בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
שיפחת החדשות 
 
 מיקי ויעקב. תמיד ביחד   
 
צביקה בשור

צביקה בשור מזהה את תפקידה של מיקי חיימוביץ' כמתווכת פסיבית בין הילדים לבין השליט האמיתי של המשפחה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הביטו לרגע אחד בתמונה הזו. בוודאי ראיתם אותה באיזה עיתון, אולי אפילו ממש בטלוויזיה. תגידו, היא לא נראית לכם מוזרה?

ביום שאחרי עלות המיקי על המסך מחדש, כולם דיברו על כמה היא מתוקה. כמה הוא מתוק. כמה הם מתוקים ביחד. מוזר שאף אחד לא דיבר על הטו-שוט. היום ראיתי בפעם הראשונה מהדורה מלאה של החדשות החדשות של ערוץ 10, וכל מה שהצלחתי לראות זה את הטו-שוט הזה.

ה-Two Shot, כלומר מיקום המצלמה כך שיקלוט את שתי הדמויות בסצינה הקולנועית, נועד כדי לבסס את היחס בין הדמויות. אם התמקדות באחת הדמויות מזווית מסויימת ומקרבה מסויימת נועדה כדי להאיר אותה ביחס אל הצופה, הרי שהפריים הקולט את שתי הדמויות ביחד, לרוב מסביבות המותניים ומעלה, נועד כדי שהצופים יוכלו להבין היכן עומדות שני הדמויות זו ביחס לזו.

בשידורי חדשות, כולל בימיו המשותפים הקודמים של הצמד מיקי-יעקב, נהוג לפתוח בשוט הכפול הזה, או אז לעבור לקריין הבכיר בצוות (לרוב, לדאבון הלב, מדובר בגבר מסוקס הריאות) ומשם להמשיך ולהחליף בין שני הפריימים הבודדים, תוך מעבר לכתבות/פרשנים וכולי. במקומות מסויימים מחזירים את השוט הזה ביציאה לפרסומות. לרוב מחכים איתו עד לפרידה ול"נהיה כאן גם מחר".

בערוץ 10, לפחות נכון להיום, לא מסירים את המבט מהזוג. אם המצלמה אינה נחה על כתב או פרשן, הרי שהיא ממוקמת כך שתראו בדיוק את מה שאתם רואים בתמונה שלמעלה. לרגע אחד לא תראו את יעקב לבד, את מיקי לבד. הם שניים. היחסים ביניהם הם העיקר. זו האמירה המרכזית של מהדורת החדשות של ערוץ 10.

וכיוון שכך, הרי שעלינו לדון במהות היחסים בין השניים, כפי שהם מתבטאים בפריים בטלוויזיוני המשותף שלהם. אבל נקדים בתיאור האתגרים. הקושי הניצב בפני השניים, לאור הבימוי הייחודי, כפול. ראשית, כשהאחד מדבר, מה אמור השני לעשות? ושנית, באותם קטעי מעבר, אותם רגעים המחייבים את אנחת ההזדהות המיקית או השריית הביטחון היעקבית, מי אמור לקחת עליו את התגובה, ומה אמור לעשות השני?

הבעיה הראשונה נפתרת על ידי השולחן המעוקל. זה, שמעניק למיקי את קדמת הבמה אבל מאפשר רק ליעקב להיישיר מבט בוטח, מסדיר מראש את יחסי הכוחות. בעוד ברירת המחדל שלו היא מול הצופה, היא תמיד אליו. לכן, כשהוא מדבר, היא תגניב אליו מבטים תכופים, כמי שמאזין לזקן השבט. הוא, לעומת זאת, יתמקד דווקא בלהביט בנו כשהיא תדבר, על מנת לאשש את דבריה. הוא העוגן, היא העזר כנגדו. הקרבה שלה אלינו היא קרבתה של אמא אבטיפוסית, המתווכת בין הילדים לשליט האמיתי של המשפחה.

המיקום שלה לימינו (מבחינתנו, כמובן) אינו מקרי. מימין לה נמצא מושבו של הפרשן/כתב/מרואיין התורן. כך אילון ממוקם בצד אחד, הכתב בצד השני, ובתווך מיקי. זהו המקום השמור תמיד לתומכים, לאורחים. כך ב"שבע וחצי" תמיד יישב המראיין האורח בכיסא הימני, בין המנחה למרואיין. גם יונית לוי יושבת באותו מקום בדיוק. חיימוביץ' (אני לא מסוגל להמשיך לקרוא לה מיקי. בכל זאת, קצת כבוד) גם מוטה אל איילון במהלך הראיונות, מה שמעניק לו עוד שמץ בעלות על השידור ברגעים הללו.

הרגעים בהם חוזרת המצלמה אל הזוג, האמור להגיב על הידיעה ששודרה בטרם יעבור לידיעה הבאה, הם הרגעים בהם נדרשים השניים לייצר את הזוגיות שלהם לטובת הקהל. זהו הרגע בו אנחנו אמורים לשפוט אם בין השניים יש כימיה, או שמא רק משלמים להם כדי לשבת ביחד. כיוון שאנחת כאב או הנפת מבט לא יואילו כאן, כי כל אחד מהשניים איבד את הבלעדיות על הפריים וההערה של השניים חייבת להיות משותפת, מחייב הרגע הזה שיח. וכיוון שהשניים אינם, עם כל הצער, מגדולי העיתונאים ומבקרי החברה בה הם חיים, הופכת כל שיחה שכזו חיש מהר לחלופת בדיחות קוצי-מוצי שמעקרת באחת כל כתבה. גם המיתון וגם קולין פאוול נמוגים להם לתוך החיוך של חיימוביץ', ההולך ומתרחב ככל שהמהדורה מתקרבת לסיומה. בשלב מסויים החיוך הזה רחב כל-כך, שאני חשתי כי מדובר בזילות מסויימת של המקצוע. אבל סביר להניח שצופי המהדורה יתגברו על כך חיש-קל, שהרי זוהי מהותה ועל כך גאוותה.

על בחירת החומרים החדשותיים ושיבוצם במהדורה בת 45 הדקות אולי נדבר בפעם אחרת. כרגע רק נאמר שבלב דואב שבתי למהדורת "מבט" הלא מספקת, זו שלפחות בה יש את אורלי וילנאי-פדרבוש, שעסקה בהתנערותה של מדינת ישראל מרווחת תושביה החלשים, או את קטי דור-שינברג, שעסקה בזיהום המסוכן שבחופי תל-אביב. הנושאים הללו, משום מה, לא מצאו את דרכם למהדורה של ערוץ 10, שחשוב היה לה יותר להעביר עוד כמה רגעים של כימיה.

גילוי נאות: כשחברת החדשות של ערוץ 10 חיפשה כתבים, ניגשתי למבחניה, הגעתי לשלב הראיון (יעקב היה שם) ולא התקבלתי. כך שייתכן מאוד שכל מה שכתבתי כאן אינו אלא ראציונאליזציה של תסכול.

__________________________
הקטע הופיע במקור בבלוג "בשיטה הזו"
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by