בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
בלוז לחופש בגדול 

בלוז לחופש בגדול

 
 
ענת זהר

מלחמות האמנים בחברות התקליטים הפכו בתקופה האחרונה למגיפה. הגל האחרון כלל את רמי וריטה, עמיר בניון ועכשיו גם את הראל סקעת, שקיבל צו מניעה להקלטת אלבום חדש עד לסיום המשפט מול הד-ארצי. למה זה קורה? בשורה התחתונה: עניין של כסף, כמובן

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הפסיד בקרב, ינצח במלחמה? סקעת (צילום: אביב חופי)
 הפסיד בקרב, ינצח במלחמה? סקעת (צילום: אביב חופי)   
בתקופה האחרונה אנחנו שוב רואים את זה: זמר מפורסם במחוזותינו נאבק בבית-המשפט על זכותו להשמיע את קולו ברבים ולעשות מזה כסף. אתמול היה זה תורו של הראל סקעת לפגוש את הנושא מקרוב. סקעת, שמנהל בתקופה האחרונה מאבק משפטי מול חברת התקליטים שלו "הד-ארצי" בבקשה להתיר לו להפיק ולהפיץ עצמאית את אלבומו השני, חטף אתמול מבית-המשפט כרטיס צהוב, שמנע ממנו לעשות צעד כלשהוא בנוגע לאלבום, עד להכרעה סופית בעניינו.

האמת היא שסקעת לא לבד. אמנים מפורסמים רבים שחתמו בחברת תקליטים גדולה מצאו את עצמם עומדים בסופו של דבר מול שופט, ומבקשים ממנו להתיר להם להמשיך לעבוד ללא הגב של חברת התקליטים בה הוא חתום. מה שאמורה להיות הדרך לכוכבות: חוזה יוקרתי בחברת תקליטים טובה, הפכה בשנים האחרונות לדרך חתחתים שבסופו של דבר כולם נפגעים ממנה. האמן, שנאלץ להשבית את עבודתו, חברת התקליטים, ששוב יוצאת השטן הגדול, והקהל כמובן.

אחת הסיבות העיקריות למצב היא השינוי שעבר על תעשיית המוסיקה בשנים האחרונות. היום, על מנת להוציא אלבום, כל מה שצריך להשיג הוא מחשב ביתי. אולפנים? נחמד, אבל לא תמיד הכרחי. הרבה להקות צעירות מקליטות את החומרים בעצמן ומפיצות אותם בהופעות ובחנויות מסוימות. יחד עם זאת, לא לכל האמנים מתאימה הדרך העצמאית. חברות התקליטים עדיין מחזיקות בכוח הגדול - ההפצה, השיווק ומערך יחסי הציבור המשומן והמתוקצב.

אלה מבין האמנים שבוחרים בדרך הנוחה הזאת, מקבלים על עצמם גם שותף לדרך שרוצה לכסות את הוצאותיו. בדרך כלל, לאמן החתום אין שום יכולת שליטה על כמות המכירות וכמות ההכנסות מאלבומיו. לכאורה, ייתכן והאמן אינו מקבל אף פעם נתונים מספריים מהימנים אודות ההכנסות. חברות התקליטים הן האחראיות על הדפסת האלבום, הפצתו וניהול החשבונות, ומכאן שהן המחזיקות הבלעדיות בנתיב המידע. התוצאה: אמנים רבים שחותמים בחברות תקליטים גדולות ועסוקים רוב הזמן בעשייה אמנותית ולא בהתמחות פיננסית או משפטית, מוצאים את עצמם במוקדם או במאוחר כבולים בחוזים שאינם יכולים להשתחרר מהם או תחת מאבקים בבתי משפט על כספים שלכאורה נגרעים מהם.
 

סקעת שולתתתתת1

 
במאי 2005 הוחתם הראל סקעת בחברת "הד-ארצי". אלבומו הראשון יצא תוך פחות משנה ובתוך חודש הגיע למעמד של זהב (20 אלף עותקים). תחילתה של ידידות מופלאה, ובכל זאת: מדוע הזמר לא מעוניין להוציא את אלבומו השני בחברת התקליטים? סוכנו של סקעת, אלון שמעון, מספק תשובה: "לפחות שמונים אחוז מהובלת פרויקט האלבום הראשון נפל על הראל ומנהליו האישיים. כמו כן, בעקבות תשלומי הפדרציה על המאסטר (אלבום שלפני עריכה דיגיטאלית - ע.ז) שמהם לא ראינו גרוש, שמונים אחוז בממוצע מהכנסות האלבום הלכו ל'הד-ארצי'. אני באופן אישי וסמנכ"ל השיווק לשעבר של 'הד ארצי', בני מנשה, הובלנו מהלך כלכלי והשגנו מקדמה מאחת מחברות הסלולר עבור תכני האלבום בשווי של כמעט המאסטר כולו. כל זה עוד לפני ש'הד-ארצי' נכנסה לאיזושהי הוצאה משמעותית על אלבומו של הראל. אותה מקדמה כיסתה למעשה את רוב הוצאות המאסטר. מבחינה כלכלית, 'הד-ארצי' לא לקחה שום ריזיקה.

"בחוזה של הראל יש סעיף שאומר שאם במידה ושנה שלמה לא נעשתה פעילות להפקת אלבום שני מצידה של 'הד-ארצי', החוזה מסתיים. עליי לציין שגם בגלל יחסיי הטובים עם מנכ"ל 'הד-ארצי' לשעבר, הסמנכ"ל לשעבר ומנהלת הרפרטואר לשעבר, ההצלחה והעבודה הטובה שהראל עשה עם מנהליו גרמה לכך שמלבד הסעיף בחוזה, מנכ"ל 'הד-ארצי' לשעבר קיבל את בקשתי להפיק את האלבום השני באופן עצמאי, עם העדפה להפצה ב'הד-ארצי'. כעבור זמן קצר התפרקה כל המערכת הניהולית הבכירה ששיתפה איתי פעולה והאמינות של הד-ארצי התערערה בפניי מסיבות שאיני יכול לפרט כרגע. מצאתי לנכון גם לא להפיץ איתם את האלבום הבא".

עורכי הדין תדהר צור וצח מליחי המייצגים את הד-ארצי מסרו בתגובה: "לכל אורך תקופת ההסכם 'הד ארצי' הקפידה לקיים את כל התחייבויותיה כלפי הראל ולמעשה עד להגשת הבקשה לצו המניעה לא הועלתה כל טענה מצידו של הראל סקעת כנגד חברת התקליטים. אך טבעי הוא כי לאחר פניית 'הד ארצי' לבית המשפט בטענה כי סקעת הפר את ההסכם מבקש כעת סקעת להעלות טענות שונות ומשונות נגד החברה".

צור ומליחי הוסיפו כי "מתגובת מנהלו של סקעת עולה כי הנ"ל לא הפנים את החלטת בית המשפט שקבע כי ההסכם בין הצדדים עודנו תקף, שריר וקיים גם בימים אלה. הד-ארצי מצפה כי גם אם עד כה בחר הראל שלא לקיים את ההסכם הרי שכעת יכבד את הוראות צו המניעה שניתן כנגדו על-ידי בית המשפט".
 

סקעת לא לבד

תביעה חסרת תקדים. בניון (צילום: יח"צ)
 תביעה חסרת תקדים. בניון (צילום: יח"צ)   
סקעת כמובן לא המציא את מסכת ההתכתשויות בבית-המשפט. במרץ 2007 הגישו רמי קליינשטיין וריטה, שניים מהאמנים היותר מצליחים בישראל, תביעה של 4 מיליון שקל נגד חברת התקליטים "הליקון" בה היו חתומים למעלה מ- 20 שנה. השניים האשימו את החברה בהעלמת חלק נרחב מהכנסותיהם באמצעות מערכת פיקטיבית של הנהלת חשבונות שהציגה בפניהם תמונה כוזבת של רווחים.

ארבעה חודשים לאחר רמי וריטה, הגיע תורו של עמיר בניון, שהגיש תביעה חסרת תקדים בסכום העומד על למעלה מ- 10 מיליון שקלים, בגין פגיעה בזכויות יוצרים נגד ארבע מחברות התקליטים הגדולות ("הליקון", "הד-ארצי", "התו השמיני" ו"א.ג'י הפקות"), הפדרציה הישראלית לתקליטים ותחנות הרדיו הממלכתיות. בכתב התביעה נטען כי "בניון הוא בעל הזכויות הבלעדיות בהקלטה המוסיקלית של כל היצירות הכלולות בארבעת התקליטים שהפיק בשנים האחרונות. בניון הפיק את היצירות, הקליט ושילם את העלויות הכרוכות בהפקת היצירות באופן עצמאי, ובכך הפך לבעל הזכויות הבלעדיות בהקלטה של יצירותיו, וזאת בנוסף לזכויותיו ככותב היצירות וכמלחינן". על פי גרסתו של בניון, חברות התקליטים, ללא כל אישור, הטביעו את הלוגו שלהן על גבי הדיסקים שלו ועל אריזתם, וחלקן אף הגדילו והוסיפו את שמן כמפיקות הדיסקים וכמי שמוסמכות להרשות את השידור הפומבי של היצירות.
 
 
המאבקים של האמנים הגדולים בחברות התקליטים השונות יצרו מציאות חדשה בתעשיית המוסיקה המקומית. יותר ויותר אמנים החליטו שהם יכולים לעשות את זה סולו. הם הקליטו את האלבומים בעצמם ונעזרו בחברות הפצה כמו התו השמיני כדי להביא את המוצר שלהם לקהל. מצד אחד, הדבר הביא לשבירת המונופול של חברות התקליטים על שוק המוסיקה המקומי, מצד שני, זה הוביל להגדלת חלקן של חברות ההפצה בו. לחלק הסידור החדש עבד מצוין, לאחר קצת פחות.

אסף אטדגי, מנהלם האישי של הראל מויאל, מרגלית צנעני, ומנהלו לשעבר של עמיר בניון שניהל איתו את המאבק מול חברות התקליטים, מספר: "לא נכון לומר שכל האמנים נפגעים מחברות תקליטים. יש אמנים מסוימים שזה קרה להם, בדיוק כמו שיש אנשי עסקים שגנבו אותם. חברות התקליטים שלטו על תעשיית המוסיקה עד לפני חמש שש שנים, אבל היום הן כבר הפנימו שאמנים הם לא רק יוצרים, אלא גם כלכלנים ואנשי עסקים. כל עולם המוסיקה השתנה".

מה השתנה?
"אם פעם היה צורך בחברות תקליטים על מנת לשווק ולהפיץ את היצירות שלך, היום זה לא חובה. קמו אלטרנטיבות אחרות כמו הסלולר, האינטרנט, חברות הפצה קטנות כמו סטימצקי, צומת ספרים, ארומה וכו'. אני לא נגד חברות תקליטים, אבל אני בעד חוזים הוגנים. אני בעד שלאמן יהיה חלק שווה בבעלות על התכנים ובהחלטות. חוזה צריך לשמור על הכבוד ועל החופש של האמן. זאת זוגיות. אסור להכריח אף אחד להיות יחד. וחייבים להתייחס לזה ככה".

על אף מקרה סקעת, אטדגי מזהה לאחרונה שינוי חיובי. "זה קורה לאט לאט", הוא אומר. "אני רואה את החוזים היום, ויש שינוי לטובה למרות שזה עדיין לא מספק. אם פעם לא ידעו מה זה פדרציה, אחרי המאבק הקשה שלי ושל עמיר בניון, כולם כבר יודעים. כל ילד לפחות מכיר את המילה פדרציה ויודע שזה משהו שהוא לטובתו ודואג לשמור על זה. חברות התקליטים לוקחות את השינויים האלה בחשבון וזה בא לידי ביטוי בחוזים".

עו"ד איתמר כץ שמייצג בתביעותיהם של הראל סקעת, רמי וריטה, יהודה סעדו מול NMC, עמיר בניון: "זה נושא מאוד מורכב וכל אחד זה סיפור גדול בפני עצמו. זה נכון שחברת תקליטים היא גוף גדול ואת האמן הקטן שמת להפיץ את התקליט שלו קל לסחוט". על שאלת האלטרנטיבה התקשה להשיב: "זה שוק מאוד בעייתי".

משרד עורכי הדין תדהר צור מטפל בימים אלה בתיק סקעת והתעסק בתיקים מתוקשרים כמו: "הד-ארצי" נגד "החברים של נטשה", "הד ארצי" נגד עמיר בניון, רוברטו נגד מאיה בוסקילה ועוד תיקים רבים ומתוקשרים בתעשייה. שם אומרים כי "בשנים האחרונות עדים הם לתופעה שכיחה של הפרת הסכמים ואי קיום התחייבויות דווקא מצד האמנים ולא מצד חברות התקליטים ו/או המפיקים והאמרגנים. לעיתים נובעות ההפרות ההסכמים כתוצאה מעצות 'אחיתופל' שקיבלו האמנים מאמרגניהם, סוכניהם או כפי שנהוג בתקשורת לכתוב 'מקורביהם'".

עוד הוסיפו בתדהר צור כי "פנייתן של חברות התקליטים והמפיקים לערכאות המשפטיות הינה מפלט אחרון. בסופו של יום בתי המשפט לא מהססים ואוכפים את אותם הסכמים עליהם חתומים האמנים בבחינת 'חוזים יש לכבד ולקיים'".

השתתף בהכנת הכתבה: רון רייטן
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by