בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
עוד חוזר הניגון 

עוד חוזר הניגון

 
 
עמרי גרינברג ובעז עילם

יכול להיות שלא שמתם לב, אבל לאחרונה יותר ויותר אלבומים זוכים להוצאה מחודשת. אהוד בנאי חגג 20 עם הפליטים, פורטיס והענק הלוחש שלו חגגו 30. אז לכבוד גל הרטרו, החלטנו להכריז על עשרת האלבומים הישראליים שחייבים לצאת שוב. למה? בשביל הילדים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מכה חדשה נחתה על המדינה: הוצאות מחודשות של אלבומים "קלאסיים". במלאת (כמעט!) 30 שנה ל"פלונטר" של פורטיס, יצא האלבום מחדש ברוב המולה ושאון תקשורתי. קצת אחר כך, יצא "אהוד בנאי והפליטים" לכבוד יום ההולדת ה-20 שלו. ישבנו וחשבנו שאם כבר יש מבול כזה, אז אולי נשמיע את קולנו ונכתוב על עשרת האלבומים שכדאי שיצאו מחדש.
 
פעם - הצלחה. היום - התאבדות מסחריות. "שיחות סלון" (צילומים: יח"צ)
 פעם - הצלחה. היום - התאבדות מסחריות. "שיחות סלון" (צילומים: יח"צ)   
1. יהונתן גפן ולהקה טובה - שיחות סלון (1978): השירים של יונתן גפן ומקבץ מוזיקאים צעירים ומוכשרים, שהוקלט בעקבות מופע שהעלו, דומיננטיים ברדיו גם היום - "יהיה טוב" זכור כאחד הלהיטים של ברוזה, "אי ירוק בים" זכור כלהיט של יעל לוי, "שיר אהבה בדואי" ו"עד עולם אחכה" גם הם מושמעים לא מעט. למרות זאת, הקשר ביניהם לבין המופע והאלבום הוא זה שנשכח וזועק להוצאה מחודשת.
הסיבה למסיבה: היום נדמה שהעלאה של מופע כזה, המחבר בין משורר למוזיקאים צעירים, יהיה בגדר התאבדות מסחרית. זה עניין שראוי להרהר בו, ואם אפשר על הדרך להרוויח את חזרתם של הקטעים הפחות מוכרים והיותר נהדרים באלבום הזה - "אהבת שבוע הספר" ו"רכבת העמק" בהובלת גפן עצמו, כולם ייצאו מורווחים מההוצאה החדשה. השנה אפשר לחגוג לו 30.

2. רמי פורטיס והאחים פורטיס – שוטר, פושע והענק הלוחש (1994): המפגש בין פורטיס למיטב נגני הרוק הישראלי של אמצע שנות התשעים - יובל שפריר על התופים, ג'נגו על הבאס ואורן קפלן על הגיטרה - הוליד שני אלבומים שלא הצליחו במיוחד. למרות זאת, השירים מתוך "שוטר, פושע והענק הלוחש" עדיין נחשבים ליותר אהובים ומהנים בהופעות של פורטיס ("את לא", "תלוי על הצלב", "פריז בלהבות", "הירושימה מון אמור"). לא במקרה שפריר וג'נגו עדיין מנגנים עם המשוגע הלאומי.
הסיבה למסיבה: על מנת להשלים את הפיכתו של האלבום הזה לקלאסיקה, ניתן לחגוג לו יומולדת 15 ב-2009 עם הוצאה מחודשת, שתכלול בונוסים בהופעה חיה מאותם ימים פרועים ועליזים.

3. נוער שוליים – ציירי לך שפם (1990): "ציירי לך שפם", "אמסטרדם", "ענוג" ו"לילה" - כמה אלבומים יכולים להתהדר בכמות כזו של להיטים? אז ככה, דודי לוי לא ממש מבצע שירים של נוער שוליים בהופעות ומיקיאגי עדיין צץ פה ושם, אבל לאחד מאלבומי הפופ-רוק הגדולים שנעשו בארץ יותר ממגיעה הוצאה מחודשת וחגיגית.
הסיבה למסיבה: חגיגות ה – 20 תמיד נשמע טוב. עוד שנתיים למנאייק.
 
יוחזר פרסקי לתודעה. "כמה פעמים ספרת עד עשר"
 יוחזר פרסקי לתודעה. "כמה פעמים ספרת עד עשר"   
4. רפי פרסקי – כמה פעמים ספרת עד עשר (1989): כל מי שמכיר את פועלו של רפי פרסקי יודע - יש מעט מוזיקאים כמוהו שראויים להוצאות מחודשות. הדבר אמור לגבי שלושת האלבומים הראשונים של פרסקי, אבל אם חייבים לבחור בין שלושתם - "כמה פעמים ספרת עד עשר" הוא ההתחלה הראויה לחזרתו של פרסקי לתודעה.
הסיבה למסיבה: בכל זאת, יש בו את "כמה פעמים" ו"מיליון דולר", שהצליחו יחסית ועשויים להצדיק בעיני התקשורת את העיסוק המחודש באלבום. שנה זה מספיק זמן לעבוד על גרסה חדשה.

5. דיואלט – דיואלט (1996): אלבום אחד בלבד, נשכח למדי, יצא להרכב הירושלמי הזה. חברת "נענע דיסק" העיזה להוציא ב-1996 את יצירת המופת הנעלמה הזו, שהקדימה את זמנה מבחינת הסאונד והתעוזה בכמה וכמה שנים טובות.
הסיבה למסיבה: אלקטרוניקה, רוק, מטאל ומוזיקה תעשייתית מעולם לא התמזגו טוב יותר. שווה הוצאה בעוד 3 שנים.

6. אסף אמדורסקי – אסף אמדורסקי (1994): ההגעה של אמדורסקי אל הפריים טיים של ערוץ 2, ראוי שתנוצל להזכיר לכולם שפעם, באמצע שנות ה – 90, הוא היה יוצר רענן ומוכשר. אלבום הבכורה שלו, מהמרשימים במוסיקה הישראלית בכלל, נהנה גם הוא מכמה להיטי רדיו עם חיי נצח, שעשויים להשכיח את האלבום הזה בכללותו.
הסיבה למסיבה: הוצאה מחודשת יכולה לגלות כמה דברים חדשים לדור הצעיר שמכיר את אמדורסקי של "גריז", ולהשיב לתודעה אלבום נפלא של יוצר שקצת הלך לאיבוד בשנים האחרונות. עוד שנה אפשר לחגוג 15.
 
 
פשוט קלאסה. "רואה לך בעיניים"
 פשוט קלאסה. "רואה לך בעיניים"   
7. אתי אנקרי – רואה לך בעיניים (1990): אחד מאלבומי הבכורה הטובים שיצאו בארץ. למה? בגלל המילים המכאיבות והמרגשות, הקול המפעים של אנקרי, העיבודים והסאונד הכל-כך הולמים של אולארצ'יק.
הסיבה למסיבה: הכמות הבלתי נתפסת של הקלאסיקות - שיר הנושא, "עד מתי", "לוליטה", "לך תתרגל איתה - הופכים אותו ליותר מראוי להוצאה מחדש, שגם היא יכולה להגיע לכבוד עשרים שנה לאלבום ב-2010.

8. דני בן ישראל - חנטריש שלוש ורבע (1970): למרות שיצא על תקליטור לפני 6 שנים, נדמה ש"חנטריש 3 ורבע" של דני בן-ישראל, בתוספת להקת הליווי "הבמה החשמלית", הוא יצירת מופת שעדיין רחוקה מלקבל את ההכרה לה היא ראויה. מהפכני, חדשני, פורץ דרך - הכניסו כאן כל סופרלטיב אפשרי. האלבום הזה היה בלתי אפשרי כשיצא, וגם היום נדמה שהתעוזה והכישרון שהפגינו בן-ישראל ו"הבמה החשמלית" באלבום הזה, נדירה במחוזותינו.
הסיבה למסיבה: הרבה סמים, כישרון או שילוב של שניהם - הסימפולים, הטקסטים השנונים-גרוטסקיים-לא ברורים, הברדק המוחלט של הנגינה (במובן החיובי), הפסיכדליה העמוקה. האלבום הזה הוא יצירה אלטרנטיבית חשובה שחייבת להגיע ליותר אנשים. ארבע שנים זה לא הרבה זמן.

9. אביתר בנאי – שיר טיול (1999): כשמאזינים לאלבום הבכורה ולאלבום האחרון של אביתר בנאי, קשה להאמין שבין לבין הוציא בנאי את "שיר טיול". ברור שבנאי מוכשר, באופן שיעשה אותו נגיש להמונים (כמו בראשון ובאחרון), אבל "שיר טיול" הוא שיא הכישרון של בנאי, בטוטאליות שלו, בהליכה עד הסוף, בטקסטים, בלחנים, בעיבודים ובמנעד הסגנונות .
הסיבה למסיבה: לאלבום הפחות מוכר והיותר חשוב של בנאי חובה להצדיע שוב בעוד שנה.

10. אלגנט – אלגנט (1992): למה אלגנט ראויה לכבוד שאף פעם לא קיבלה? כי האלבום שלהם היה התיעוד היחיד של להקה מצוינת שפעלה בשיא ימי הזוהר של המוסיקה האלטרנטיבית בישראל.
הסיבה למסיבה: אלגנט היתה סופר-גרופ של מוסיקאים מוכשרים - אורן קפלן, גיל סמטנה ועוד - שהמוסיקה שלהם הייתה מלאה בהמון-המון דברים טובים: רוק משובח, מלודי אבל גם מכוסח, נגינה מצוינת, סאונד רזה ומדויק וטקסטים יפיפיים. לעשות רימאסטר, ומהר. (כתב: דודו המנחם).

כבונוס, ולכבוד אלבומי ההופעה החדשים של אביב גפן והדג נחש, מחר תקבלו את עשרת המוסיקאים שעדיין לא הוציאו אלבומי הופעה חיה ורצוי מאוד שיעשו זאת בקרוב.

צילום אסף אמדורסקי: אלון שפרנסקי
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by