בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
סיפור הפרברים 

סיפור הפרברים

 
 
לילך וולך

"לילה טוב, אף אחד" על אם פרברים לא טיפוסית, מספק בידור איכותי

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עטיפת הספר
 עטיפת הספר   
"התגוררתי באפצ'רץ' כבר קרוב לשמונה חודשים, ועל פי הערכתי מפוכחת לא עשיתי שום דבר כמו שצריך. לבשתי את מכנסי הדגמ"ח הקבועים שלי לבית הפתוח בגן הילדים 'מריצה אדומה' כשכל האימהות האחרות באו לבושות בחצאיות ולרגליהן מגפיים עם עקבים. (...) אולי לאחר שהביאו לעולם את התינוות שלהן זרתה יועצת הנקה צרת עין אבקת 'סופר אמא' על הכריות שלהן, או התכופפה ולחשה בכל אוזן מנומנמת : מכאן ואילך הדבר היחיד שאתן צריכות לדאוג לו הוא הנקה, גמילה מחיתולים, שיעורי פילאטיס לאם ולילד, ואיזה גן ילדים הוא הכי טוב." ("לילה טוב, אף אחד", עמ' 27-30)

בשנים האחרונות אנו מוצפים במוצרי תרבות שמנסים לחשוף את המנגנון החלוד שמתחזק את מיתוס הפרברים. הפרברים, בהגדרתם התרבותית, אינם ברירת המחדל של הנבערים מדעת, שכוחי האל, או מעוטי היכולת. הם הבחירה המוצקה, השפויה, הנקייה והמהוגנת, מעין חממות לגידול ילדים בריאים ושמחים. הוויתור מדעת של המבוגרים האחראיים לטובת ערכי המשפחה וגידול הילדים, תוך עטיית ארשת פנים המשלבת עליצות מופרזת וצניעות של קדושים מעונים.

מאז "נשות סטפפורד", מנסים להרים את המסך שמסתיר את הקוסם הזעיר מארץ עוץ, ולחשוף את התחבולה וההונאה שעומדת מאחורי הקונספט של נשים שתמצית עולמן הוא הסעת הבנים לחוג הכדורגל ואפיית עוגיות עם הבנות לגיוס כספים לצופים. הנשים מעוררות המשטמה בשל השלווה שבתפיסת עולמן, בהתמסרות הנלהבת לערכי שנות החמישים, ובשלילת הלגיטימיות שבהיות אם טובה מספיק ולא אם מושלמת.

ג'ניפר ויינר מתגייסת פעם נוספת לדברור הנשים לאחר שדיבררה את הנשים השמנות ב"טוב במיטה", הגנה על זכויות הנשים הפחות יפות אך המוכשרות ב"בנעליה", ומייצרת ספר שנון נוסף שלבטח יעובד חיש קל לסרט אמריקאי עתיר תקציב.

"לילה טוב, אף אחד" מספר את סיפורה של קייט, אם פרברים לא אופיינית ולא מקובלת: היא שמנה מדי, מוזנחת מדי, שוכחת לקחת איתה לכל מקום נשנושים בריאותיים לילדיה, ומנבלת את הפה. אם מצטייר מכאן שמדובר בדמות אם בעייתית או לא מתפקדת, הרי שמוכרח לבוא תיקון – קייט היא אני ואתם. היא פשוט לא עומדת בסטנדרטים הנוקשים של שיער מוחלק ומחומצן למשעי, מגפי ז'מש בהירים בארגז החול לילדים, ומידת מותניים 34.

קייט, שמנסה להתגבר עדיין על התהייה לאן נעלמו חייה ומתי היא הפכה להיות אם במשרה מלאה לשלושה זאטוטים, ורעייה משועממת לבעל נעדר למחצה, מוצאת לפתע עניין לא צפוי בחייה כשהיא מגלה את גופתה של אחת מאימהות הפרברים המושלמות שנרצחה.

מכאן ואילך, נגררת קייט (התחקירנית לשעבר), אחר סיפור התעלומה, ומנסה לפענח בעודה נשרכת עם שלושת ילדיה וחברתה הניו יורקית הרווקה, את פרשת הרצח. ככל שמתגלים עוד ועוד פרטים, נחשפת כמובן התרמית של חיי הפרברים המהוגנים, וארונות מלאי שלדים צצים מכל עבר.

לפי תקציר העלילה, ברור ודאי שלא מדובר ביצירת מופת שתשנה את פני הספרות העולמית, וסביר שתשכחו את הספר באותה מהירות בה תקראו אותו. אפילו קורטוב הביקורת החברתית שמועלה, וההתנגדות לסטנדרטים של הדחקות תרבותיות והעמדות פנים מזוייפות, לא מצליחים לעורר הדים של מחאה אמיתית.

ועם זאת – כבידור גרידא, מדובר בבידור איכותי. ויינר היא כותבת שנונה למדי ובעלת אבחנות מדוייקות וחוש לסיטואציות קומיות. השימוש שלה בסמני תרבות אמריקאית - מרשתות בתי קפה, דרך להיטי פופ ועד לגוון המסויים של סוודרוני אנגורה שאימהות פרברים אוהבות - הוא מלא חן, אמינות ומספק עיבוי ריאליסטי מכובד.

כמו לצפות בסרט בנות כייפי ומטופש, רק בלי המזגן הקר מדי, צלצולי הפלאפון המרתיחים, ואלו שאוהבים לדבר בקול רם מדי בזמן סצנות מותחות. לא לשכוח דלי פופקורן.

לילה טוב, אף אחד / ג'ניפר ויינר, מודן 2007, 358 עמ'
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by