בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
"התקווה" בעיבודי ג'אז 

"התקווה" בעיבודי ג'אז

 
 
ברק וייס

פסנתרן הג'אז הוותיק אדי היגינס מתכונן לביצוע משלו של ההמנון הלאומי ועוד אגדות בהופעה בישראל. ראיון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ג'אז המאה ה-20. אדי היגינס (יח"צ)
 ג'אז המאה ה-20. אדי היגינס (יח"צ)   
פסנתרן הג'אז בן ה-76, אדי היגינס, יערוך הערב (ו'), את הופעתו הראשונה אי-פעם בישראל. באמתחתו של היגינס כמעט חמישים שנים של נגינה מקצועית, במהלכן ניגן והקליט עם רבים מעמודי התווך של הג'אז במאה העשרים, בהם קולמן הוקינס, ג'ק טיגרדן, לי מורגן, וויין שורטר, פרדי הבארד, דיזי גילספי וארט בלייקי. היגינס מתגורר כבר שנים רבות בפלורידה יחד עם זוגתו הזמרת מרדית' ד'אמברוזיו, שגם עזרה לו מדי פעם להיזכר במוסיקאים שונים במהלך הראיון שערכנו עמו.

בוא נתחיל מההתחלה
"גדלתי במסצ'וסטס בבית מוסיקלי ובו שני פסנתרי כנף. אמי הייתה פסנתרנית ונתנה בבית שיעורים. בגיל ארבע התחלתי לנגן על הפסנתר משמיעה. שנתיים מאוחר יותר, כשהתחלתי להלחין קטעים בסגנון קלאסי, אמי החלה ללמד אותי בצורה פורמלית. הפעם הראשונה ששמעתי ג'אז היה בגיל 14. שמעתי מוסיקה מוזרה הבוקעת מחדרו של דייר משנה שלנו. הוא הסביר לי שזה ג'אז. זו היתה הקלטה של "Hothouse" בביצוע צ'ארלי פארקר ודיזי גילספי. ככה התחלתי לשמוע ג'אז ואח"כ גם לנגן ג'אז.אחרי זמן מה אמרתי לעצמי שלא ייתכן שהג'אז התחיל במורכבות של הביבופ, וככה התוודעתי לסגנונות הקלאסיים שלפני הביבופ – סווינג, דיקסילנד וכו'. כך שבגיל 18, כשעברתי לשיקגו והתחלתי לנגן ג'אז למחייתי כבר שלטתי בכל סגנונות הג'אז – הקלאסיים והמודרניים".

ממי הכי הושפעת?
"אוסקר פיטרסון השפיע עלי יותר מכולם, במיוחד בשנות העשרה של חיי, כשלמדתי לנגן ג'אז. מאוחר יותר נעשינו חברים. גם ארט טייטום, טדי ווילסון ובאד פאוול השפיעו עלי מאוד".

ספר מעט על סצינת הג'אז בשיקגו של שנות ה-50 וה-60
"זו הייתה תקופה מדהימה. היו מועדוני ג'אז רבים בהם הופיעו המוסיקאים הכי טובים מכל סגנונות הג'אז. במשך 12 שנים 1957-1969 הנהגתי את טריו הבית של מועדון "The London House" וכך ניגנתי עם כל הג'אזיסטים הכי טובים והכי מפורסמים. החוויה הנפלאה ביותר מאותה העת התרחשה בשנת 1959. זה היה בפסטיבל פלייבוי הראשון והטריו שלי נבחר לנגן עם קולמן הוקינס האגדי לפני קהל עצום של 19,000 צופים. אני זוכר שחיכינו להוק מאחורי הקלעים והוא לא הגיע. היינו מאוד מתוחים. כמה דקות לפני תחילת הקונצרט הוק נכנס לחדר בניחותא, לבוש בחליפה הדורה. ביד אחת הוא החזיק את תיק הסקסופון ובידו השנייה את תיק העליה למטוס. הוא סקר אותנו במבט בוחן, הוציא מהתיק שלו בקבוק וויסקי ולקח לגימה. על הבמה אני הייתי זה שהחליט מה ננגן כי אותו עניין יותר הבקבוק. עד היום עדיין מהדהדות באוזניי התשואות של 19,000 הצופים אחרי הסולו הראשון שלי בקונצרט הזה".

מה פרסם אותך מחוץ לשיקגו?
"ההקלטות שעשיתי עם וויין שורטר ולי מורגן בלייבל Vee-Jay. עם לי מורגן הקלטתי את האלבום "Expoobident" בו ניגן גם ארט בלייקי ועם ויין שורטר את האלבום "Wayning Moments" וניגן בו גם פרדי הבארד. אגב, שני הלחנים שעל שמם קרויים שני האלבומים הם שלי. אחרי ההקלטה עם לי מורגן, ארט בליייקי הציע לי להצטרף לג'אז מסנג'רז שלו, אך סירבתי".

סירבת לארט בלייקי הגדול?? מדוע??
"היתה לי עבודה קבועה ומכניסה בשיקגו והיו לי ילדים קטנים. לא רציתי להתחיל לנדוד בדרכים עם המסנג'רז. היו עוד סיבות, אבל זה סיפור ארוך".
[אחרי כמה וכמה נדנודים]
"כל חברי המסנג'רז היו מסוממים ואני לא נגעתי בסמים. חששתי שהעניין הזה, יחד עם העובדה שאהיה הלבן היחיד בהרכב, יגרום שאהיה שם מנודה חברתית. בנוסף, היה לבלייקי מוניטין כאחד שקודם משלם לספקי הסמים שלו ורק אם נשאר משהו אחר כך הוא משלם לנגנים".
 
 
איך אתה מסביר את הפופולריות הרבה שלך ביפן לעומת האנונימיות שלך בארה"ב?
"אין לי לזה הסבר הגיוני. אני מקליט בלייבל היפני Venus רק מספר שנים וכשאני מגיע ליפן כולם מכירים אותי, פוסטרים שלי תלויים בחנויות מוסיקה והדיסקים שלי נמצאים בכל מקום. בארה"ב, לעומת זאת, אני מקליט כבר 57 שנים ועדיין אני די אלמוני".

כשמביטים בדיסקוגרפיה שלך, קשה להתעלם מאלבום ביצועי הג'אז למוסיקה של "צ'יטי צ'יטי בנג בנג"
"[אנחה עמוקה] זה אלבום שאני ממש מתבייש בו. המפיק לחץ עלי שאעשה אלבום קאברים לאיזה מחזמר. בסוף הסכמתי. לרוע מזלי הוא בחר מחזמר שהמוסיקה בו פשוט רעה. כל כך שמחתי שמעטים כל כך קנו אותו. חבל לי שהאלבום הזה בכלל נכלל בדיסקוגרפיה שלי".

מה תנגן בהופעתך בישראל?
"חלק מההופעה תהיה מוסיקה שלי שאני בחרתי ואת החלק האחר התבקשתי לבצע כל מיני דברים ע"י ניצן קרמר (המנהל האומנותי של סדרת ג'אז במשכן. ב.ו.): "התקווה", קצת בוסה נובה, משהו משל מישל לגראן ועוד".

מה התכניות שלך לעתיד?
"בקרוב ייצאו שני אלבומים חדשים שהקלטתי בוונוס לפני כמה זמן. אני מתכנן להקליט עוד בזמן הקרוב, והכי חשוב – לנגן כמה שיותר עד יומי האחרון".

שלישיית אדי היגינס תופיע בבית האופרה - המשכן לאומנויות הבמה בתל אביב במסגרת סדרת "ג'אז במשכן" ביום ו', 18 בינואר בשעה 22:00

הראיון התפרסם לראשונה בפורום ג'ז של נענע 10
לפרטים מלאים ולהנחה בלעדית לגולשי נענע 10>>
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by