בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
הנשיא הרצוג 

הנשיא הרצוג

 
 
גולן כספי

למרות ש"לשרוד עד החופש" יכול להיראות לעתים כמו רמבו בלי האקשן, גולן כספי חושב עדיין שורנר הרצוג הוא האוטר הכי מרשים בעיר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
שורד מלחמות מאז "אימפריית השמש". בייל (יח"צ)
 שורד מלחמות מאז "אימפריית השמש". בייל (יח"צ)   
מרתק, עיקש, איטי אך מהודק - "לשרוד עד החופש", סרטו החדש של האיש והאייקון ורנר הרצוג, הוא גרסה מאופקת ואינטליגנטית לסרט בריחה מן השבי. הרצוג, הבמאי הגרמני הנודע שסרטיו טלטלו את מעטה השמרנות הגרמנית בקולנוע של שנות ה-70, היה האיש הנכון אז, ומסתבר שגם היום יש לו מה להראות. "לשרוד עד החופש" הוא סיפור אקשן סוחף על הישרדות כנגד כל הסיכויים, על טייס אמריקאי אמיץ שנחלץ בגבורה וכח רצון משבי האויב. אבל הרצוג לא בא עבור האקשן, ובטח שמטרתו אינה לבדר ולספק את צופיו. הרצוג הוא מספר סיפור מוכשר החודר אל לב הסיטואציה ומהלך בנבכי נשמתה.

בסרטו החדש הרצוג חוזר אל קורותיו של הטייס האמריקאי דיטר דנגלר, שמטוסו הופל מעל לאוס בימי טרום מלחמת וייטנאם. הרצוג כבר טיפל בסיפור ביצירתו התיעודית מ-1997, "דיטר הקטן רוצה לעוף", וכעת הוא שב עם רימייק עלילתי של הסיפור, המלווה את מסע ההישרדות של דנגלר בשבי ובג'ונגל. את דנגלר מגלם כריסטיאן בייל, אחד השחקנים המוכשרים הפועלים בהוליווד כיום.

אין ב"לשרוד עד החופש" סצנות עינויים מטלטלות, אין כאן קטעי מרדף מותחים או מונולוגים פטריוטים מרגשים. מדובר בשחזור איטי ומפורט של אדם נגד גורלו. של איש קטן-גדול הנדחק אל הקצה ובוחר לפעול. הרצוג מלווה בסבלנות את דנגלר במאבק ההישרדות שלו ומתמקד בחיוניות ובתשוקה לחיים שגיבורו נאחז בה בנחישות.

כריסטיאן בייל מפיח חיים במאבקו ההרואי של דנגלר להישרדות במשחק מושלם ובהופעה ראוייה לאוסקר ומיוחדת במינה. הטייס האופטימיסט והכריזמטי פוגש בשבי האכזרי בלאוס חבורת שבויים אמריקאים מצומקים ונטולי תקווה. המפגש בין האדם המאמין ומלא התקווה לנפשותיהם השבורות של חבריו לכלא, המגולמים להפליא על ידי סטיב זהאן וג'רמי דיוויס, מספק אלגוריה פסאדו-רוחנית על כוחו של היחיד ורצונו.
 

עימות חזיתי בטבע פראי

טבע נוכח (יח"צ)
 טבע נוכח (יח"צ)   
ההרפתקה האנושית שעבר דנגלר בג'ונגלים של לאוס שוחזרה בסרטו של הרצוג בסיועם של נופי תאילנד הפראיים. נסיונו התיעודי העשיר של הבמאי ביצירת סרטי טבע מרהיבים, נוכח בכל פריים מהוקצע ובאווירת האובדן בטבע השליו שניבט מן המסך. הבריחה מן השבי אל הג'ונגל האינסופי מעמתת את גיבורו של הרצוג עם היצר החייתי הראשוני והבסיסי של האדם - לשרוד, להמשיך על אף.

בקריירה העשירה והמגוונת שלו נמשך הרצוג אל סיפורים קיצונים, אל עימותים חזיתים בין האדם לטבע, בין האדם לנפשו, לאלוהיו. בסרטים כ"זעם האל" (1972) ו"פיצקראלדו" (1982), הוביל הרצוג את גיבוריו למסעות הזוים בטבע פראי ומאיים. מוטיבים אלה מופיעים גם ב"לשרוד עד החופש". נתונים אלה, יחד עם כשרונו של הבמאי לסחוט משחקניו הופעות חד פעמיות, הופכים את "לשרוד עד החופש" ליצירה סגפנית ויסודית, חפה כמעט מכל סממן אמריקאי מתחנף, לבד מזה המתחייב מסופו האמיתי והטוב של הסיפור המקורי.

מחד גיסא - אי אפשר שלא להעריך את הדקדקנות הריאליסטית ואת הסיפור הרב-שכבתי שהרצוג מציג ביסודיות בסרטו. מאידך, "לשרוד עד החופש" עלול להיראות לפרקים כמו "רמבו" בלי האקשן, כסרט בריחה מן השבי איטי ומנומנם. בכל זאת, הרצוג מצליח לעורר מחשבה בצופיו, לטלטל את נפשם ולהחזיק להם את היד בבטחה לאורכה של הרפתקה נדירה ומצמררת שמתורגמת למסך באיפוק ובמקצועיות חסרי-פשרות.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by