בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
"לא ייתכן שאקו"ם יעשו ככל העולה על רוחם" 
 
 קוטנר וחברים בטקס קבלת הרשיון להפעלת הערוץ, בנובמבר 2002 (צילום: יוסי זליגר)   
 
ניר נון נוה

באולפני מימד, הזוכים במכרז להפעלת ערוץ המוסיקה, לא מבינים למה אקו"ם מנסים לקחת מהם עוד ועוד כסף. אחרי הכל, האמנים הם אלה שירוויחו. באקו"ם ממשיכים לטעון: זה המודל המקובל בעולם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ביום חמישי פרסם אתר ICE, ואחריו גורמי תקשורת נוספים, שקיים חשש כבד כי ערוץ המוסיקה הייעודי לא יעלה לאוויר, בשל ויכוח בין ראשי הערוץ לבין - מי אם לא - אקו"ם. על פי הדיווח, דורשים באקו"ם תמלוגים בגובה עשרה אחוזים מהכנסות הערוץ, בעוד אנשי "קבוצת המוסיקה הישראלי" אינם מוכנים לכך, ואומרים כי כל החישובים הכלכליים עמדו על חישוב אחר של שבעה אחוזים, כמקובל בעולם.

אסף נחום, מנהל השיווק של אקו"ם, אומר שאל להם לאנשי הערוץ לקפוץ, וכי מדובר בהסכם סטנדרטי. "אנחנו באקו"ם מכירים מאוד בחשיבותו של ערוץ מוסיקה" אומר נחום למיקסר, "ודרישת אקו"ם היא במסגרת מודל שאנחנו עובדים על פיו עם כל גורמי השידור".

- באיזה מודל מדובר?

"מדובר במודל 10 אחוז, שאומר שככל שתשתמש יותר ככה תשלם יותר, כשעשרה אחוז מהווה תעריף מקסימלי, שאף אחד לא מגיע אליו. אקו"ם הסכימה ללכת לקראת הערוץ והציעה תעריף מדורג לשנים הראשונות, אבל הם לא קיבלו את ההצעה".

- פרט בבקשה את עקרון מודל עשרת האחוזים.

"זהו מודל מקובל בעולם לגופי שידור, ועל פיו אם אתה משתמש ב-100 אחוז מהשידורים שלך בחומר מוגן, תשלם עשרה אחוזים תמלוגים, אך ככל שאחוז התכנים שלך מכיל פחות - תשלם פחות".

- אבל בערוץ מוסיקה צפוי שכל התכנים יהיו מורכבים ממוסיקה מוגנת, לא?

"לא. יש תמיד גם תכנים אחרים, שדרים, אנשי שטח, פרסומות. גם תחנות הרדיו עובדות כך - והן לא מגיעות ל-100 אחוז, מאחר ומדובר בקטעי קישור, פרסומות ותכנים אחרים. יש גם ניואנסים קטנים, הסכמים עם כל ערוץ וערוץ על מקסימום שהוא קצת פחות מעשרה אחוזים, אבל זה לא המקום לפרט בנושא".

- עובדה היא שממשרד הביטחון דרשתם שבעה אחוזים עבור תחנות גלי צה"ל.

"כפי שאמרתי, גם גל"צ וגם גלגל"צ אין דבר כזה שמגיעים ל-100 אחוז שידור חומרים מוגנים. הדרישה היא לתמלוגים עבור כמה שהם השמיעו בפועל. לא קיים גוף שידור שמשדר רק מוסיקה".

- ואיפה הדברים עומדים היום עם ערוץ המוסיקה?

"בינתיים אין הסכמה. מתקיימים מגעים, ונקווה שהעניין יוסדר. אני יכול לומר, בלי לחשוף את המקורות, שהגיע אלינו מידע שכל ההתנפלות על אקו"ם מהווה תירוץ וקרש קפיצה כדי לרדת מכל הסיפור הזה, מההשקעה הגדולה שהערוץ נדרש לעשות ומתוך חשש שהערוץ לא יוכל להתקיים על פי תנאי הזיכיון הנוכחיים".

לאון צימן, מבעלי אולפני מימד ומראשי הקבוצה, רואה את הדברים קצת אחרת. לראות עיניו, הדרישות של אקו"ם הם מעל לשמיים. "גם מה שפורסם על הדרישה שלנו לגבי שבעה אחוזים לא מדוייק", הוא אומר. "בכל העולם מקובל שסך כל התמלוגים שמשלמים, לכל הגורמים - ארגוני מבצעים, יוצרים, נגנים, פדרציות תקליטים וכדומה מגיע לשלושה עד שבעה אחוזים. אצלנו, רק אקו"ם מבקשים מעל שבעה אחוזים. בהנחה שאקו"ם מהווים 50 אחוז מסך מקבלי התמלוגים, אנחנו מגיעים לגובה תמלוגים שעומד על 14-15 אחוז, וזה כמובן בלתי אפשרי ולא מתאים לתוכניות העסקיות".

- ולא ידעתם את זה בעת שפורסם המכרז?

"אף אחד לא ידע מה אקו"ם תבקש. ידענו מה קורה בעולם, ומה קורה עם ערוץ 2, MTV ואחרים".

- באקו"ם טוענים שאותו מודל מיושם על כולם.

"מה שקורה הוא שהם קובעים אחוזים ולא בודקים אותם, או לפחות שנים לא בדקו אותם. לקחו סכום מסויים ולא בדקו כמה שידרת ובאיזה אחוז מדובר. הם תמיד ניהלו מו"מ, עשו הסכם, וזהו. ועכשיו מדובר במגמה חדשה שלא היינו מוכנים אליה.

"הם מתנהגים כמונופול, מבקשים משהו ולא מוכנים לזוז ממנו. אבל אנחנו נאבק; נפנה לממונה על ההגבלים העסקיים, נפעל בהיבט החוקי, נפנה לגופי המדינה, לא ייתכן שמונופול ידרוש ויעשה ככל העולה על רוחו".

- ולא מדובר בניסיון להיחלץ מהרמת הערוץ?

"ממש לא. בניגוד לבעלי מניות בערוצים אחרים, כל עיסוקנו הוא בטלוויזיה, באולפני טלוויזיה וערוצי טלוויזיה. אין לנו מדיום אחר. אנחנו מספיק שנים במקצוע ומנהלים מספיק ערוצים כדי שנוכל לבצע חישובים ולראות מלכתחילה אם ערוץ כלכלי או לא, ואם לא היינו חושבים שהוא כלכלי לא היינו ניגשים בכלל למכרז".

- ואיפה הדברים עומדים כרגע?

"אנחנו מוכנים לשלם, כמקובל אצל ערוצי שידור אחרים, ומבינים את הצורך לשלם תמלוגים. סוף סוף אנחנו גוף כלכלי שמוכן להשקיע כסף גדול במוסיקה הישראלית. מדובר בסכומים אדירים בהפקת הערוץ, ואין סיבה לעצור אותנו על נושא כזה. היוצרים הרי יהיו הנהנים הכי גדולים. וההוצאות שלנו עצומות.

"בתחנות רדיו אתה מקבל מוצר, תקליט, לוקח אותו ומשדר. אנחנו לא מקבלים מוצר אלא רק זכות להשתמש. ב-MTV לדוגמא, הם מקבלים קליפים מוכנים ולנו אין, אנחנו נאלץ לייצר קליפים, מדובר במיליוני שקלים בהפקת קליפים, ובמקום זה נאלץ לשלם על תמלוגים? באקו"ם לא הבינו שלא אתנו הם צריכים להלחם, אתנו הם צריכים לשתף פעולה, אנחנו הפלטפורמה הכי טובה שלהם".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by