בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
הכושי עשה את שלו 

הכושי עשה את שלו

 
 
ברק וייס

הסקסופוניסט ברנפורד מרסליס לא מת על תרבות הסלבס. מי שהיה המנהל המוסיקלי בתוכנית של ג'יי לנו ("הם רצו כושי שיצחק מהבדיחות שלו") ונטש לאחר שנמאס לו, מגיע לישראל להופעה ומדבר על העבודה עם סטינג ועולם הג'אז לאן

 
 
 
 
 
 
 
 
 
טלוויזיה? זה מגעיל אותי. מרסליס (צילום: יח"צ)
 טלוויזיה? זה מגעיל אותי. מרסליס (צילום: יח"צ)   
הרזומה של הסקסופוניסט ברנפורד מרסליס (47) יכול להוות מושא לקנאה להרבה אנשים בשואוביז. ראשית, מדובר בכישרון מוסיקלי שהחל את הקריירה שלו בהרכב של המתופף הענק ארט בלייקי, מסנג'רז והוציא כעשרים אלבומים. שנית, מרסליס הצטרף במהלך האייטיז ללהקה של סטינג וכעשור לאחר מכן הצטרף לצוות תוכנית הלילה של ג'יי לנו, שם שימש כמנהל מוסיקלי. כן, כמו ירוסלאב יעקובוביץ', רק בלי מרגול ועם הרבה יותר סטייל.

אבל אם חשבתם שמרסליס החליט לנטוש את עולם המוסיקה לטובת הבדיחות של לנו, טעיתם. מתברר שהסקסופוניסט המוכשר מעדיף את הבמה, מעוד ערב של ראיונות ופאנצ'ים מתוזמנים. "לקח לי שנתיים להבין שב – 'Tonight Show' לא רצו אותי כי אני מוסיקאי מצוין", הוא אומר. "הם רצו כושי שיצחק מהבדיחות של ג'יי לנו. למרות שהכסף היה מצוין, לא יכולתי להמשיך. רציתי לקבל את ההכרה שלי מאנשים בגלל המוסיקה שלי, לא בגלל שראו אותי צוחק מהבדיחות של לנו. כשהייתי עם ג'יי לנו הייתי סלבריטי וזה ממש לא היה קשור לזה שאני מוסיקאי מצוין. ככה זה בטלוויזיה היום. אתה מכיר את סנג'אייה מאמריקן איידול? הוא נהיה סלבריטי דווקא בגלל ששר כל כך רע. יש אנשים שרוצים להיות מפורסמים, אני רוצה להיות מוסיקאי טוב".

בתור מישהו שנהנה מאור הזרקורים, מרסליס, כפי שניתן לראות, לא ממש מחבב את המדיה ומשחרר קיטור כשהוא שומע את המילה "טלוויזיה". "המדיום הזה מאמין רק באנטי-תרבות", הוא מתריס. "אם אתה לא כוכב סרטים או זמר פופ שעבר ניתוח מין – לא יכניסו אותך לתוכניות האירוח. זה לא תמיד היה ככה. כשהייתי ילד הייתי רואה את התוכנית של ג'וני קארסון. מדי פעם הוא היה מביא לתוכנית שלו גם אמנות גבוהה – זמרי אופרה, מוסיקאי ג'אז וכו'. אף פעם זה לא היה במינון גבוה, אבל זה היה. התרבות הגבוהה הייתה חלק, אמנם קטן, מהתרבות הפופולארית בארצות-הברית. היום מדובר בשתי ישויות נפרדות".
 
 
ב – 17 ביולי אמור מרסליס להגיע לארץ הקודש ולתת שואו במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב. בעשור האחרון הוא החליף את הנוחות של להקת הבית של לנו, תמורת קווארטט קבוע של נגנים – ג'ואי קלדרזו (פסנתר), אריק ריווס (בס) וג'ף "טיין" וואטס (תופים) - צעד די נדיר בעולם הג'אז, שבו מחליפים חברים לכלים כמו גרביים. כששואלים את מרסליס לפשר היציבות, הוא די מתפלא. "אין דרך אחרת לנגן ג'אז", הוא קובע. "לרוב נגני הג'אז אין להקות קבועות פשוט כי זה עולה הרבה. אבל אני לא רוצה לנגן כל הזמן את הסטנדרטים המגוחכים שג'אזיסטים בלי להקות קבועות צריכים לנגן. בעיניי, לנגן כל הזמן אותו השיר זה לא ג'אז. רציתי לנגן עם נגנים מעולים – וזה אפשרי רק בלהקה קבועה. בלהקה שלי יש נגנים נפלאים וההיכרות העמוקה בינינו מאפשרת לנו לאלתר ולא לנגן "ליקים קבועים", לקחת סיכונים – או בקיצור לנגן ג'אז אמיתי".

הקלטת גרסה שלך ל- A Love Supreme של ג'ון קולטריין. מעט ג'אזיסטים העיזו לעשות זאת. שאפתני בהחלט.
" ג'אזיסטים הם פחדנים. הם לא מבצעים גרסאות משלהם למוסיקה חשובה של המוסיקאים הגדולים, פשוט כי הם מפחדים מההשוואה לרולינס, לקולטריין ולשאר הגדולים. כדי להסוות את הפחד שלהם, כולם מנגנים היום רק מוסיקה מקורית. מכל כיוון אפשר לשמוע ג'אזיסטים שמדברים על "הפילוסופיה שלהם", "החידושים שלהם" ועל ה"ביטוי העצמי שלהם". זה הכל בולשיט. בסך הכל מדובר בפחדנות של דור שלם מהשוואות לענקים של העבר. אני לא מפחד, אני רוצה שישוו אותי לקולטריין ולרולינס".

אחד הדברים שמאפיינים את מהלך הראיון עם מרסליס זה הררי הביטחון שהוא מציג סביבו. כאחד שעשה דבר או שניים בעולם הג'אז, הוא מלא טענות לכל אותם צעירים שלדעתו הורסים את הז'אנר שבו הוא התאהב. "הג'אזיסטים הצעירים של היום פשוט לא מבינים מה זה ג'אז ולא יודעים לנגן ג'אז", הוא אומר בבוז. "כשאני שומע אותם מדברים על המוסיקה שלהם, הם מדברים על הרמוניות ועל סולמות ועל אקורדים. הם לא מדברים על רגשות עמוקים – על אהבה, עצבות או אמונה. זו המהות האמיתית של המוסיקה. זו הייתה גם המהות האמיתית של המוסיקה של קולטריין – לא רצף מתמטי של מהלכי אקורדים מסובכים".
 
שונא טכנוקרטים. מרסליס (צילום: יח"צ)
 שונא טכנוקרטים. מרסליס (צילום: יח"צ)   
היית עם לנו, ניגנת עם סטינג, הגרייטפול דד, עשית אלבום היפ-הופ, ניגנת עם ארט בלייקי ועם מיילס, כתבת מוסיקה לסרטים ולאחרונה התחלת גם לנגן מוסיקה קלאסית. במבט לאחור, אלו מהתחנות המוסיקליות הללו השפיעו עליך ביותר?
"במלוא הכנות – כולן. יש טעות בסיסית שמוסיקאים עושים – הם מקטלגים את המוסיקה ל'ג'אז', 'קלאסי' 'פופ' וכו', ומחליטים להאזין וללמוד לנגן רק בסגנון אחד. אני חושב שכל הסגנונות הם ענפים של אותו העץ ומוסיקאים חייבים להאזין וללמוד את הסגנונות".

יכול להיות שזו הסיבה שמוסיקת הג'אז לא כזו פופולארית?
"ג'אז לא צריך להיות פופולארי כמו מוסיקת פופ, כי הוא חלק מהתרבות הגבוהה. לך לכל אתר של כוכב פופ מפורסם וקרא את תגובות המעריצים. אני מתערב איתך שלא תראה תגובה אחת המתייחסת לאיכות המוסיקה שלו. מה שאנחנו עושים בג'אז מנוגד לחלוטין לתרבות הפופ ולכן ברור לי שמי שאוהב פופ לא יאהב ג'אז.

"לעומת זאת, אנשים בגיל 30, 40 ואילך מחפשים משמעות במוסיקה שהם שומעים, ופחות מתעניינים ברכילויות על הכוכב. לצערי, גם את הקהל הזה הג'אז מחמיץ היום - כי הג'אזיסטים איבדו את הדרך שלהם. כבר אמרתי, הג'אזיסטים היום לא מתעסקים ברגשות ובסיפורים שמדברים אל הקהל והופכים מוסיקה למוסיקה טובה. הם מתעסקים רק בטכניקה.

"לצערי, בגלל זה, מוסיקאים טבעיים כבר לא נמשכים לג'אז. אתה תמצא את המוסיקאים הטבעיים הללו כותבים מוסיקה לסרטים, לטלוויזיה, או הופכים למפיקים. אז מי נשאר בג'אז? מוסיקאים לא טבעיים שלומדים הרמוניות ואקורדים וסולמות – וזהו בערך. למי שאינו מוסיקאי או אינו פריק של ג'אז – המוסיקה שלהם לא אומרת כלום.

"פעם מוסיקאים היו אנשי שיחה ורחבי אופקים. היום השיחות של מוסיקאים הן רק על סולמות ואקורדים. אחת החוויות הכי גדולות שלי הייתה להיות נוכח במפגש של דיזי, בטי קארטר, סטן גץ ומקס רוץ' בפסטיבל הים הצפוני. הם דיברו על שירים, זמרים, ספורט ופוליטיקה, וסיפרו סיפורים מצחיקים שקרו להם בהופעות שלהם. הג'אזיסטים היום הם אנשים בלי עומק, שלא יודעים לספר סיפור ולבטא רגשות. מה הפלא שהמוסיקה שלהם נשמעת ככה".

לפי מה שאתה אומר, אין עתיד לג'אז.
"הכל תלוי במוסיקאים. אם הג'אזיסטים שמנגנים היום ימשיכו לתת את הטון – אז אין. ג'אזיסטים חייבים להכיר לעומק את כל ההיסטוריה של מאה שנות ג'אז, לדעת לנגן בכל סגנון. ארט בלייקי, המתופף האגדי, קרע אותי לחתיכות כשהתחלתי לנגן איתו, כי הייתי נפוח מחשיבות עצמית וחשבתי שאני מנגן מודרני. 'תתחיל בבסיס', הוא אמר לי. והוא צדק".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by