בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
יהלום לא מלוטש 

יהלום לא מלוטש

 
 
גולן כספי

המשחק המשובח מכפר על התסריט המפוספס של "לגעת ביהלום"

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מלחמת האזרחים האכזרית והמהומות שהתרחשו בסיירה לאון בשנות ה-90 משמשות כזירת ההתרחשות לסרטו החדש של אדוארד זוויק ("הרומן של אתמול בלילה", " שיקספייר מאוהב" ) "לגעת ביהלום".

הבמאי-מפיק אדוארד זוויק מצמצם את סיפורה הטראגי של אפריקה ומשתמש בשואה שהתרחשה באזור כתפאורה כאוטית ואנרכית מבחינה מוסרית לסיפור אישי, ובו שלושה אנשים שהגורל מחבר אותם למרדף אחר מילוי האינטרסים האישיים שלהם, תוך ניצול הדדי אחד של השני.

דני ארצ'ר (ליאונרדו דיקפריו בהופעה מדהימה ומדויקת) הוא שכיר חרב מנוסה ואדם שגדל
והתחנך ביבשת השסועה. ארצ'ר הוא פושע קטן שמתפרנס ממסחר ביהלומים תמורת נשק, ורגיל לנצל את כל מי שנקרה בדרכו לתועלתו.

ארצ'ר שומע על יהלום ענק ונדיר שמצא סלומון ונדי (דג'ימון הונסו), דייג מקומי שנחטף לעבודה בעל כורחו בשדות היהלומים, ומחליט לעשות כל שביכולתו על מנת לשים את ידו על היהלום היקר.
סולומון, שהחביא את האבן הנדירה תוך לקיחת סיכון גדול, יודע שהאבן היא כרטיס היציאה של משפחתו מחיי העבדות והאמצעי שיוכל לסייע בידו לקנות את חייו של בנו דייה. דייה הקטן והשברירי מנוצל על ידי צבא המורדים שאוסף ילדים חסרי ישע מהכפרים והופך אותם לרוצחים אכזריים.

השניים יוצאים להשיג את האבן ונאלצים ללמוד לסמוך אחד על השני על מנת לשרוד את התופת והאנרכיה הברוטאלית מסביב. אל המשוואה הזוגית מגיחה עיתונאית אמריקאית אידיאליסטית בשם מאדי בואן (ג'ניפר קונלי היפהפיה והמשכנעת), שמבקשת לחשוף את האמת העצובה מאחורי יהלומי הדמים. בעזרתה של מאדי העיתונאית יוצאים השלושה לחפש את הדבר שהכי בעל ערך עבורם - ארצ'ר את היהלום, סלומון את בנו ומאדי את הסיפור והאמת.

לגעת ביהלום חושף את צופיו לזילות חיי האדם ששלטה באזור ולטבח שהתרחש שם. מוסר וערבות הדדית נחצבים מאחורי הכאוס הגדול, כאשר השלישייה הופכת תלויה זה בזה.

הבימאי זוויק מייצר סיפור בעל ערך המציג את ההקשרים האפלים שמאחורי אותם יהלומים יפים ויקרים המסמלים בעולם המערבי ערכים כמו אהבה ונאמנות. הרעיון שאנשים הם בבסיסם טובים ניצב במרכזו של תסריט מפוספס שמשוחק בצורה נפלאה. יוצרי הסרט שקעו בטרגדיה של יהלומי הדמים, אך העדיפו להישאר ליד הסיפור ולא לטבול בתוכו. היבטיו הדרמטיים והסוגיות הקשות של יהלומי הסכסוך נשארים כאריזה ומעטפת חיצונית אלימה, ולא חודרים ללבו של הצופה.

עבודת הצילום והעריכה עתירת הפיצוצים והאקשן, מעקרת את המשמעות האמיתית מאחורי הסיפור של האזור, וגורמת לדרמה ולעבודה המופלאה של קאסט השחקנים לזלוג וללכת לאיבוד לעיתים על הבד. דיקפריו נותן הופעת אוסקר מדויקת ומפעימה, ומצליח ליצוק בתוך דמותו האפלה שכבות רבות. העבודה שלו ושל קאסט השחקנים הופכים את "לגעת ביהלום" לסרט עוצמתי, חזק ומאד מומלץ.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by