממה שאתם חושבים.

אז אם לצטט את מונטי פית'ון - "נתנהג כאילו שהמשחק המקדים כבר נעשה, אם לא אכפת לכם", כלומר נצא מתוך הנחה שאתם אכן מעוניינים להקים אתר וידאו, שבחרתם לו שם ואפילו רשמתם בעבורו כתובת אינטרנט. מכאן והלאה, יש לכם את המדריך שלפניכם.
 

נכנסים לארון

 
הצעד הראשון בבניית אתר הוא למצוא מקום, בעולם האמיתי, שבו האתר ישכון. אתם זקוקים למחשבים שיריצו את השרתים של האתר שלכם ולארון לשים אותם בו. רצוי כמובן שהארון הזה יהיה מחובר בחיבור רחב מאוד לרשת. במילים אחרות – אתם צריכים לדבר עם ספקית אינטרנט.

למה לא להשתמש בשירותים של חברת איכסון? אתר וידאו מציב רף דרישות אכסון גבוה בהרבה מרוב סוגי האתרים האחרים. חוות אתרים מוכרת בדרך כלל נפח איחסון מצומצם וחבילות מוגבלות של נפח תעבורה. זה מתאים בול לצרכים של אתר עיסקי, אבל ההצעות שתקבלו מחברות איכסון יהיו צרות על הדרישות של אתר וידאו, שזקוק לכטרהבית (אלף ג'יגה) של שטח איכסון ולרוחב פס אסטרונומי.

הפיתרון הכלכלי הוא לפנות לאחת מספקיות האינטרנט הגדולות ולרכוש ממנה שטח אכסון בחוות השרתים שלה וחיבור רחב פס לאינטרנט (במונחים של אתרים, שזה גדול בכמה מונים מפס רחב ביתי). בנוסף, כשהאתר שלכם נמצא אצל ספקית אתם יכולים לרכוש בעבורו רוחב פס יחודי לגלישה מישראל, אם האתר שלכם אמור לשרת בעיקר את הקהל הישראלי.

מדוע לרכוש את כל הציוד בעצמכם? כי אף אחד לא יעשה את זה בשבילכם. גם כאן, הפיתרון היציב והמשתלם ביותר הוא לא שירותי אכסון חיצוניים. מאוד לא כדאי לחסוף בכסף כשזה מגיע לשרתים. בניגוד לתוכנות מחשב, הגולשים מתנהגים בקוצר רוח לאתרי אינטרנט עם בעיות טכניות ונוטים להתרחק מהם. מה שחלונות יכולה להרשות לעצמה (קריסה יומית), אתר הווידאו שלכם לא יכול.

עלויות ההתקנה אצל ספקית יכולות להגיע לאלפי דולרים, וכך גם התשלום החודשי. למרות זאת, עדיין מדובר בפיתרון הכדאי ביותר. רצוי לרכוש את הציוד במקביל לבניית האתר עצמו, משום שההתקנה והבדיקה אורכים זמן רב. בזמן שהארגזים נפרקים, אתם יכולים להתחיל בתכנות השלד של האתר שלכם.
 

מרכיבים את המנוע

נגן וידאו
 נגן וידאו   
באתרי תוכן אף אחד לא רוצה לקרוא למתכנת בכל פעם שמישהו מעלה סרטון, לכן אין היגיון בבניית כל עמוד בנפרד. מה שעושים הוא לתכנן עמוד גנרי, עם מקום מוקצה מראש לנגן, לשם הסרט ולתגובות, ולתת לקוד של האתר למלא אותו בכל פעם בפרטים הנכונים. שפת התכנות הנפוצה למטרות אלו היא PHP.

צוות מצומצם של תכנתים מיומנים יכולים להקים בעזרת PHP אתר וידאו מלא תוך שבועיים עד חודש, תלוי בכמות הפסקות השינה והשירותים. לא מומלץ לרכוש קוד מוכן מחברה חיצונית מכמה סיבות: הראשונה היא שאתם לא רוצים אתר שנראה כמו כל האחרים. השניה היא שבעולם האתרים מוכווני הקהילה, העבודה לעולם אינה נגמרת. המשתמשים מציפים דרישות לפיצ'רים חדשים ומנהלי האתר צריכים לענות עליהן לפני שהמתחרים יעשו זאת. ליוטיוב יש איזור מיוחד שמיועד לבדיקות של דברים מהסוג הזה. הסיבה השלישית נובעת מהקודמות – תג המחיר של ביצוע העבודה על ידי צוות האתר זול באופן משמעותי.

בנוגע לעיצוב האתר, הדעות חלוקות. עלותו של מעצב יכולה בהחלט לשבור את קופת החיסכון שלכם. מצד שני, אתר שנראה כאילו נוצר בעזרת הצייר של חלונות לא הולך לתפוס מקום אטראקטיבי בשרשרת המזון של אתרי הווידאו. אם יש לכם ידע מסויים בעיצוב, יתכן שתוכלו לדחות את נושא העיצוב הסופי לזמן שבו האתר יתחיל לייצר הכנסות. בכל מקרה, תמיד יהיו אלו שיטענו שאתם חייבים להזמין מעצב עוד היום. הכלל הוא שאם אתם שומעים את המשפט הזה לעיתים תכופות מדי, יתכן שיש דברים בגו.

רוב הפעילות באתר שלכם תהיה צפייה בסרטים ולכן הדבר הבא שאתם זקוקים לו הוא נגן טוב. ניתן לרכוש רכיב שכזה בכמה מאות דולרים, שזה הרבה פחות מעלות הפיתוח שלו. נגן איכותי יאפשר לצופה לעבור למסך מלא, יתמוך בהצגת פרסומות לפני ואחרי הסרטון, יציג לצופה בסיום הצפיה רשימת סרטונים מומלצים ויתמוך בעיצוב אישי.

PHP מאפשרת לכם לבנות אתר במהירות רבה ולהוסיף לו חלקים בקלות, בדומה למבנה לגו. זו הסיבה לפופולאריות הרבה שלה. הבעיה היא שאחרי שבניתם את האתר אתם עלולים לגלות שהוא מאוד לא מאובטח. מה שמביא אותנו לנושא הבא.
 
 

ההגנה הטובה ביותר היא גיבוי

 
התפקיד של חברת האיכסון, בתחום האבטחה, מסתכם בדרך כלל בעצירת התקפות מניעת שירות, מהסוג שגורם לאתר לא להיות זמין. היא תספק לכם פיירוול אכותי ותדאג ששום ילד עם חיבה לסוסים טרויאניים לא יסגור לכם את העסק. מכיוון שלא היא אחראית לקוד של האתר שלכם, היא גם לא תעשה שום צעד למניעת פריצות אליו.

"תשמע, קשה מאוד עד בלתי אפשרי לסתום לחלוטין את כל החורים באתר. גם כשאתה ממש מתאמץ, תמיד מגיע עדכון לאחד הרכיבים ואיתו חורי אבטחה חדשים. הרבה יותר משתלם להשקיע בגיבוי טוב ופשוט לשחזר את האתר במקרה שפורצים אליו", אמר לי מנהל אתר ווב 2.0 ישראלי.

בין אם PHP אכן לא ניתנת לאבטחה ובין אם מנהלי האתרים פשוט בוחרים לטפול בה את האשמה, נושא האבטחה הוא בסופו של דבר רק עניין של כסף. ברור שצוות מיומן של מומחים, שיפעל במשך 24 שעות בתיאום עם היחידה לפשעי מחשב באינטרפול יוריד בהרבה את הסיכוי שהעמוד הראשי של האתר שלכם יושחת. אבל בתקציב מוגבל, והוא תמיד מוגבל, צריך למצוא את האיזון בין הנזק של פריצה אפשרית לבין התשלום שעולה המניעה שלה.

מכיוון שאתרי וידאו לא מאכסנים פרטים אישיים מעניינים במיוחד על המשתמשים שלהם, הן מהווים בעיקר מטרה לפורצים משועממים שמעוניינים למרוח את שמם על דפי האתר, מבלי להעלות סרטונים לפני כן. לכן הדגש העיקרי שעליו יש לשים את הלב הוא בהתאוששות מהפריצה, כלומר בגיבוי, ולא במלחמה בחורי האבטחה.

גיבוי טוב נמצא במקום פיזי מרוחק מהמקום בו מאוכסן האתר שלכם. כך תוכלו להתגונן משריפה, הפסקת חשמל ארוכה במיוחד או קטיושה מכוונת מדי. הגיבוי גם ישמש אתכם במקרה שבו תקרוס המערכת (וזה אכן יקרה, אתם יכולים להמר על זה כבר עכשיו), או שתוסף מסויים שתתקינו יתגלה כטעות. שירות גיבויים טוב מתחיל בכמה מאות דולרים לחודש, והוא שווה כל סנט. סביר להניח שלא תוכלו, וגם לא תרצו, לקחת על עצמכם את נושא הגיבוי. תנו למומחים להגן עליכם.

כעת, כשיש לכם אתר פעיל, כמעט והגיע הזמן לשחרר אותו אל האינטרנט. נותר רק לקבוע, וחשוב מכך, להודיע לכולם, מה אתם מתכוונים שיהיה בו.
 

המשפטפטת

 
האתר שלכם הולך להיות בקשר מתמיד עם עשרות אלפי אנשים. מבקרים, שותפים עסקיים בהווה וגם יריבים עתידיים. רצוי שכולם ידעו איך להתנהג ולמה לצפות. הוראות השימוש של האתר שלכם מגיעות בשני מסמכים משפטיים - תנאי השימוש והצהרת הפרטיות, שכדאי להקדיש זמן לניסוחם.

נכון שרוב המשתמשים לא טורחים לקרוא את תנאי השימוש והצהרת הפרטיות, לפחות עד שמישהו אחר עושה את זה בשבילם. אבל שני העמודים הללו תמיד נמצאים מאחורי ההתנהלות שלכם. ניסוח ברור של מותר ואסור ואכיפה של ההגדרות האלו תאפשר לכם לשלוט בכיוון שאליו נע האתר שלכם.

מי שכן נוטים לקרוא מסמכים משפטיים הם אנשים שתרצו לעשות איתם עסקים. מסמכי תנאי שימוש מנוסחים היטב ואכיפה נכונה שלהם הם סימנים טובים להתנהלות בריאה, מנהג שמביא לעסקים טובים. בנוסף, במקרה ותמצאו את עצמכם בבית המשפט, אין כמו מסמך משפטי טוב להתכרבל מאחוריו. גם כאן, אם תוכיחו שאכן עשיתם את מירב המאמצים לאכוף את תנאי השימוש, תשיגו כמה נקודות זכות.
 

10...9...8...7....6...

בשבוע הבא נטפל במה שקורה אחרי שלחצתם על הכפתור האדום הגדול. איך בונים קהילה? איך מפרסמים את האתר? וחשוב מכך, מתי מתחילים לעשות כסף?
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by