בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
שובו של חניבעל 

שובו של חניבעל

 
 
אודליה ברקין

חניבעל לקטר חוזר עם דרקון אדום, ריס ווית'רספון מוכיחה שאין כמו אלבמה, הבן של הכלה חווה משבר אמצע החיים בארגנטינה, שתי חברות לומדות לבסס זהות, ומשפחה עם כנפיים שבורות מנסה ללמוד לעוף מחדש

 
 
 
 
 
 
 
 
 

ZOOM IN- הפסיכופתים האהובים עלינו

 
צאתו של הסרט הראשון בסדרה שהביאה לעולם את מעלליו של חניבעל לקטר, היא הזדמנות מצוינת להיזכר במיטב הרשעים שאכלסו את מסך הכסף ובכל הסיבות בגללן אנחנו אוהבים אותם. גדולתם של סדרת סרטי הרוצח חובב המוח המטוגן, טמונה בדמותו הכריזמטית של חניבעל. מבט אחד שלו וכולנו מתכווצים באימה ומסתכלים עליו, מהופנטים. איך אדם כל כך מפלצתי יכול להיות כל כך מרתק?

אבל חניבעל נעים ההליכות, חד- הלשון והאכזר, אינו הרוצח היחיד שהתמוגגנו לראות מעל המסך הגדול.
בין אם המנוול מרושע, כי הייתה לו ילדות עשוקה, או סתם כי הוא טוב בלהיות רע, ישנן כמה קלישאות קולנועיות שחוזרות כמעט בכל סרט ועוזרות להצביע מיידית על דמות הרשע התורן. למשל, שימו לב שהאיש הרע של הסרט אף פעם לא מת באופן סופי ותמיד קם לתחייה לפחות פעמיים, לפני כותרות הסיום. כמו כן, שימו לב שכאשר הרע תופס את הטוב, הוא תמיד יפצח במונולוג רברבני/יסגיר את תוכניותיו להמשך, במקום פשוט לחסל אותו, ובכך ייתן לגיבור שהות לחשוב על מוצא ולהימלט.

רשע טוב הוא כזה שמשלב אלימות יצירתית עם פסיכולוגית- כזאת הייתה דמותו של רוברט דה- נירו ב"פסגת הפחד" וקייזר סוזה (קווין ספייסי) ב"החשוד המיידי". נבל מרגש הוא כזה שכל הופעה שלו מאירה את המסך, כמו הג'וקר הפסיכופת (ג'ק ניקולסון) ב"בטמן" או אלכסנדר מ"התפוז המכני". הגדולה של קובריק הייתה שהוא גרם לנו להזדהות עם הרוע, ולהצטער כשהוא נעלם- הפך את האנטי-גיבור לגיבור. גם האינטרנט מלא אתרים שרוכשים חיבה לאותם נבלים קולנועיים. המעניין הוא שרוב האתרים שמדרגים מנוולים קולנועיים נותנים מקום של כבוד לגלן קלוז ("חיזור גורלי") ולשרון סטון ("אינסטינקט בסיסי"). יש משהו באישה שלמה עם מיניותה , שמחצינה אותה ומשתמשת בה, שמעודד את העולם לתייג אותה כרוצחת מטורפת. משהו במיניות הזאת מאיים על הגברים ומערער את הביטחון שלהם כך שאישה כזאת מוצגת בקולנוע כמביאת צרות מסוכנת וקטלנית. יש משהו בכל אותם "ביג באדז" קולנועיים שפורט על הנימים הכי כמוסים של נשמתנו. אנחנו לא מאמינים שרוע כזה אפשרי אבל אנחנו גם לא רוצים שהוא יפסק. ובלעדי הרוע המוחלט, מה טעם היה לטוב?
 

דרקון אדום

 
Red Dragon

זהו הסרט השלישי בסדרת עלילותיו של חניבעל "הקניבל" לקטר. עלילת הסרט מתרחשת לפני עלילת הסרט הראשון, בשנת 1981. לקטר הכלוא, משתף פעולה עם סוכן ה-FBI שהביא לכליאתו (אדוארד נורטון) על מנת לעלות על עקבותיו של רוצח משפחות פסיכופת (רלף פיינס). עם: אמילי ווטסון, הארווי קייטל, פיליפ סימור הופמן ועוד. עיבוד מחודש לסרטו של מייקל מאן (המקור, עלי) "Manhunter", משנת 1986.

במאי: ברט ראטנר (שעת-שיא), 136 דקות, ארה"ב 2002

הקרנות: אילת- גיל; אשדוד- גיל; אשקלון- גיל; באר –שבע-אורי; בת ים- רב חן; הוד השרון- גיל; הרצליה- רב חן; חולון- גלובוס; חיפה- אורי, גלובוס; ירושלים- גיל; כפר סבא- גיל; נהריה- גלובוס; נתניה- גיל; פתח תקווה- גיל, היכל; צמח- בית גבריאל; קריית אונו- רב חן; קריית ביאליק- קריון; קריית שמונה- גיל; ראשל"צ- גיל, הזהב; רחובות- רב חן; רמת גן- לב אלרם; רעננה- פארק; שוהם- גלובוס; תל אביב- גלובוס, הוד, פאר.
 
 
Reel.com: מפחיד ומרתק. עלילות המשנה שמשולבות בחוכמה בעלילה המרכזית. הכוכב האמיתי של הסרט הוא דולרהייד הרוצח- הופעותיהם של נורטון והופקינס לא טובות, ורלף פיינס גונב את ההצגה.

Entertainment Weekly: כשאנחנו חושבים על חניבעל לקטר אנחנו חושבים על אנתוני הופקינס- הוא לא ממש צריך לשחק, קלוז-אפ אחד על פניו, מספיק כדי להפחיד אותנו. זוהי הקללה והברכה של הסרט. הופקינס חי את דמותו של חניבעל ולא ממש מתאמץ לשחק, ודמותו די שחוקה ולא מפתיעה.

Apollo Guide: ההמשך הבינוני אך המתוקשר של "שתיקת הכבשים", הוריד את רף הציפיות מהסרט השלישי בסדרה לאפס- אך הוא מפתיע לטובה. אינטנסיבי, מטלטל ומהווה סיפור התחלה מצוין לטרילוגיה. הרוצח החדש הסוכן הממולח וחניבעל, יגרמו לדם בעורקיכם לקפוא. מעולה בדיוק כמו "שתיקת הכבשים" אם לא יותר.
 
 

אני בלעדייך

 
Me Without You

הולי (אנה פריל) ומרינה (מישל ויליאמס), גדלות זו לצד זו בפרבר בריטי. הולי המעמיקה ובעלת רגשי- הנחיתות מעריצה את מרינה היפה והזוהרת. החברות ביניהן ממלאת את כל ישותן, והן בלתי נפרדות. הסרט עוקב אחר הדינמיקה הבעייתית של היחסים ביניהן, ומלווה אותן מהילדות לבגרות וליציאה אל החיים האמיתיים. ביחד הן מתמודדות עם אהבה, משפחה, סמים ובעיקר עם עצמן. דרמה רגישה ומורכבת.

במאית: סנדרה גולדבכר (האומנת), 107 דקות, גרמניה 2001

הקרנות: נצרת- גיל.
 
Reel.com: בוחן את ההרסנות של חברויות מסוימות כמו גם את התחרותיות בין שתי הנשים. גולדבכר מצליחה לשוות לכל תקופה בחייהן של הבנות אווירה מיוחדת ומשתלטת על מצב רוחו של הצופה. למרות החסרונות (איטי לעיתים וגולש לרגשנות) זוהי דרמה מרתקת ומהנה.

Entertainment Weekly: הופעות פגיעות וערומות של וויליאמס ופריל, שזורקות את עצמן לתוך נבכי יחסי החברות הנשית. ניכר שהבמאית הפיקה תענוג מיוחד מבחירת הבגדים, העיצוב והמוסיקה של כל תקופה (סבנטיז, אייטיז, ניינטיז)- היא ממש קלעה בול.

Film Journal International: למרות שהסרט מתעסק בנושא מוכר, הוא מצליח לעשות זאת בצורה אינטיליגנטית ולהמחיש את הקשיים המתעוררים בעקבות חברות כזאת קרובה ומורכבת. שווה צפייה בשל הפסקול המשובח שבוודאי יהפוך ללהיט.
 

אין כמו אלבמה

 
Sweet Home Alabama

ריס וויתרספון היא מלאני, מעצבת אופנה מוכשרת שמגיעה לניו-יורק וכובשת אותה בסערה. חייה נראים מושלמים כשאנדרו (פטריק דמפסי), בנה של המועמדת לראשות העיר (קנדיס ברגן) - עשיר, מצליח ומיוחס, מציע לה נישואים. מה שמלאני שכחה להזכיר בפני אנדרו הוא, שטכנית היא עדיין נשואה לג'ייק (ג'וש לוקאס), אותו היא נטשה לפני שבע שנים באלבמה הדרומית. מלאני חוזרת הביתה, רק כדי לגלות שג'ייק לא מוכן לוותר עליה בכזאת קלות ושהעבר שלה עתיד להתגלות לאנדרו. במי תבחר? קומדיה רומנטית.

במאי: אנדי טננט (אנה והמלך), 108 דקות, ארה"ב 2002

הקרנות: אילת- אילת; אור יהודה-גיל; אשדוד- רב חן; אשקלון- רב חן; באר שבע-רב חן; בת ים- רב חן; הוד השרון-גיל; הרצליה- רב חן; חדרה- לב; חיפה-רב חן מרכז הקונגרסים, רב-חן לב המפרץ; ירושלים- רב חן; כפר סבא-גיל; כרמיאל- רב חן; מעלה אדומים- רב חן; נהריה-גלובוס; נתניה- רב חן; סביונים- רב חן; עפולה- רב חן; פתח תקווה- רב חן; קריית אונו- רב חן; ראשל"צ- רב חן; רחובות- רב חן; רמת גן- רב חן; רעננה- רענן; תל אביב- רב חן דיזינגוף.
 
Reel.com: גם חינניותה של וויתרספון, מלכת הקומדיות הקלילות לא מספיקה כדי להפוך את הזבל הזה לזהב. דמויות סטריאוטיפיות ושטחיות. סרט טיסה קלאסי- תפל, לא פוגע וצפוי מספיק כדי שאפשר יהיה לנמנם פה ושם מבלי להפסיד דבר.

Eye Weekly: פשטני ולא מציאותי- הבחור הכפרי מייצג ערכים של עיירה קטנה וקסם חם ובי והבחור העירוני מייצג כסף, כוחניות, רכוש רב ויאפיות. וויתרספון, השחקנית המוכשרת, יכלה לבחור סרט טוב בהרבה מהסרט הזה.

Apollo Guide: לא מספיק נעים, משעשע ומהנה. התסריט מכיל הברקות מעטות מדי ומגוון סצינות שלא מתחברות היטב זו לזו. מומלץ רק למעריציה המושבעים של ריס וויתרספון ושל קומדיות רומנטיות.
 

הבן של הכלה

 
El Hijo de la Novia

רפאל (ריקרדו דרין) מסעדן בן 42, תמיד לחוץ. הוא חולה שליטה ונרקיסיסטי שמרוב אהבתו לעצמו, מזניח את חברתו הסקסית (נטליה ורבקה), בתו המתבגרת וזוג הוריו המזדקנים. יום אחד הוא נאלץ לעצור הכל ולשקול מחדש את חייו. דרמה על משבר אמצע החיים. המועמד הארגנטינאי לפרס האוסקר לסרט הזר.

במאי: חוזה חואן קמפנלה, 123 דקות , ארגנטינה/ספרד 2001

הקרנות: חיפה- פנורמה; ירושלים- בקולנוע החדש בנייני האומה; קריית ביאליק- קריון; תל אביב- הקולנוע החדש בית ציוני אמריקה.
 
Reel.com: כרוניקה של דרמה ידועה מראש- אילולא השחקנים היו כל כך טובים, הסרט הזה היה ממש בלתי נסבל מרוב שהוא צפוי. נקודת האור השנייה היא היחסים בין אביו ואמו של הגיבור. מתאים במיוחד למי ששרוי במשבר אמצע החיים בעצמו.

Entertainment Weekly: הסרט ניחן בצניעות כובשת. במאמצו להשאיר את הטון רך, מקסים ושובה- לב, נוקט הבמאי לשון המעטה שהופכת כל אמירה חתרנית וכל מסר חד לתפל ולא משמעותי.

Film Journal International: פרשנות קסומה לאופן בו אדם יכול לשנות את חייו. חבל שהרבה מההתלבטויות ומההחלטות אליהן מגיע רפאל, נעשות מחוץ למסך, והצופה מופתע לגלות אותן מבלי לדעת מה קדם להן. הופעותיהן המצוינות של זוג ההורים, הן שנותנות לסרט כמה מהרגעים המרגשים ביותר שלו.
 

כנפיים שבורות

 
Broken Wings

דוד אולמן מת באופן פתאומי וטיפשי ומותיר אחריו את אשתו הכואבת (אורלי זילברשץ-בנאי) ואת ארבעת ילדיו (בת 5, בן 10, נער מתבגר והאחות הגדולה בת השבע-עשרה).החופש הגדול נגמר וכעת על כל אחד מבני המשפחה לשוב לחיים רגילים ומתפקדים ולהתמודד עם האובדן והחסר. דרמה משפחתית.
עם: מאיה מרון, דנה איבגי, מוקי ועוד.

במאי: ניר ברגמן, 87 דקות, ישראל 2002

הקרנות: הרצליה- לב דניאל; חיפה-רב חן חורב, רב-חן לב המפרץ; יהוד- סביונים; ירושלים- לב סמדר; עפולה- רב חן; פתח תקווה- רב חן; קריית אונו- רב חן; רחובות- רב חן; רמת אביב- לב אביב; רמת-גן- לב אלרם; רעננה- רענן; תל אביב- לב דיזנגוף.
 
דרמה עשויה כהלכה מרגשת ונוגעת ללב. תסריט מעולה שמצליח להפתיע, להצחיק ולהישמע טבעי ביותר.
משחק מצוין של צוות שחקנים לא מוכר ומוכשר. העיר חיפה היא אחת הדמויות המרכזיות בסרט, על עליותיה הפתלתלות, הניכור שבה, החורף החיפאי הקר והאפור והכרמלית. שווה צפייה ביותר.

מעריב (מאיר שניצר): "... נתפר באופן השמרני ביותר כמלודרמה ריאליסטית הדוקה, שבינה ובין פריצת דרכים בתחום אופני הסיפור הקולנועי אין ולא כלום. ... הלך על הפורמט הדרמטי המיושן כביכול, והוציא מעצמו את אחת מההבעות הפילמאיות המרשימות שנוצרו כאן בעשור האחרון. ... ברגמן יודע לשמור על כללים בדוקים: הבעה צלולה, בלי התחכמויות שאינן במקומן ועם הרבה נאמנות וכבוד לגיבורים".

Indiwire : תסריט יפהפה ועלילה מעוצבת באלגנטיות. מלודרמה משפחתית מרגשת, ללא זכר לפוליטיקה.אין ספק שהסרט יקטוף הצלחה מרובה בחו"ל.
 

פודינג אירופאי - טרום בכורה

 

בשבועות הקודמים

לפניכם מבחר בקורות על הסרטים שמציגים כעת בבתי הקולנוע ברחבי הארץ, בעזרתן תוכלו להחליט איזה סרט שווה לכם לראות.

טאהרה, סימון, עלי ג'י, הסודות של יה-יה, שמונה נשים, טייקון, k-19
זהות כפולה, לחיות בתמונות, חיזור מגונה, אולי ביום ראשון, הספרדייה, הנשיקה האחרונה
הפיתוי, לעולם אל תשחקו עם זרים, בלזאק והתופרת הסינית הקטנה

כל הביקורות, כל הסרטים

האם רלף פיינס אכן יותר מפחיד מאנתוני הופקינס? האם ריס וית'רספון באמת מצחיקה? איך נראה משבר אמצע החיים בספרדית? בואו לדבר על זה בפורום הקולנוע של נענע
 

אתרים

 

קדימונים

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by