בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
מבוכים ודרקונים 

מבוכים ודרקונים

 
 
לילך וולך

קווי העלילה המתפצלים לעייפה של "בנות הדרקון" גורעים מהנאת הקריאה בו

 
 
 
 
 
 
 
 
 
עטיפת הספר
 עטיפת הספר   
"מרתה שמרה את התוכנית בלבה. לא רק משום שפחדה להיכשל; אמל ונועה לא ידעו על לילי. הן לא ידעו שאיבדה כל תקווה עד שלילי עלתה מעומקי האגם ותקעה בחצוצרה דמיונית והראתה לה את ננקה; [...] לילי הצילה את כולם. לולא הופיעה בחלומה הן לא היו בחיים. הן לא יכלו להקים את עיר הילדות. עיר הילדות... זה היה הנושא שהעסיק אותן השכם והערב. היו כל כך הרבה שאלות קטנות וגדולות: מ- איפה ישכנו את הבנות אחרי שהמערה תתמלא, ועד- איזו אנדרטה יקימו לילדות המתות." ("בנות הדרקון", עמ' 151)

בספרי פנטזיה, העולם הפנטסטי בדרך כלל הוא אנטיתזה לעולם הריאליה. עולם הריאליה נשלט על ידי מבוגרים (בלא מעט מקרים מוזכר בפירוש שאלו מבוגרים ששכחו מה זה להיות ילדים, או כפרו בעולם הילדות), ועולם זה, למרות היותו נטוע במוכר ובצפוי, מייצר סוג של כאוס וסכנה. בדרך כלל מדובר במלחמה אמיתית (כמו ב"האריה המכשפה וארון הבגדים"), או מטאפורית, (כמו ב"הסיפור שאינו נגמר"). העולם הפנטסטי מייצר על כל משוגותיו, חוסר המוכרות שלו והיצורים הקסומים והמפחידים שבו, תיקון לעולם הריאלי.

ב"בנות הדרקון", הרומן הראשון מתוך טרילוגיה, מתארת מרית בן-ישראל עולם פנטסטי קשה ואלים. בעולם זה, הנקרא בשם האירוני "עיר האושר", מקובל כבר כמה מאות שנים להקריב בכל שנה ילדה קטנה בין הגילאים שמונה עד עשר, לטובת הדרקון שמטיל חתתו על העיר. בסוף כל שנת שירות כזו, טורף הדרקון את הילדה ומובאת לו משרתת חדשה.

בן ישראל מציירת מציאות שהסאבטקסט שלה הוא על הזנחה, ניצול, והשפלת ילדות. לא בכדי הדרקון מכנה עצמו "אבא'לה" ותובע מן הילדות התורניות ללטף אותו עד לשנתו המיוחלת. גם אצל ההורים אין נחמה, וגיבורות הסיפור ננטשות על ידיהם בצורות כאלו ואחרות; חלקן ממש נדחפות לידי הדרקון.

בתוך עולם חסר חמלה ורחמים שכזה, התיקון הוא לא עולם הפנטזיה עצמו, כי אם יצירת נישה בתוכו – עיר ילדות. עולם שהוא לא רק נטול מבוגרים, אלא הוא במפגיע נטול גברים ונטול מיניות. את הקו המעניין והמקורי הזה זונחת בן ישראל בשלב כלשהו בטקסט, ועוברת לקשור קצוות פרומים אחרים שהתגלעו במהלך הסאגה העמוסה של הסיפור.

למרות תיאורים עשירים וצבעוניים, נדמה לעיתים שיש דמויות ושמות רבים מדי, קווי עלילה מקבילים ומתפצלים לעייפה, ודווקא מינון אלו יכול היה לעזור לעלילה שתהא קולחת וסוחפת יותר.

בנות הדרקון / מרית בן ישראל, הקיבוץ המאוחד 2007. 351 עמ', 84 ש"ח
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by