בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
חזירות נפש 

חזירות נפש

 
 
לילך וולך

"חזירוטופיה" מתאר חברות אמיצה בין דמויות שילוו אתכם גם לאחר קריאה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עטיפת הספר
 עטיפת הספר   
" 'אנחנו נסתדר, ג'ק, אתה ואני', הולי אומרת. 'אני אהיה כאן, אני אעזור לך, אני לא אתן להם לקחת אותך. אנחנו פשוט צריכים לשמור עליך עד שתהיה קצת יותר מבוגר, ואז אני אדאג שאתה והחזירים תהיו בסדר ואימא תוכל לברוח עם מי שהיא רוצה'. אני אומר לה שהיא מלאה בדברים נחמדים אבל בעומק הפנימי שלי אני יודע שאין סיכויים לדברים בעתיד הארוך בשבילי ובשביל הולי. יש רק את הרגעיות הזאת, העכשיו." ( "חזירוטופיה", עמ' 86-87).

בתפיסה הרומנטית-ספרותית של הילדות, תקופת חיים זו מתוארת כתקופת חסד בה הטוב עולה על הרע, הרגישות הטבעית, החמלה לאחרים והיכולת לבצע החלטות מוסריות, גבוהה יותר מאצל עולם המבוגרים. במקביל לפגיעוּת הילדית, אורב עולם המבוגרים (הילדים שהתקלקלו או שכחו), ומייבא את הרוע האינהרנטי שבו, לכרסם מוקדם מדי בעולם הילדי. במובנים מסויימים, מדובר בתיאור עולם שהוא מאבק בין האור לבין החושך, ומי שחוצה את הקווים כבר לא יוכל לחזור.

בתוך אקלים ספרותי כזה, צמחו דמויות הילדים הדיקנסיאניות, הנאבקות בכל הכיעור, הרוע והתחלואים של עולם המבוגרים. באותו אקלים צמחה גם דמותו של פיטר פאן, והציעה את הפתרון שלה – לא לגדול אף פעם, ובפרשנויות מסויימות: למות בגיל ילדות ולהישאר בלימבו הילדי הנצחי.

מוטציה ספרותית נוספת שהתווספה עם השנים היא הילד בגוף המבוגר – דמות של מבוגר פגום, כזה שלא חצה את הקווים לעולם הבוגרים (שכולל בתוכו בהגדרה אלימות, סקס, והתקהות הרגישויות). הילד בגוף המבוגר יכול להיות מפגר, אוטיסט, משוגע, או לא-מובן (Misunderstood) - כל דבר שמעכב אותו בתוך עולם הילדים ומונע ממנו להפוך למבוגר. השלב הספרותי הברור מאליו הבא היה יצירת קשר בין ילד ובין מבוגר-ילד, מתוך ההנחה שרק הם מסוגלים להבין זה את זה.

"חזירוטופיה" היא מעין סיפור שכזה על חברות אמיצה בין ג'ק, הסובל מעיוותים קשים במבנה הגולגולת שלו ונתפס כמובן כמפגר או תפלצת, ובין הולי - ילדה רגישה וחכמה בת 13. ג'ק מתגורר בביתו עם אימו הגוססת, המתנכרת והמרושעת, ובמקביל מגדל ובורא לו ממלכת חזירים מפוארת, מקלט עדן לצרכיו הרגשיים. הולי היא ילדה "רגילה", אך עיכוב קל בהתפתחות הפיזית שלה, יחד עם העובדה שאמה החד-הורית מתאהבת בגבר, מביאים אותה להרגיש מנוכרת בסביבתה.

הקשר הנוצר בין ג'ק להולי, הוא יפהפה ברמת האמפתיה ההדדית, היכולת שלהם לראות זה בזה מעבר למה שכל שאר האנשים רואים, ובסיפוק ההגנה שהם נותנים זה לזו.

למרבה המזל, "חזירוטופיה", אינו נופל לסיפור הקלישאי והמסליד שעליו שמענו כל כך הרבה פעמים, על "ידידות מופלאה כנגד כל הסיכויים", ומציע סיפור שברירי ואמין יותר בתוך נוף מוסרי שאינו כולו שחור ולבן. קיטי פיצג'רלד מפזרת את יחסי הכוחות הפועלים בעולם באופן חכם והגיוני, ויוצרת מסגרת מודרניסטית לסיפור שהיה עלול להיות סיפור נוסחא.

דמותו של ג'ק וזרם התודעה של דמותה של הולי, מנוסחים להפליא, עם הרבה כבוד לדמויות, ללא חנופה מיותרת לקוראים, ויוצרים רומן מרתק מתחילתו ועד סופו. ג'ק לא יעזוב אתכם ימים רבים. זה המקום לציין גם את העבודה היוצאת מן הכלל של קטיה בנוביץ' במלאכת התרגום המצוינת שעשתה, ואל מול המשימה הלא טריוויאלית שעמדה לפניה, בשפה השבורה-מומצאת של ג'ק, אי אפשר שלא להוריד את הכובע בהתפעלות.

חזירוטופיה / קיטי פיצג'רלד, הוצאת מודן 2007, 235 עמ', 72 ש"ח
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by