בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
כן, כן, לא אז לא 
 
 
ערן דינר

ערן דינר נהנה לשמוע שוב את העוצמה הווקאלית המפילה של עוזי פוקס, אבל לא מרוצה לחלוטין מהעריכה התמוהה של אילן בן-שחר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עוזי פוקס. התלתלים והבייבי פייס. לפי כל מדד, אחד מזמרי הרוק הדגולים שצמחו בארץ ובכל זאת, רק עכשיו יוצא בסדרת "אן.אמ.סי. גולד" אוסף כפול המסכם את פועלו לאורך ארבעה עשורים.

פוקס התברך בעוצמה ווקאלית נדירה ובוויבראטו מפיל, שבימי להקות הקצב של סוף שנות ה-60' הפכו אותו לזמר המבוקש ביותר במועדוני רמלה ודרום תל אביב. בתחילת הדרך הופיע עם ה"לורדים" בגרסאות כיסוי ללהיטים בריטיים. אחר כך, עם "השמנים והרזים", "הכוכבים החדשים" וכמובן להקת העל "עוזי והסגנונות" - גם חומר מקורי באנגלית. לאחר פירוקה של "עוזי והסגנונות", הצטרף לצוות אופרת הפופ "קפוץ" ומשם המשיך למחזמר המצליח "אל תקרא לי שחור".

לשיא הצלחתו הגיע עם אלבום הסולו שלו "כן כן", שיצא בשנת 74' וכלל את הלהיט מס' 1 של מלחמת יום הכיפורים - "אין לך מה לדאוג" (או בשמו העממי "שילחי לי תחתונים וגופיות"). אחר כך ירד היקף פעילותו המוסיקלית בהדרגה. הוא המשיך להקליט מדי פעם אך לא הוציא אלבום שלם נוסף. כיום הוא עוסק בעיקר בדיבוב סדרות אנימציה אך ממשיך להופיע מדי פעם.

בדומה לאושיק לוי וגבי שושן, עוזי פוקס היה ונשאר זמר מבצע ששיריו נכתבים בידי כותבים מקצועיים - דבר המפחית מיוקרתו כרוקיסט בשדה הרוק הישראלי, ולחלוטין לא בצדק. ייחודו של זמר מבצע מתבטא בבחירה קפדנית של החומרים, ובתחום הזה נראה שפוקס ניחן בחושים מצויינים, גם אם התרשל מעט בשנים המאוחרות יותר.

שירי אלבום הסולו היחיד של פוקס, "כן כן", תופסים כשליש מ-35 השירים באוסף ומהווים את עמוד השדרה שלו. חלקם בלדות רוק סוחפות כ"ילדונת" ו"האב הרחמן", אך ברובו היה זה אלבום פופ מקסים. בין סוכריות כמו "לילה ולילה ויום" ו"עם הזמן", שולבו בין היתר קטע אחד מתוך "אל תקרא לי שחור", "אבי" מתוך פסטיבל הזמר תשל"ה ושני תרגומים לשירים של גילברט או'סליבן, מכל האנשים בעולם.

על מפעל השימור של אן.אמ.סי. ואילן בן-שחר כבר נאמרו הרבה מילים חמות. התקופה בה נולד והתעצב הרוק הישראלי סבלה מאז ומתמיד מתיעוד חלקי ולא מספק. האיש עם משקפי השמש, שאחראי גם לאוסף המשולש של אריס סאן ולאוספים נוספים, עשה גם כאן עבודה קדושה. אך למרות הרצון האוטומטי לפרגן, אי אפשר להתעלם מכך שהאוסף החדש סובל משתי בעיות קשות. האחת, מיעוט של קטעים מתקופת "השמנים והרזים" ו"עוזי והסגנונות". בחוברת הראויה לכל שבח, בה מספר פוקס את סיפור חייו ונותן הערות לכל שיר ושיר, מודגש פועלו בלהקות הקצב. אין פלא. זו היתה שעתו היפה ביותר. הצרה היא שבאוסף עצמו יש דוגמאות מעטות בלבד מימיו של פוקס בשורותיהן של להקות הקצב המובילות שפעלו בארץ. Friends, הלהיט המוכר ביותר של עוזי והסגנונות, הוא היחיד שנכנס לאוסף מתוך אלבומה המצוין של הלהקה (האלבום של עוזי והסגנונות יצא בהד ארצי, וכך גם הקלטות נוספות של פוקס מאותה תקופה. זו ככל הנראה הסיבה לכך שרק מעטים מהקטעים האלה נכללים באוסף).

עוד נכלל "Crying" הנפלא - קטע מרתק של רוק כבד עם ריף מזרחי, שנשמע כמו "בלאק סאבאת'" מתימן, שזו הפעם הראשונה שבה הוא מופיע על אלבום רשמי, וכן שלושה קטעים מתוך "קפוץ" - מחזמר פופ שבו השתתף פוקס עם "הסגנונות" ושמחצית משיריו הולחנו על ידי אחד, דני סנדרסון.

הבעייה השנייה שהאוסף סובל ממנה היא עריכה תמוהה. במקום להוציא מחדש את האלבום "כן כן" במתכונתו המקורית, בחרו באן.אמ.סי. לפזר את השירים מתוכו לאורך האוסף כולו ולערבבם עם שירים מאוחרים יותר. הצרה היא שרוב החומר משנות ה-80 וה-90 חלש בהרבה מלהיטים קלאסיים כמו "ילדונת" או "כן כן לא אז לא", וזה, למרבה התוגה, מקשה מאד על האזנה רציפה לאוסף.

עריכה קפדנית יותר היתה מותירה בחוץ קטעים כמו "קרוקודיל ירוק" (ביצוע עברי ל"Crocodile Rock" של אלטון ג'ון) או "השטן נגד אלכס". מצער לראות אוסף מושקע ונהדר מכל בחינה אחרת מוכשל על ידי עריכה לא מוצלחת, אך השירים הקלאסיים מלבבים גם היום, ועוזי פוקס נותר זמר אדיר שגם אם לא מימש את כשרונו עד הסוף, הרוויח בכבוד את מקומו על המדף שלכם.


עוזי פוקס - האוסף (אן.אם.סי.)

קטעים מכל השירים באלבום הכפול - בחנות אן.אם.סי.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by