בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
כל פעם קצת יותר 
 
 
ערן דינר

ערן דינר לוקח בהנאה רבה לסיבוב נוסף את ההוצאה המחודשת של "אדם בתוך עצמו", אך מבכה את חסרונם של הבונוסים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בעולם הגדול, נוהגות חברות התקליטים הגדולות להוציא מהדורות חגיגיות של אלבומי רוק קלאסיים כדי לעורר עניין מחודש באמן וביצירתו, וגם - למה לא פשוט להודות בזה - להרוויח עוד קצת כסף עם מוצר שכבר הוכיח את עצמו בעבר.

בישראל, החפירה האינטנסיבית במדפי העבר מסמנת בנוסף לאלה גם מצוקה קשה בכל הקשור להפקה והפצה של מוסיקה חדשה. זהו סימפטום לנתק הלא הגיוני שבין חברות התקליטים הגדולות, בחסותן מוגשת לנו יותר מדי מוסיקה לעוסה ומשעממת, משובטת במיוחד לגלי האתר הרגועים, משתדלת שלא להרגיז אף אחד, לבין העושר האדיר של יצירה מקורית ומרתקת שמתרחשת כיום בשולי סצינת הרוק הישראלי, בלייבלים עצמאיים ובאולפנים מאולתרים בדירות פרטיות. חלקה המלא של הכוס הוא ההכרה המאוחרת של חברות התקליטים בערכם ההיסטורי של תקליטים רבים שסבלו עד כה משיכחה, טיפול מחפיר באיחסון ושימור המאסטרים, והדפסות מרושלות.

החודשים האחרונים מספקים לא מעט מפגשים מחודשים עם אלבומים ישראליים אהובים. אמנם, הוצאות מחודשות לקלאסיקות מקומיות היו איתנו משחר ימי הדיסק, אך כעת לראשונה זוכים חלק מאותם אלבומים שכבר יצאו בפורמט דיגיטלי בעבר לגרסאות משופצות ומשופרות, ונראה שמושקעת מחשבה רבה יותר בשיפור הצליל ובערך המוסף של קטעי הבונוס בגרסאות החדשות. כך זכינו השנה לראות הוצאות חדשות לאלבומיהם של השלושרים, הנשמות הטהורות ומאחורי הצלילים - שלוש דוגמאות מתוך סדרת "מבראשית" המוצלחת של הד ארצי, וכעת מקטלוג אן.אם.סי: מהדורה חגיגית לציון 25 שנה לאלבום הבכורה העברי של שלום חנוך, "אדם בתוך עצמו".

אל האלבום הראשון בעברית עליו היה חתום כסולן הגיע חנוך לאחר כעשור של פעילות בזירת הרוק המקומית. מוערך ושבע הצלחות משיתופי הפעולה עם אריק איינשטיין, אך גם למוד כישלונות מהניסיון לפרוץ באנגליה ומכישלונה המסחרי של להקת "תמוז". אולי זו הסיבה ש"אדם בתוך עצמו" הנוגה והקודר ברובו מהווה ניגוד חריף לרוקנ'רול המוחצן של "תמוז" ולשמחת החיים וחדוות היצירה שהופגנה ב"שבלול" ו"פלסטלינה".

באסופה של שבעה קטעים ארוכים ומורכבים טיפל שלום חנוך בחוויות של הצלחה וכשלון, המעבר מהקיבוץ לעיר ("לילות שקטים"), ביקורת חברתית ("שביתה" לטקסט הרלוונטי כתמיד של מאיר אריאל), חייו כאמן וככוכב מקומי (שיר הנושא, וכמובן "טיול ליפו") והצלקות שהותירה בו ההתנסות הלונדונית בראשית העשור ("עיר זרה"). את הגיטרות החשמליות החליף צליל אקוסטי רך ואינטימי שסייע להפוך את "אדם בתוך עצמו" לאחד האלבומים השלמים והמרשימים ביותר שהוקלטו בישראל.

את המהדורה החדשה של האלבום בחר שלום חנוך להקדיש לזכרו של טומי פרידמן. פרידמן, טכנאי סאונד מיתולוגי ומי שהקליט רבים מאלבומי המפתח של הרוק הישראלי באולפני "טריטון" שהקים, נפטר בשנה שעברה לאחר מחלה ממושכת. הצליל שיצרו פרידמן והמפיק המוסיקלי לואי להב עבור "אדם בתוך עצמו", ושניכר היטב גם בהוצאת הוויניל המקורית, הוא דוגמא ומופת למה שניתן להפיק באמצעות ציוד מיושן, הרבה אילתורים וטונות של אהבה.

כמחווה לפרידמן צורף לאלבום קטע נוסף: "כל פעם קצת יותר", שהופיע במקור באלבומו האחרון של שלום "ערב ערב", כאן בגרסה אחרת שהוקלטה בביתו של פרידמן לפני כשנתיים. כאן, למרבה הצער, נמצאת גם נקודת התורפה העיקרית של המהדורה המחודשת. אמנם, "כל פעם קצת יותר" הולם ברוחו את שבעת שירי האלבום, אך בכדי להניע את האלפים ששילמו מחיר מלא עבור ההוצאה המקורית של האלבום לרכוש את המהדורה החדשה, ראוי היה להוסיף לה בונוסים נוספים מהסשנים המקוריים, קטעים מהופעות או תכניות רדיו מאותה תקופה.

אולי קטנוני, אך העדרם של בונוסים כאלה הוא זה שעשוי לגרום לרבים לוותר על הוצאה של 70 שקלים נוספים על מוסיקה שכבר רכשו בעבר. קהלו הוותיק והאדוק של שלום יחליט מן הסתם אם לרכוש את ההוצאה החדשה על פי עומק השריטות בוויניל השחוק. לאחרים, אלה שטרם התוודעו ל"אדם בתוך עצמו", אוכל רק להמליץ על ביקור דחוף בחנות התקליטים השכונתית, שם הם עומדים לגלות אלבום שישאר איתם עוד חורפים רבים.


שלום חנוך: אדם בתוך עצמו, (אן.אם.סי)
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by