בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
תוהו ובוהו וחושך על פני תהום 
 
 
צביקה בשור

צביקה בשור עוד לא נרגע ממרחץ הדמים הנפלא שפורץ מהמסך בחלק האחרון של "כנופיות ניו-יורק"

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הסצינה הראשונה של "כנופיות ניו-יורק" מציגה אדם המגלח את זיפיו בעזרת תער. ביד האמן שלו הוא מסלק את שיער פניו המיותר, מותיר רק את שפמו המעוצב, בלי להזדקק למשחת גילוח. עתה הוא מביט בפניו המגולחים, מקרב בפעם האחרונה את התער אל פניו, וכמו ללא סיבה, חותך חתך קטן בסנטרו. טיפות הדם ניגרות במורד הלהב.

הדם, אם תשאלו את מרטין סקורסזי, במאי הסרט, אין לו ברירה אלא לבעבע בתוכנו, לחלום כל העת על הרגע בו יפרוץ מגופנו בקילוח, יגשים את מטרתו האמיתית. והבעבוע הבלתי פוסק הזה, המתרחש מתחת לעורנו השליו, הוא זה המטריף את דעתנו, הוא זה השולח אותנו ביד מונפת ופה שואג להקיז את דמם של האחרים; הוא השולח את האחרים להקיז את דמנו שלנו. כל שאר הסיבות למרחץ הדמים המכונה היסטוריה הן גיבוב של תירוצים.

במרחץ הדמים המכונה היסטוריה השנה היא עתה 1861. לינקולן וקונפדרציית העבדות גוררים את צפון אמריקה למלחמת אזרחים, בכל יום מגיעות אל חופי מנהטן אניות עמוסות במהגרים הבורחים מהרעב הגדול באירלנד, ואמסטרדם וואלון (לאונרדו דיקפריו) יוצא מהמוסד לעבריינים צעירים, אליו נשלח לפני 16 שנים, לאחר שאביו נרצח. אביו, "הכומר", מנהיג כנופיית לוחמים אירית, נפל בקרב על השליטה באזור "פייב פויינטס", כשסכיניו של ביל "הקצב" קאטינג (דניאל דיי-לואיס) הכריעו אותו.

ניו-יורק שאמסטרדם הצעיר ותאב הנקם יוצא אליה היא מפגן אכזריות וצבע. ב"פייב פוינטס" מתרכזת בעיקר האכזריות - הפשע, הזנות, חוסר היישע והרחמים - ש"הקצב" שולט בה ללא עוררין. אמסטרדם צריך להרוג את המלך, אבל כדי לשרוד בניו-יורק חסרת האלוהים (ובעיקר שירותי הרווחה) הוא חייב לקנות את אמונו. כצפוי בעלילה השייקספירית-מיתית הזו, מתפתחים בין השניים יחסי אב-בן נפתלים, עד שנחשפת המסיכה והכל מוכן לעימות הגדול בין השניים. בין לבין מבלים השניים בלהתעסק עם כייסת/זונה (קמרון דיאז) שחולמת, איך לא, לברוח לקליפורניה.

יש לא מעט דברים רעים להגיד על "כנופיות ניו-יורק", או לפחות על השעה וחצי הראשונות שלו (מתוך שעתיים וחצי, לידיעת מי שחרד מסרטים ארוכים). השתלשלות הדברים בין הדמויות נראית כאילו מוכתבת על ידי התפקיד המיתולוגי שלהם ופחות ממה שבאמת קורה על המסך. לא ברור אם סקורסזי אשם בזה, או שמא מדובר באשמתו הבלעדית של די-קפריו, שחקן שנועד לשחק פיטר-פֶּנים דקיקים, אבל לא מצליח לשכנע כשהדמות שלו נדרשת להפגין שמץ של קשיחות. אומרים שדי-קפריו היה הצפרדע הכוכבית שסקורסזה נאלץ לבלוע כדי ש"מירמקס" תסכים להפיק לו סרט מגלומני שכזה. ליאו נראה כמו מי שמבין מה הוא צריך לעשות, אבל פשוט לא מסוגל לעשות את זה, וכשהשחקן הראשי שלך מסריח, יש לסרט שלך בעיה. גם קמרון דיאז לא מבריקה, בלשון המעטה.
 
ובכל זאת השעה וחצי הראשונות של הסרט שוות צפייה. דניאל דיי-לואיס, בניגוד גמור לעמיתיו הצעירים, מצליח לבנות דמות שממלאת את החליפה האפית שנתפרה לה בתסריט, ו"הקצב" שלו סוחב את הדרמה על גבו. גם העיר ניו-יורק של 1861, שסקורסזה בנה מפיסות האמת ההיסטורית שליקט והבדיה שהוסיף לה, עוזרת לצופה לגמוא את הדרך לשיא.

והשיא, השעה האחרונה של הסרט, היום בו אמורים שני השבטים להפגש שוב למלחמת הנקם הגדולה, היום בו אמסטרדם חדל מלהיות ילד והופך לגבר, הוא לא רק שיאו של הסרט, אלא גם שיא קולנועי בכלל. לפתע, כמעט בלא התרעה, נותן סקורסזי לעולם האמיתי לחדור אל מפגש הענקים שלו, כשמהומות נגד גיוס חובה פורצות בעיר והופכות אותה למדורת דמים מרהיבה. האלימות, זו שעד עתה נבעה מהלך רוחן של דמויות שהכרנו היטב, זו שחשבנו כי יש לה סיבה אמיתית המצויה בתוך הסיפור, הופכת באחת למפלצת עצמאית הדורשת את ליטרת הבשר שלה בין אם יש סיבה או אין סיבה.

דמויות שהיו עד לפני רגע חלק מהסיפור של אמסטרדם ו"הקצב" מוצאות את עצמן לכודות בסיפור האלים הגדול, בעבוע דמם של אחרים, ומוצאות שם את מותן. האכזריות אינה עוד תוסף תיאטרלי לסיפור שלנו, אלא חלק בלתי נפרד מהסיפור האנושי כולו. מלחמת הכל בכל אופפת את ניו-יורק, משמידה כל ראיה לסיפורים הקטנים של האנשים שלפתע לוקחים בה חלק. כמו בחתך שגרם לעצמו האיש המתגלח מראשית הסרט, אין לדם סיבה לפרוץ מלבד רצונו. כל צופה שחש פעם את דפיקת הדם על דפנות עורקיו יתקשה שלא להכבש על ידי הכאוס המחרחר שסקורסזה מעניק לו.

וכמו לשם הדגמה נוספת לכך שאין סיפורו של האדם אלא מרחץ הדם, מגיע שוט הסיום, בו הולכת ונבנית ניו-יורק, בירת העולם, מעל החורבות מתמירות העשן שמותירות המהומות. והנה מופיעים על קו הרקיע שני מגדלי ענק. תאומים. ויודע הצופה כי שאגת הדמים שעליה וממנה נבנו השניים, היא זו ששבה לבקר כשנפלו.

_________________________________________________________
"כנופיות ניו-יורק", ארה"ב 2002, 168 דקות (למידע על זמני הקרנת הסרט)

האתר הרשמי של הסרט
והטריילר
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by