בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
קר, קר, מתחמם 

קר, קר, מתחמם

 
 
ברק ויס

העונה החדשה של סדרת "ג'אז חם" מעניינת, אך מעוררת לא מעט תמיהות. ברק ויס מנתח

 
 
 
 
 
 
 
 
 
פותחת את הפסטיבל. ווקר (יח"צ)
 פותחת את הפסטיבל. ווקר (יח"צ)   
הססתי מעט לפני שפתחתי את התכנייה של העונה החדשה, ה-17 במספר, של סדרת "ג'אז חם". פשוט חששתי מה אמצא בתוכה. עונת "ג'אז חם" שעברה לא הייתה רעה, אך די אפרורית, בינונית וחסרה קו אומנותי ברור. כל הקונצרטים נעטפו באריזת צלופן מרשרשת של מחוות לאגדות ג'אז שהלכו לעולמם והתוצאה הדיפה ניחוח עז של העדפת השיקול הכלכלי (הלגיטימי כשלעצמו), על שיקולים אומנותיים.

פתחתי את התכנייה והופתעתי לטובה. נוסף לשני מופעים שאינם נראים מלהיבים על הנייר – של הזמרת האמריקאית מישל ווקר הפותחת את הפסטיבל, ושל הרכב ההוט קלאב נורבגיה - מספקת לנו העונה החדשה שלושה קונצרטים בהם מככבים אומנים בינלאומיים מעולים. ואולם, ככל שהתעמקתי וקראתי את תכני כל קונצרט וקונצרט, קדרו פני. על פניו נראה כי פעם אחר פעם בחירות אומנותיים תמוהות, שהוכתבו לאומנים, פוגמות מאוד בקונצרטים הצפויים:

את הסקסופוניסט המצוין והמלהיב אריק אלכסנדר והפסנתרן הטוב דייויד הזלטיין, הכניסו לסד של "הבלדות הגדולות של הג'אז". תיבול הופעות בבלדות הוא נכון, אבל ערב שלם שכולו בלדות מתאים יותר כרקע למזמוזים או לארוחת ערב רומנטית. קונצרט שכולו בלדות הוא מתכון בטוח לשינה עריבה ולשעמום.

על הסקסופוניסט והמלחין המוכשר ג'ימי גרין "הלבישו" אנשי ג'אז חם הופעה המוקדשת ל"מיטב" של המלחין קול פורטר. בדקתי בכל חמשת אלבומיו של גרין כסולן, ומצאתי רק פעם אחת, לפני כשמונה שנים, בה גרין ניגן לחן של פורטר. מה ההגיון להטיל על גרין עליו אילוץ כה מלאכותי לנגן מוסיקה שרחוקה ממנו?

קני וורנר הוא פסנתרן נפלא. הוא מנגן ברגישות, בליריות ובהומור ומשרה על שומעיו אווירה מיוחדת. וורנר הוא גם מלחין ומעבד מעולה. נפלא עשו מפיקי ג'אז חם שהחליטו להביא את וורנר לישראל ועימו את הגרמני יוהנס וידנמילר, שניגן בעבר בהרכב של וורנר. אבל שוב: אילוץ אומנותי תמוה עתיד לפגום בהופעה זו, שיכולה היתה להיות גולת הכותרת של הסדרה כולה. משום מה קני וורנר יגיע לישראל בתפקיד סיידמן לחלילן הישראלי אילן סאלם. יחד הם אמורים לנגן בהופעות לא את לחניו הייחודיים של וורנר, אלא דווקא את המוסיקה מאלבומו של סאלם Twists & Turns שיצא לפני כשנתיים.

על אלבומו של אילן סאלם כתבתי כאן בעבר. מדובר באלבום יפה שעד מהרה חוזר על עצמו. אני מסופק אם בהופעה הדבר יהיה שונה. גם אם סאלם לא היה מוסיקאי מוגבל משהו, ישנה אמת פשוטה הידועה לרבים: לרוב, צלילו הענוג אך החדגוני משהו של החליל אינו יכול להחזיק הופעה שלמה על גבו הדק והמוכסף. חלילני הג'אז הגדולים ביותר הכירו באמת זו וגיוונו את הופעותיהם או על ידי נגינה בכלי נשיפה אחרים זולת החליל, או על ידי העמדת סולן נוסף לצידם בפרונטליין, להשגת הגיוון והעניין. כל זה לא נעשה בקונצרט המדובר, בו אילן סאלם וחלילו ניצבים בודדים כשמאחוריהם הרית'ם סקשן ברשות קני וורנר.
 
 
צירוף כזה של החלטות אומנותיות שנראות על פניהן תמוהות, חייבו לבדוק את הנושא עם זיו בן, המפיק של סדרת "ג'אז חם".

"השנה השקענו הרבה יותר כספים להביא אומנים מהשורה הראשונה" אומר בן, "את הבחירות האומנותיות לטוב ולרע עשה ערן ליטוין, מנהלה האומנותי החדש של הסדרה. תפקידי רק לאפשר לו לבצע אותן מבחינה כלכלית."

אתה לא חושש שהופעה שכולה על טהרת הבלדות תאפשר השלמת שעות שינה לכלל הצופים?
"זה לא יהיה מופע שכולו בלדות, למרות הכתוב בתכנייה. הבלדות יהוו פחות ממחצית ההופעה. שאר הקטעים יהיו במקצבים מהירים יותר. ההצגה בתכנייה כאילו מדובר בערב שכולו בלדות באה משיקולי שיווק."

מדוע החלטתם כי ג'ימי גרין ינגן מוסיקה של קול פורטר למרות שהוא יוצר מקורי משובח ולמרות שמדובר באילוץ מאוד לא טבעי לחבר אותו עם פורטר?
"מחוות למוסיקאים מפורסמים מסייעות במכירת כרטיסים. ערן ליטווין דיבר עם גרין ומכל מה שהציע לו, גרין בחר לעשות את המחווה לפורטר, אך המוסיקה של פורטר תהיה פחות ממחצית ההופעה. יתר ההופעה תהיה על טהרת המוסיקה שכותב גרין עצמו."

מדוע לא הבאתם את קני וורנר כסולן אלא כסיידמן, ועוד לחלילן אילן סאלם?
"וורנר הוא אכן פסנתרן נהדר. אבל, כשהבאתי אותו לארץ לפני מספר שנים, מכירת הכרטיסים הייתה מאוד נמוכה. חשבנו שאם נחבר אותו עם אילן סאלם ושהם ינגנו בהופעה את האלבום של סאלם, זה יקרוץ יותר לקהל."

העונה החדשה של "ג'אז חם" עולה על קודמתה באיכות המוסיקאים. כל שנותר לקוות הוא שאותם מוסיקאים יתעלו מעל לכשלים האומנתיים ויספקו לקהל מוסיקה איכותית. אם יעשו כן - מובטחת לנו עונת ג'אז חם מצוינת, אם לאו – צפויה לנו עונה מבוזבזת, וזה יהיה חבל בהתחשב בפוטנציאל שלה.

** הכותב הוא מנהל פורום הג'אז בנענע והמנהל האומנותי של פסטיבל הג'אז תל אביב

סדרת ג'אז חם נערכת בירושלים, תל אביב וחיפה. מופעי הפסטיבל:

קונצרט 1, נובמבר 2007 – מישל ווקר - "קול לזמרות הגדולות"
קונצרט 2, דצמבר 2007 - אריק אלכסנדר ודיוויד הזלטיין – "הבלדות הגדולות של הג'אז"
קונצרט 3, פברואר 2008 – אילן סאלם וקני וורנר - Twists & Turns
קונצרט 4, מאי 2008 - הוט קלאב נורבגיה - שנים להולדתו של כנר הג'אז סטפן גראפלי
קונצרט 5, יוני 2008 – ג'ימי גרין – קול פורטר: המיטב
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by