בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
אני הוא איבר המין של אלוהים 
 
 
בועז בן דוד, הזמן הוורוד

מה גורם לאדם מן היישוב לקום יום אחד ולהכריז על עצמו כי הוא המשיח של ישראל? עפ"י ספרו של אלי שי, "משיח של גילוי עריות", התעללות מינית בילדות היא התשובה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
"הנה בימי הביניים היה איזה איכר צ'כי שאסף קהל עצום סביב במה בכיכר העיר של פראג, שעליה שכב עם שלוש נשים, בטענה שהוא איבר המין של אלוהים"
("על מצבו של האדם", פנחס שדה)

ערב קיץ אחד בעיר התחתית של חיפה, כאשר המתנו לרגל אירוע כלשהו, התקרבו לעברינו זוג נזירות, לגופן חצאיות חומות מהודקות. את ההזדמנות ניצל רונן פארי ז"ל (מייסדו ועורכו של המדור "מילון אבן שושנה" שנים ארוכות בעיתון זה). פארי ניגש לעברן בהילוך נשי (לגופו ג'ינס קרוע ושערו בלונד) והציג את עצמו. "נעים מאוד", בירך אותן במבט רציני, "אני המשיח", הן הביטו בו מזועזעות וניסו לעקוף אותו. "רגע אחד", הוא חסם את דרכן והוציא סיגריה מכיסו "יש לכן אש?", הן החלו להימלט לקול צחוקנו.

רונן פארי התגלה כמשיח כזב. גם מדף ההיסטוריה היהודית מלא, כך מסתבר, במשיחים שכיזבו. רונן, שנח כעת באדמת כפר סמיר שבכניסה לחיפה, נמצא בחברה טובה. גדול משיחי הכזב של היהדות הוא ללא ספק שבתאי צבי. לפרק זמן קצר בין השנים 1666-1667 העולם היהודי היה כמרקחה. מכל קהילה נשלחו אגרות המכריזות על נאמנותן למלך המשיח החדש. באותם ימים שטף הגל העצום את העם היהודי כולו: פרנקפורט, אמסטרדם, צנעה, פריז. כולן שלחו איגרות המביעות נאמנות.

בספרו "משיח של גילוי עריות", חושף אלי שי את אחד הדרמות הגדולות בימי העם היהודי. צעד, צעד, אנו צוללים לחדר המיטות של מי שהתיימר להיות המשיח ומגלים איך הגואל היהודי הקדוש הוא למעשה פדופיל, מטיף לסטיות קשות, ואפילו הומו. אט, אט, מתבהר כי תורתו החדשה דגלה בשבירת האיסורים המיניים כדרך להבאת הישועה.

ספרו של שי מנסה לענות על חידת שבתאי צבי ומניעי המשיחיות, האם היה שבתאי צבי דמות חריגה? האם שורשי המשיחיות, כפי שמתגלים בספר, כמיניות שוקקת רווית סטיות, אינם אלא המשכם של אלו שהיו לפניו ומבשריו של אלו הפועלים כיום? מהו המכנה המשותף לכל אותם משיחים שקמים עלינו בכל דור ואם אכן מיניות שוקקת היא זו המניעה אותם, מה הדבר מעיד על מאמיניהם?

שאלות טורדות אלו נמצאות בבסיס ספרו של שי: מישו הצלוב ועד הרבי מלובביץ', כולם היו משיחים טובים, אך מה מעט ידוע לנו על שורשי משיחיותם. מקרה שונה הוא מקרהו של שבתאי צבי. השתלשלותה הטראגית של משיחיותו והעדויות הענפות שנותרו לנו, חברו יחד למסכת אשר עולה על כל טלנובלה.
 

הגורם המשיחי הוא הגורם המיני

המילה משיח נגזרת מן המשיחה בשמן, בו נמשחו מלכים, כוהנים ונביאים, משיחה שביטאה קדושה. במקביל למימד הטקסי מבטאת המשיחה מימד חושני וכבר כאן שורשי המיניות מתחילים לשקוק. כמה יפה הדבר שמשיחה בשמן, שאצל האדם החילוני מתרחשת לעיתים על רקע מיני, מקורה בקדושה. האם חשבתם על כך שבכל פעם בו איברכם נמשחים בקרמי גוף למיניהם ושמנים, מקור הדבר הוא בטקסים קדושים של אבותינו?

המשיחיות צופנת בשורה אוטופית ותקווה לשינוי, למהפכה חיובית, לא רק בזמן הגאול אלא גם את עת "החבלים" הקודמים לו. המהפכה, אותה מבשרים הצעירים (כאלו הם בדרך כלל משיחינו), עתידה להתאזן עם בוא הגאולה. נראה כי צעירותם של המשיחים מסמלת את מה שמוכר לנו כפולחן הנעורים, מיניות גוברת נכרכת בתאוות אלמוות. על פי שי, הגאולה היא סוג של תיקון ורפואה, וניתן לחוללה באמצעות נסיוב, כלומר באמצעות יסוד אשר ניטל מן החטא. על פי הגיון זה, אם החורבן נגרם בשל עבריינות מינית, אזי מקצת חטאים כגון גילוי עריות, משכב זכר ובעילת נידות, הם אלו שעשויים להביא רפואה וגאולה שלמה.

מי שזוכר את ספר ישעיה משעורי התנ"ך, ודאי לא יכול לשכוח את כינויו של הנביא הדגול כ"עבד ה'". נושא המשרה הרמה בתבל מתגלה כאדם מנודה, ידוע חולי ומוכה, קורבן לעוונותיהם של אחרים. כזה היה גם שבתאי צבי, הנגוע הגואל.

על פי שי, הגורם המרכזי לחידת התפשטותה הגדולה של השבתאות הוא הגורם המיני. שבתאי צבי הוא משיח מיסטי וגואל אירוטי. השילוש המתואר בספר מורכב ממיסטיקה, מיניות ומשיחיות. היסוד הראשון, המיסטי, רואה את האלוהות כמהות סודית שיש לחשוף את צפונותיה, היסוד השני, הסקסואלי, מצביע על טיבו של הסוד הזה (חייה המיניים של האלוהות), ואילו היסוד השלישי, המשיחי, חותר למצב של זיווג עליון, מתוכו תבוא הגאולה.

דמותו של שבתאי צבי הלמה ביותר את הנתונים הנדרשים: מסוגף, קבלי, אנארכיסט, סוטה במשכבי כל המינים, רב און ומהפנט, מופרע נפשית. הפסיכואנליזה שעורך לו החוקר הנודע גרשום שלום, מתארת את אישיותו כמטולטלת בין מצבים של שמחה אקסטאטית לדיכאון קשה, מלווים בתחושת נרדפות, ההתקף השיגעוני מתבטא בפעלתנות ובהרגשת גדלות ואושר המגיעים לכדי התעלות. לעומת זאת בשלב הנפילה שרויה הנפש בחשכה. טלטלה זו רוויה בהקשרים מיניים, בפרט תחושת ההתעלות בעת הפורקן והחופש המיני.

שבתאי, הדמות הרודנית האונסת את נאמניו, הוא בעצם אנוס בעצמו, ואולי זהו המניע להתנהלותו. בילדותו עבר התעללות מינית קשה, כנראה על ידי שכן או קרוב משפחה, התעללות אשר הותירה צלקת באיבר מינו. שבתאי נהג לשקוע בדיכאונות מרים, הוא נישא פעמיים אך נמנע מלגעת בנשותיו והתגרש מהן, לבסוף גורש מעירו איזמיר, משם עבר לסלוניקי, אך גם שם קומם את יהודי הקהילה וגורש, נדד דרך ערים שונות, עד שהגיע לארצנו. קסמו ומוזרויותיו, החופש המיני והמסתורין, משכו אחריו עדה הולכת וגדלה.

בשנת 1666 נפל דבר בעיר עזה. שבתאי משתכן בעיר ומאמץ גינוני מלך, רוכב על סוס, מחלק משרות מלכותיות, ולבסוף מכריז על עצמו כמשיח. הוא עולה לירושלים בפמליה גדולה, מקיף את חומות העיר שבע פעמים, מרעיף שלמונים לקאדי התורכי ובכך קונה את אי התערבותו, והשמועה מתלקחת כמו אש לכל הקהילות, יחי המלך החדש. שבתאי ועוזרו, נתן העזתי, דורשים מההמונים חובת נאמנות מוחלטת. הרבנים מתקשים לעמוד כנגד ההמונים ונסחפים גם הם.

בשובו לתורכיה נאסר שבתאי עקב סלידת השלטונות ממעוררי מהומות. הוא נכלא בתא משופר (שוב שלמונים) ותאו הפך למוקד עלייה לרגל, למאמינים הרואים בו קורבן ומענה לצפייתם לגאולה. לסיפור של שבתאי צבי יש סוף רע. הסולטאן התורכי, שלא התרשם מן המשיח החדש, העמיד בפניו לאור התסיסה בממלכתו, את הברירה - המרה או מיתה. שבתאי העדיף כמובן את מנעמי החיים וחדר המיטות, ובחר להתאסלם. דמות הגואל התגלתה במלוא עליבותה.

בספרו של שי מתוארים קורותיהם המרתקים של משיחים נוספים שבאו בעקבותיו של שבתאי צבי (ברוכיה רוסו, יהונתן אייבשיץ וכו'). בכולם יסוד שערורייתי מיני עם נטייה הומוסקסואלית חזקה. המעניין הוא שנטייתם ההומוסקסואלית לוותה בגוון אידיאולוגי, כתיקון הכרחי לשם קידום הגאולה. והנה לכם בשורה מדהימה. על פי הגיון זה, המשיח באשר הוא, מוכרח כנראה להיות הומו. תדע לה כל אם עבריה אם כן, שאם מתגלה הנטייה הזו אצל בנה, הרי אין זו מהלומה כלל, אלא בחזקת סיכוי לא רע להיות אמו של משיח.

מביך במיוחד סיפורו של יעקב פראנק, משיח הכזב הנודע מפולין, מממשיכי שבתאי, שדגל בהוללות מינית מוחלטת, הפרה גלויה של איסורי עריות, אורגיות רבות משתתפים, שכללו טקסי עירום קבוצתי ומשגל פומבי בבתי כנסת מתוך חילול בוטה של חפצי קודש.
 

***

- בספרך אתה מגולל את קורותיהם של מספר משיחים יהודיים, המכנה המשותף לכולם הוא חריגות סקסואלית, הכוללת תמיד טשטוש של הנטייה המינית, האם תנאי הכרחי כדי להיות משיח הוא להיות הומו?

"התשובה לכך איננה חד משמעית. העובדות הן שהמשיחים אכן התאפיינו כולם בחריגות מינית, חריגות שבאה לידי ביטוי בהתנהגות מינית שערורייתית, אוננויות קבוצתיות, יחסים עם קטינים וגם יחסים הכוללים אורגיות ומשכבי זכר, אבל לרובם היו גם יחסים הטרוסקסואלים ענפים במקביל".

- מדוע חשוב לחשוף את החריגות המינית הזאת?

"תנועת המשיחיות, והשבתאות בראשן, הן מרתף הסודות של היהדות, התת מודע, בדיוק באופן שבו פרויד חקר את מקרי הקיצון כדי להגיע לתורתו, כך אנחנו יכולים להבין את השורשים והמניעים של היהדות במאות האחרונות באמצעות המשיחים החריגים, אשר סחפו אחריהן קהילות שלמות".

- באיזה אופן באה לידי ביטוי ההתנהגות הדו מינית של המשיח שבתאי צבי?

"דווקא ממשיכו הגדול, המשיח יעקב פראנק, מעיד על שבתאי שחי בסתר כאישה. בשירים אשר מושרים על ידי הקהילה השבתאית הוא מתואר: 'הסניורה (הגברת) הופיעה בתבל בלאדינו'. בספרות השבתאית ישנם מספר אזכורים להיותו ספק אישה ספק גבר, בנוסף הוא גורש מקהילתו בשל רינונים על התנהגותו המינית. שבתאי היה קורבן אונס בילדותו ובספרות קבלית מאוחרת מתואר אונס שביצע כביכול בבנו של אחד מחסידיו, הוא התגרש משתי נשותיו הראשונות מבלי שקיים איתן יחסי מין".

- והמשיח יעקב פראנק?

"פראנק היה בוטה ממורהו וחסר גבולות. כל החריגויות המיניות התפרצו אצלו, בכרוניקה של הכת שלו השתמרו עדויות ליחסים רב מיניים הכוללים מין הומוסקסואלי. בתו של פראנק היתה מחוזרת על ידי קזנובה, אולם בסתר נראה כי היחסים בינה לבין אביה כללו גילוי עריות. לאחר מותו הוא הוריש לה את תואר המשיחיות והיא הפכה להיות המשיחה הראשונה. היא פעלה בפרנקפורט, אולם מתה רווקה מבלי שהצליחה לשחזר את הצלחת אביה. בכת של פראנק, שהתנהלה ככוח צבאי יהודי, במשמעת נוקשה, היתה קבוצה של שומרות חמושות (אמזונות) אשר ליוו אותו בבגדיו הצבעוניים לכל מקום. בנוסף, לילדי הכת היתה פנימייה בה הם התחנכו ונראה כי נערים אלו שימשו בידיו ככלי לפורקן מיני".

- דוגמאות של משיחים אחרים דו מיניים?

"המשיח יהונתן אייבשיץ, אשר מהווה עד היום דמות נערצת בחוגים חרדיים במאה שערים ופוסטרים של דמותו נתלים בסוכות, היה שותף לאוננויות משותפות וטקסים ביזאריים, כמו הכנסת ספר התורה לחדר השירותים. רינונים רבים נאמרו על המשיח ברוכיה רוסו, בפרט על בנו ממשיכו, שנכתב כי עסק ביחד עם חבורת נערי הכת בזנות גברית וש'השכיר עצמו לישמעאלים (הטורקים)'".

- על מה מעידה החריגות המינית של המשיחים?

"החריגות המינית מעידה על קיומה של עבריינות מינית. המשיחים התאפיינו בדרך כלל בצירוף של נטיות לגדלות וקטנות, מצד אחד כריזמאטיים מאוד, מחפשים את אהבת ההמון ומצד שני בודדים ומיוסרים. שבתאי צבי אשר נאנס בילדותו ואנס בבגרותו, נהג לשקוע בהתקפי גדלות ומייד אחר כך בדיכאונות מרים, שבתאי היה זמר מחונן אשר שר חזנות בבית הכנסת ורומאנסות ספרדיות בלאדינו, מספרים כי זימרתו הפנתה את כל שומעיה".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by