בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
המוסיקה מתה 

המוסיקה מתה

 
 
ברק וייס

הצמצומים ב"קול המוסיקה" הם עוד עדות להתעלמות הישראלית מהג'אז והמוסיקה הקלאסית

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לא סוגר, מצמצם. גביש (יח"צ)
 לא סוגר, מצמצם. גביש (יח"צ)   
בתרועה רמה פורסם בכלי התקשורת כי בניגוד לפרסומים המוקדמים, יו"ר רשות השידור, מר משה גביש, הכריז כי "קול המוסיקה" לא תאוחד עם רשת א' וכי לא הוחלט על צמצום "קול המוסיקה". לכאורה סיבה למסיבה לשוחרי המוסיקה בישראל. בפועל, אם נעמיק להתבונן בתכניות שמעבר לכותרות, יסתבר לנו כי מנוי וגמור עם יו"ר רשות השידור להרוס את שארית השידור הציבורי שעוסק במוסיקה כאמנות.

רשות השידור מתכוונת לפטר 70 מתוך 117 עובדי רשתות א', ג' וקול המוסיקה. קול המוסיקה עובד כבר היום בתת תקציב ובמכסת כח אדם חסרה. הפיטורין הנרחבים יביאו לקריסת קול המוסיקה דה-פקטו. ומה עם הג'אז שבקול המוסיקה? "הג'אז המשודר ברשת 88Fm הוא די והותר", אומר יו"ר הרשות בשיחות פנימיות.

מגמה זו, של ביטול התמיכה הציבורית במוסיקה האמנותית, לא החלה עם מינויו של יו"ר רשות השידור הנוכחי מר גביש. מדובר במדיניות מתמשכת של הרס שנוקטת הרשות. ניתן להשתמש בסיפורו של הג'אז כמשל. חוק רשות השידור, מכוחו פועלת הרשות, קובע כי תפקיד הרשות, בין היתר, הוא "לשקף את היצירה במדינה ולחזק את התרבות בישראל". בכל הנוגע לתרבות הג'אז המתפתחת בישראל, השידור הממלכתי לא ממלא תפקידו זה, בלשון המעטה.

כל רשתות השידור הציבורי המאוגדות באיגוד השידור האירופי, מקליטות ומשדרות הופעות של אמני ג'אז מקומיים, משדרות שידורים חיים מפסטיבלים וקונצרטים ומקדמות יוזמות לעידוד היצירה המקורית בתחום הג'אז. הקלטות אלה נשלחות למאגר האיגוד לשם שידורן בתחנות השידור האחרות ברחבי אירופה. לרוב רשתות השידור הציבורי יש גם אנסמבלים ותזמורות ג'אז המיוצגים בתחרויות של איגוד השידור האירופי. ואצלנו? כלום. אין הקלטות של הופעות ישראליות, אין שידורים חיים מפסטיבלים וקונצרטים וכמובן, הס מלהזכיר קיומם של אנסמבל או תזמורת ג'אז של רשות השידור הישראלי .
 

קול המוסיקה נותר הבית היחיד

 
כחובב ג'אז ותיק וכמנהל אמנותי של פסטיבל ג'אז, הכרתי אמנים זרים רבים באמצעות הקלטות הרדיו שלהם, את חלקם אף הזמנתי להשתתף בפסטיבל. לעומת זאת, אין אף מנהל אמנותי של פסטיבל אירופאי או אמריקני כלשהו שהתוודע ולו לאמן ישראלי אחד דרך הקלטות רדיו. אלה פשוט אינן קיימות.

למרות התקציבים החסרים ב"קול המוסיקה" ולמרות כל הכשלים, "קול המוסיקה" מהווה את הבמה היחידה להשמעת יצירה ישראלית מקורית בג'אז והמקום היחיד בו מתייחסים לג'אז כסוגה אמנותית. אמנם, 88FM משדרת גם היא ג'אז, ועל כך תבוא עליה הברכה, אך 88FM משדרת שידורי ג'אז שנועדו להנעים את הדרך הביתה בפקקים. הג'אז המאתגר והחוקר, המהווה חלק מרכזי בסגנון המוסיקלי, אינו מוצא מקום בתחנה זו, מעצם טיבה.

בעולם מתייחסים לג'אז כאחד מסוגות האמנות החשובות שצמחו במאה העשרים ולא רואים בו רק בידור ומוסיקת רקע. בישראל עומד בראש רשות השידור הציבורית מי שסבור כי די בג'אז הבידורי וכי אין מקום לשידורי ג'אז אמנותיים.

בעשור האחרון אנו עדים לפריחה של הג'אז במקומותינו. פסטיבלי ג'אז צצים ועולים, לוח ההופעות בעיתונים עמוס בהופעות ג'אז, וקם כאן דור נפלא של מוסיקאי ג'אז המעשירים את התרבות הישראלית, וזוכים להערכה רבה בחו"ל. פועלם של מוסיקאי ג'אז אלה כשגרירי תרבות מביא כבוד ויוקרה למדינת ישראל. אך הצלחתם הבינלאומית מגיעה למרות יחסה של רשות השידור הממלכתית ליצירתם, ולא בזכותה.

תארו לעצמכם את האהדה ויחסי הציבור החיוביים שהיו נוצרים לישראל ברחבי העולם לו הייתה רשות השידור עושה את המוטל עליה בתחום הג'אז. למרבה הצער, תכניתו הנוכחית של מנהל רשות השידור היא מכירת חיסול של המחויבות הציבורית לקידום הג'אז.

הכותב הוא מנהלו האומנותי של פסטיבל הג'אז תל אביב ומנהל פורום הג'אז בנענע 10
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by