בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
רוק עצמאות 

רוק עצמאות

 
 
נילי אורן

יותר ויותר אמנים נוטשים את חברות התקליטים ויוצאים לדרך חדשה. נילי אורן על העידן החדש בתעשיית המוזיקה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מצטרפת למהפכה. מדונה (יח"צ)
 מצטרפת למהפכה. מדונה (יח"צ)   
שנים כבר מדברים על זה. בערך מאז שהאינטרנט פרץ לחיינו, ומזה זמן רב עבר הדיון מפאסיבי לאקטיבי - צד אחד מוריד והצד השני תובע. והנה סוף סוף זה רשמי - המהפכה המוזיקלית כבר כאן, ואפילו RIAA, אקו"ם ושאר אויביה, לא יצליחו לעצור אותה, כפי שלא הצליחו למנוע אותה, למרות שהשתמשו בכל תותחיהן הכבדים.

טוב, כנראה שככה זה. אם במשך שנים אתה עושק את קהל הלקוחות שלך רק כי אתה יכול, מעצם היותך הספק היחיד של שירות כלשהו, אל תתפלא אם כשיגיע ספק חדש ובלתי צפוי, הקהל שלך יברח ממך בשיא המהירות, ולא יהסס לעשוק אותך בחזרה, אם תיקרה בדרכו ההזדמנות. ראשי חברות התקליטים אוהבים להשתמש באלגוריה מעולם הפשע: "אם גנב נכנס אליך הביתה, וגונב לך את חפצים, זו תהיה חוצפה מצידו לדרוש שתתחשב בו, וטיפשות מצידך לעשות את זה". אבל בניגוד לבית וחפצים אישיים, חברות התקליטים לא הוקמו כדי לארח חברים ולחיות בהן, אלא כדי למכור מוצרים לקהל. כלומר לענות על צורך ציבורי, ולהרוויח מזה כסף.

אבל בעידן האינטרנט, הצורך בא על סיפוקו באופן אחר, מהיר ויעיל הרבה יותר. לכן אם כבר להשתמש באלגוריה למצבן, הרבה יותר מתאים להמשיל את חברות התקליטים בעידן האינטרנט, לחברה שמייצרת עששיות עם בוא החשמל. ועם זאת, אפילו חברות התקליטים יכולות להמשיך להיות אופטימיות, כי הן לא עומדות להעלם כליל, רק לשנות את המודלים העסקיים שלהן, אבל על כך בהמשך.
 

מה משותף למדונה, פרינס, רדיוהד, טרנט רזנור, ופול מקרטני?

ניסוי שצלח. רדיוהד (אימג'בנק ישראל/ getty images)
 ניסוי שצלח. רדיוהד (אימג'בנק ישראל/ getty images)   
בלון הניסוי האחרון של המהפכה המוסיקלית הוא האלבום החדש ש"רדיוהד" העלו לרשת – In Rainbows. בצעד נועז למדי עזבה הלהקה את חברת התקליטים שלה, ונתנה לקהל מעריציה את הזכות להחליט כמה כסף בא להם לשלם על היצירה. לפי דיווחים כמעט מיליון וחצי איש הורידו את האלבום, כש-71% מתוכם שילמו סכום כלשהו, ויותר מחצי מהם שילמו 10 ליש"ט. חלק אף שילמו 99 ליש"ט כאות הערצה ללהקה. כן, ללא ספק הניסוי הצליח מעל ומעבר למצופה.

אבל לא רק "רדיוהד" הביעו שאט נפש מחברות התקליטים, והחליטו לצאת לדרך עצמאית. גם ג'מירוקוואי ואואזיס, שעזבו די מזמן את חברות התקליטים בהן היו חתומים, הודיעו בעקבות הצלחת הניסוי של רדיוהד, שיעלו לרשת שירים ואלבומים שלהם להורדה. אואזיס אף הכריזו שאת הסינגל הבא שלהם ניתן יהיה להשיג רק כקובץ ברשת, שיעלה 99 פני בריטי.

לא כל מי שעוזב את חברת התקליטים המסורתית ממהר לאינטרנט. המצטרפת האחרונה למהפכה, מדונה, סרבה לחתום על חוזה הקלטות עם חברת התקליטים הוותיקה שלה Warner Music Group Corp ובמקום חתמה עם חברת קידום הההופעות Live Nation על חוזה הקלטות ומופעים ל-10 שנים, בסך 120 מיליון דולר. תנאי החוזה מפרטים כי מדונה תקבל מענק חתימה של 18 מיליון דולר ומקדמה של 17 מיליון דולר לכל אחד משלושת האלבומים שהתחייבה להוציא במסגרת החוזה. מלבד זאת, החברה איתה חתמה גם תשלם 50 מיליון דולר לקידום ויח"צ של סיבובי ההופעות העתידיים של מדונה. מסתבר שחברת התקליטים הקודמת שלה פשוט לא יכלה לעמוד כלכלית בדרישות הללו.
 
כבר לא עבד. פרינס (אימג'בנק ישראל/ getty images)
 כבר לא עבד. פרינס (אימג'בנק ישראל/ getty images)   
טרנט רזנור, מנהיג להקת "ניין אינץ' ניילז" שהיה פה לא מזמן, אמר כבר במהלך סיבוב ההופעות העולמי של הלהקה שהוא עומד לעזוב את חברת התקליטים שלו, ועם שובו לארה"ב אכן יישם זאת. את האלבום האחרון של הלהקה שיווק הוא בעצמו, ללא מגע יד חברת תקליטים, באמצעי גרילה חדשניים וחתרניים. אלה כללו הטמנת שירי האלבום בצורת דיסק-און-קי בחדרי שירותים של אולמות בהן הופיעה הלהקה לפני צאת האלבום, ושתילת רמזים סתומים באתרי אינטרנט פיקטיביים, שהובילו את המעריצים לנסות לפתור את התעלומה, שהיתה בעצם סיפור המסגרת של הדיסק החדש. בערך באותו זמן חילק הזמר הנודע פרינס 3 מיליון עותקים מהדיסק החדש שלו – Planet Earth לכל מי שקנה עותק של מגזין נפוץ בבריטניה, לאחר שהסתכסך עם חברת התקליטים שלו – Sony BMG לפני שנים רבות. במהלך הסכסוך הלז הוא שינה את כינויו הבימתי לסמל גרפי, כי לחברת התקליטים שלו היו זכויות על השם "פרינס", ואף כתב על לחיו בהפגנתיות את המילה "עבד".

החיפושית הוותיקה פול מקרטני עזב את חברת התקליטים שלו – Capitol Records EMI Group השנה, וחתם חוזה עם הלייבל החדש שהקימה רשת בתי הקפה "סטארבאקס", להפצת יצירותיו הבאות. "זה עולם חדש" אמר אז מקרטני בוידאו צ'אט עם נשיא סטארבאקס. "אנשים חושבים על דרכים חדשות להגיע לאנשים. בשבילי, זו תמיד היתה המטרה." צעד דומה נקטו גם זמר הקאנטרי המצליח גארת' ברוקס, ולהקת הרוק "האיגלס" מהסבנטיז, שעזבו את חברות התקליטים שלהם, וחתמו בלייבל שהקימה רשת החנויות "וול מארט".

"מזה זמן מה קיימת התובנה שאמנים מוכרים כבר לא צריכים את חברות התקליטים שלהם" אמר ברוס פלוהר שמייצג אמנים כמו דייב מאת'יוס, אלאניס מוריסט, דייויד גריי, קראודד האוס, גומז ועוד. "זוהי תחילתו של עידן חדש בעסקי המוסיקה" הוסיף.
 
 

המטמורפוזה של תעשיית המוסיקה

בקרוב במייספייס. ביונסה (אימג'בנק ישראל/ getty images)
 בקרוב במייספייס. ביונסה (אימג'בנק ישראל/ getty images)   
אבל בתעשייה עצמה עדיין סקפטיים למדי. אמנם בכירים בארבע חברות התקליטים הגדולות בארה"ב, סירבו להגיב רשמית על התהפוכות הללו, אבל חלקם מסרו שלא לציטוט שהחברות שלהם הן עדיין הדרך הטובה ביותר לאמנים מתחילים להפיק ולהפיץ את המוצרים המוזיקליים שלהם.

לטובתן יאמר שארבע החברות הללו אכן היו אחראיות בשנה החולפת ל-88% מרווחי תעשיית המוזיקה בארה"ב. אבל הזמנים משתנים. בבריטניה למשל סגר לאחרונה המיליארדר ריצ'ארד ברנסן את רשת חנויות המוזיקה של וירג'ין, שהיוו את ספינת הדגל של אימפריית המוזיקה שלו. ואילו באינטרנט פורחות ועולות הרשתות החברתיות, שמאפשרות גם לאמנים מתחילים לבנות לעצמם קהל, ולהפיץ את תוצרתם ללא קשר לחברות התקליטים.

"פעם המשחק היה מאוד פשוט" אומר פלוהר. "רק אם היית מוציא אלבום ומנגן אותו ברדיו, היית יכול לשים את הפרצוף שלך בשער ה"רולינג סטון" ולהופיע ב"סאטרדיי נייט לייב". עכשיו אתה שם את הוידאו קליפ שלך בעצמך ביוטיוב, מקים לעצמך דף במייספייס, עושה עסקה עם פייסבוק, ואתה יוצא לסיבוב הופעות, בתקווה שכל הדברים הללו יתגבשו לאלבום מצליח".

טד כהן, בכיר בחברת תקליטים הגיב, ואמר: "האם אמן זקוק לחברת תקליטים? יתכן שלא. האם אמן זקוק למומחיות שהביאה לו חברת התקליטים באופן מסורתי? בהחלט." גם מנכ"ל קבוצת המוזיקה של תאגיד וורנר, אדגר ברונפמן ג'וניור, אופטימי. הוא אמנם מודה שהתעשייה חווה קשיים, אבל מצייר עתיד ורוד למוזיקה דרך המדיה הדיגיטלית והסלולרית.
 
גם אצלנו כבר יש נציגים למהפכה. סחרוף ומוכיח (יח"צ)
 גם אצלנו כבר יש נציגים למהפכה. סחרוף ומוכיח (יח"צ)   
במהלך סבב שאלות ותשובות בכנס תקשורת שנערך במלון גראנד הייאט בניו יורק, הוא אמר: "התעשיה שלנו עוברת שינויים מאסיביים, אולי יותר מכל תעשיה אחרת. אבל היא עדיין לא מימשה את כל ההשלכות של המעבר לטלפונים סלולריים, שכרגע מקבל ביטוי רק ברינגטונים. התעשיה גם לא ראתה עדיין את השלכות ההשפעה שתהיה להורדות דיגיטליות ברגע שיקומו מתחרים ל-iTunes והתעשיה גם לא חזתה בהשפעה של מודלים עסקיים מבוססי מנויים ברשת, שעדיין נמצאים בשלבי פיתוח ראשוניים."

ואכן, לאחרונה נודע שחברת התקליטים Sony BMG חתמה על הסכם הפצה עם הרשת החברתית "מייספייס" ותאפשר לגולשיה לצפות בקליפים ולהאזין לשירים של מיטב אמניה, תמורת צפיה והאזנה לפרסומות. בין אמני החברה ניתן למנות את ביונסה, בריטני ספירס, וברוס ספרינגסטין. בתמורה תקבל חברת התקליטים נתח שמן מהכנסות הפרסום. ואילו שלושת חברי לד זפלין שנותרו בחיים הודיעו כי חתמו על סכם עם חברת הסלולר האמריקנית "וורייזון" במסגרתו יוכלו לרכוש מנוייה שירים ורינגטונים מתוך אלבומי הלהקה. מלבד אלה, תוכלו לרכוש באופן חוקי יצירות של המון אמנים נוספים באינטרנט, ביניהם U2 והאקס- חיפושית ג'ורג' האריסון ז"ל.

בחודש האחרון גם נודע שחברות התקליטים האמריקניות מתכננות לשווק הכלאה של רינגטון וסינגל שיקרא "רינגל" ויכלול שלושה שירים – להיט מצעדים, רמיקס, שיר ישן, ורינגטון לסלולרי. יוניברסל וחטיבת המוזיקה של סוני, שעומדת מאחורי רעיון ה"רינגל", ישתפו פעולה בהשקת חבילת הרינגלים הראשונה שתצא לשוק. יוניברסל תשיק 50 שירים במהלך אוקטובר-נובמבר, וסוני תציע 10-20 שירים. RIAA התאחדות תעשיית המוזיקה האמריקנית כבר אישרה את השם "רינגל", ויש אפילו לוגו שיאומץ על ידי התעשיה כולה ויסייע למתג את המיזם.

אפילו בשוק המוזיקה הקטנטן שלנו בישראל כבר יש מי שחושב על פתרונות. למשל מיזם i-cool, שנחנך השבוע במרכז הקניות סינמה סיטי בצומת גלילות. מדובר בחברה שמציעה לכם לרכוש את השירים לא בדיסקים, אלא ממכונות הממוקמות בסניפי החברה, כמו וידאומטים. החברה מעסיקה עורך תוכן שמרכיב חבילות בנות 10 שירים פופולריים, אך ניתן לרכוש גם שירים בודדים בלבד ולהעבירם ישירות אל נגן המדיה הנייד או הטלפון הסלולרי שלכם.

גם חברת הסלולר הישראלית סלקום פתחה לא מזמן את חברת התוכן המוסיקלי "לוגיה" דרכה הוציאו הלהקות משינה וסינרגיה אלבומים ככרטיסי זכרון לסלולרי, באופן חדשני ונסיוני. ואילו מצד האמנים, ארקדי דוכין עשה כמו פול מקרטני, ונפרד זמנית מ"הליקון" כדי להוציא תקליט בלייבל החדש של רשת בתי הקפה "ארומה", שהולכת בעקבות צעדיה המוסיקליים של "סטארבאקס". לעומתו, אביב גפן רק חתם איתם על הסכם במסגרתו יופץ האלבום החדש שלו באופן בלעדי בסניפי "ארומה". אבל עוד לפני כן, ב-2005 הוציא ברי סחרוף את האלבום שלו ושל רע מוכיח- "11א" למכירה רק באינטרנט בפורמט MP3, במחיר סימלי של 25 שקלים, לפני שהופץ לחנויות.

כך שהמהפכה כבר בהחלט כאן. מצד אחד היא מקרבת את האמנים לקהל, על חשבון חברות התקליטים הוותיקות. אבל מצד שני, לא צפוי שחברות התקליטים הללו יעלמו לגמרי, אלא רק ינתבו את עצמן לנישות חדשות. או כדברי פלוהר: "אני לא חושב שזה המוות של אף אחד. למעשה אני חושב שזו הלידה מחדש של כולנו". אמן.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by