בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
מונולוגים מהסקסופון 

מונולוגים מהסקסופון

 
 
ברק ויס

יונתן קרצ'מר עשה סטריפטיז מוסיקלי-רגשי בהופעה אמש, וסחף את הקהל

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כרזת המופע
 כרזת המופע   
למופע של הסקסופוניסט והמלחין יונתן קרצ`מר בחאן הירושלמי, בכורה ליצירה שכתב קרצ`מר בשם New Dillema, הלכתי ללא שום ציפיה מוקדמת, בלי לדעת מה בעצם אני הולך לראות ולשמוע. עד אמש, הכרתי את קרצ`מר רק מהדיסק האחרון שלו "עכברושים", וזהו. מהקומוניקט למדתי שמדובר במשהו ששייך ל"זרם השלישי"ׁ(חיבור בין ג`אז לקלאסי-מודרני), ושעל הבמה ינגן קרצ`מר על תופים ושלושה כלי מיתר - בס, צ`לו וויולה. זהו.

המערה בחאן היתה מלאה. ממש מלאה. שוב קיבלתי את התחושה, המאוד ייחודית לירושלים, שאנשים בעיר הזאת, כשהם סוף סוף יוצאים מהבית, הם מוכנים להגיע למופעים בלי לדעת מה הם יקבלו. גם מגוון האנשים היה מפתיע. בשל ריבוי הקהל בגילאי 50 פלוס, לרגע היה נדמה לנו כי נכנסנו להופעה אחרת. אחר כך הגיעו גם החבר`ה הצעירים.

חברי ההרכב עלו על הבמה, ואחרי השתהות קלה, החלו לנגן. הקטע הראשון היה מהוסס - הנגנים "גיששו" בלשון כתבי הספורט. אין בכך פלא, משום שמנהיג ההרכב היה נרגש ביותר. השינוי קרה בקטע השני. ממש היה ניתן לראות כיצד הביטחון העצמי הולך ומשתלט על קרצ`מר, במהלכו של סולו חופשי ומאוד אמוציונלי. החל מאותו הרגע, ההופעה פשוט פרשה לה כנפיים וכל הנוכחים חוו חווייה נפלאה ומאוד מרגשת.

המוסיקה אכן הילכה על התפר שבין הקלאסי-מודרני המולחן עד לתו האחרון, לבין הפרי ג`אז המאוד אמוציונאלי של קרצ`מר. למרות שלפעמים התפרים היו מעט גלויים, הרי החווייה הכללית של הערב היתה פשוט עונג צרוף.

בערב הזה קרצ`מר התגלה כסקסופוניסט מעולה וכמלחין מוכשר, אבל בעיקר כאמן רגיש ונהדר.
הכתיבה של קרצ`מר מצוינת, מאופקת ומדויקת; הנגינה שלו מעולה מבחינה טכנית; והשליטה שלו בכלי מעולה.

אבל כל אלה הם רק האמצעים שתומכים בדבר האמיתי: מופע החשפנות הווירטואוזי של קרצ`מר. ההופעה אמש דמתה להצגת יחיד מעולה בתיאטרונטו. קרצ`מר הציג לנו מונולוג מתמשך עם עזרים (שאר הנגנים), שבמהלכו הוא חושף את עצמו לחלוטין בפני הקהל - חשיפה אמוציונאלית טוטאלית. קרצ`מר הצליח להעביר ביד רגישה ובוטחת את עולמו הרגשי המורכב, המכיל עצבות, הומור, אימה, מלנכוליה ושמחת חיים. מזמן לא חוויתי הופעה כה כנה ומרשימה בנכונותו של המוסיקאי לחשוף בפני קהל את את עוצמת רגשותיו הכמוסים ביותר.

הכנות הסוחפת של קרצ`מר לא השאירה בקהל אנשים אדישים. הקהל נסחף יחד אתו והאמין לו לחלוטין. היו רגעים רבים בהם פשוט רציתי שקרצ`מר ינגן לבד, כך סתם, בלא ליווי, כדי שהאמת הפנימית הטהורה הזו לא תדלדל.

כפי שכבר רמזתי, יתר הכלים - כלי המיתר והתופים - לא היו פרטנרים שווים לקרצ`מר, כפי שאנחנו מורגלים בהופעת ג`אז "רגילה". הכלים ב-New Dillema שיחקו את תפקיד "הפסקול של הסרט": הם יצרו מצבי אווירה משתנים כמצע למוסיקה של קרצ`מר, הדגישו נקודות שיא ושפל ב"סיפור", ולעיתים אף הכפילו את הצלילים שבקעו מהסקסופון. את עבודתם זו הם ביצעו בנאמנות ובדייקנות. ראוי לציון מבין הנגנים הוא המתופף דניאל פיינגולד, גם הוא מ"עכברושים".

הפעם היחידה בה לקרצ`ר היה פרטנר לדיאלוג מוסיקלי מפרה, היתה בהופעת האורח של הגיטריסט עידו בוקלמן, המנגן יחד עם קרצ`מר ב"עכברושים". יחד הם ביצעו את הקטע הארוך שנתן את השם לערב - New Dillema. בוקלמן אמון היטב על הגיטרה על האפקטים הרוקיסטים השונים שלה, וגם בערב הזה הוא לא החסיר מהקהל אף אפקט. האינטרקציה בין השניים היתה טובה, והקטע עצמו היה מצוין.

אבל לטעמי, האפקט המונולוגי/אישי/חושפני של קרצ`מר היה כה גדול במהלך הערב, שחשתי כאילו דווקא הדיאלוג הפורה הזה פוגע באותו רצף אמוציונלי מרטיט.

יונתן קרצ`מר - New Dillema
המערה בתיאטרון החאן, מוצ``ש, 14.4
יונתן קרצ`מר – סקסופון טנור
דניאל תנחלסון – ויולה
נטע כהן-שני – צ`לו
אהוד אטון – קונטרבס
דניאל פיינגולד – תופים
נגן אורח: עדו בוקלמן – גיטרה
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by