בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
ניסויים בגורי אדם  

ניסויים בגורי אדם

 
 
גליה דן-לי, ניו יורק

אז נכון שכבר התרגלתם לצרוך תוכניות שמנצלות אנשים תמימים ומסונוורי זוהר, אבל Kid Nation, הראליטי החדשה של CBS, באמת עברה כל גבול

 
 
 
 
 
 
 
 
 
פורצים בבכי לעתים קורובות (צילום: אתר CBS)
 פורצים בבכי לעתים קורובות (צילום: אתר CBS)    
ארבעים ילדים מבלים ארבעים ימים לבדם בעיר זנוחה ושוממת, אי שם במדבר של מדינת ניו-מקסיקו, ומנסים בעבודה קשה לשקם את העיר, במקום שבו מבוגרים רבים לפניהם נכשלו: זהו קונספט הראליטי החדש ואולי ההזוי ביותר שנרקם עד כה במפעל תוכניות המציאות של CBS.

לתוכנית קוראים Kid Nation, והיא עומדת להיות משודרת ב-19 בספטמבר, אלא אם כן מישהו ברשת ייתפכח וישנה את דעתו, או סתם יכנע לדעת הקהל העויינת. נכון לעכשיו, שיקולי הרייטינג (שוב הרייטינג) גוברים על האתיקה, המקצועיות והמוסר, שגם בימים כתיקונם, הם לא ממש נר לרגלי המפיקים בתחנות הטלוויזיה.

אם אתם דינוזאורים עם קילומטראז' טלוויזיוני, הרי שארבעים ילדים מוזנחים לבדם, הוא עבורכם רעיון מבעית שמעורר קונוטציות "איים אבודים" מברווזות. אם אתם שייכים, לעומת זאת, לדור האינטראקטיבי שנולד עם העכבר ביד וספג ריאליטי מינקות, הרי שה- Kid Nation
המופרע הזה, לא ממש יצליח להזיז לכם. נו מה, עוד פעם עושים כסף על גבם של קורבנות תמימים עם אמביציות זוהר. מה עוד חדש?

אולי מה שחדש הוא, שהפעם מדובר בקורבנות כפולים. שהרי חלומות הזוהר לא ממש שייכים לילדים אלא להורים שלהם; אלה שהסכימו לחתום על חוזה תמוה המסיר מן המפיקים כל אחריות לגורל הילדים ולשאת בעונש כספי של 5 מיליון דולר, אם יתראיינו או ישתפו את הציבור בכל מידע אודות התוכנית. הפרדוקס הגדול הוא, שלילדים ניתנה כביכול "הזדמנות" להוכיח לעולם מה היו מסוגלים לעשות לבדם בעולם נטול השפעה הורית ומורית, כשמצד שני, ההזדמנות הזאת לא הייתה קיימת, אילמלא נכפתה עליהם על ידי קבוצת מבוגרים (מפיקים והורים), שטובת הילד הייתה הדבר האחרון שעמד לנגד עיניהם.
 
קורבנות תמימים עם אמביציות זוהר (צילום: יח"צ)
 קורבנות תמימים עם אמביציות זוהר (צילום: יח"צ)   
גם אם הילדים הסכימו בהתלהבות להשתתף בתוכנית, זה לא אומר שהם ידעו מה זה אומר להפוך לכלבי השעשועים של האומה הכי שיפוטית בעולם, ואיך החשיפה העצומה הזאת, יכולה לשנות את חייהם (ולא תמיד לטובה). עכשיו גם מסתבר שעשויות להיות בהפקה בעיות חוקיות ומשפטיות,
כיוון שהילדים, בגילאי שמונה עד חמש עשרה, עבדו ללא פיקוח שעות ארוכות ביום; ילדה אחת נכוותה בפניה; וכמה ילדים שתו חומצה.

ההפקה מצידה טוענת שהלוקיישן היה יותר בטיחותי מרוב בתי הספר והקייטנות בארה"ב. לזכותם ייאמר, שבמקום היו פסיכולוגים לילדים, אפילו שאם לשפוט על פי מצבם הנפשי של הילדים, לא ממש ברור איך מישהו נתן להם תעודת פסיכולוג. הילדים מתפרצים לעיתים קרובות בבכי, בשל הלחץ החברתי והעומס הפיזי והנפשי שבו הם נתונים, ומספיק לשמוע את אחת הנערות מגדירה את עצמה כ "אשה בת 40 הכלואה בגוף של בת 13", כדי להבין שיותר מתוכנית ריאליטי, מדובר בניסוי סוציולוגי אכזרי בפגיעים שבבני האדם.

התוכנית השנויה במחלוקת עוררה כצפוי באזז ענק, בעיקר מכיוון הבלוגרים ברשת, שרובם התאחדו בתעוב ובבוז לקונספט. מבקרי תקשורת רבים קראו ל-CBS לשלוח את 20 מליון הדולר שהשקיעו בתוכנית לכפרת עוונות, להתנצל על שאי פעם הגו את הרעיון, ולגנוז את ההפקה. אבל התחנה לא עושה קולות של מי שעומדת להתקפל. היא לא מתרגשת מהדיון הציבורי, וטוענת בחוסר שיכנוע שהוא "מחוייב המציאות בכל פעם שקיים ניסיון לשנות את פני הנוף טלוויזיוני" (חחחחחחחחח).

מבחינה משפטית, אין מה לדאוג ל-CBS. המפיקים, כך נראה, דאגו לכיסוי תחת משפטי מכל הכיוונים. לא רק שהם לא לקחו שום אחריות לשלומם של הילדים בחוזה - הם גם דאגו לבחור מראש במדינת ניו-מקסיקו, שבה חוקי הגנת הילד רופסים, יחסית למדינות אחרות. אבל גם אם התביעות לא ימהרו להציף את התחנה, הרי שיש מוניטין שצריך להגן עליו, ובמקרים מסוימים, ערכו גבוה מכל שיקולי הרייטינג (ראה פרשת רשת פוקס ופרוייקט או-ג'יי סימפסון).

ואם בכל זאת הרייטינג יגבור גם הפעם על כל שיקול אחר, הרי שהרייטינג הזה מובטח. כמו שלימדו אותנו, כשזה מגיע ליחסי ציבור, אין דבר כזה Bad press. והרי התוכנית קיבלה בתקופה האחרונה תקשורת רעה בכמויות חסרות תקדים. זה אומר שגם אם מיליוני הצופים ישבו מול הטלוויזיה כשהם מצוידים בשקיות הקאה ומצב רוח חרא, הם עדיין ישבו שם, ועבור קברניטי התחנה, זה כל מה שחשוב.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by