בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
טלוויזיה 
תלושים מהמציאות 
 
 המירוץ למיליון   
טלוויזיה |
 
ליבי בגנו

הטלוויזיה באמריקה היא הקולנוע החדש: אם פעם הרוויחו 1,250 דולר ולפני פחות מעשור רק ב"חברים" וב"סיינפלד" עשו מיליונים, היום כל כוכב מצ'וקמק מביא הביתה סטיפה מכובדת. ארצ'י באנקר, ג'ק באוור, ניצולי "אבודים" וד"ר האוס גאים להציג: האבולוציה והסיפורים הכי גדולים מאחורי תלוש המשכורת

 
 
 
 
 
 
 
 
 
יודע מה הוא שווה. הגמן כג'יי.אר יואינג
 יודע מה הוא שווה. הגמן כג'יי.אר יואינג 
 צילום: יח"צ 
 
במשך שנים נחשבה הטלוויזיה לאחותו הקטנה, השמנמנה והמחוצ'קנת של הקולנוע. השמות הגדולים, הזוהר, אבק הכוכבים והכסף האמיתי – כל אלו הופנו אל עבר אולפני הסרטים והמסך הגדול. קשה לומר מתי בדיוק חל השינוי, שכן הוא היה הדרגתי, אבל בסוף שנות ה-70, עם עלייתן של סדרות אלמותיות כמו "דאלאס" ו"שושלת", הפך כוכב הטלוויזיה למגה-סטאר, המסך הקטן קיבל תנופה ויותר כישרונות גדולים מצאו בו בית חם ומשכורת נאה. כוכבי הטלוויזיה הבינו את הכוח שיש בידם ואת הפופולריות הגואה של המדיום וניהלו משא ומתן על משכורות שעד לא מזמן היו מנת חלקם של טום הנקסים למיניהם. מארצ'י בנקר ועד גרגורי האוס – כך ג'וב בטלוויזיה הפך להיות התעסוקה הכי נחשקת בהוליווד.


רוצה העלאה? חצוף! לך הביתה!

משכורות טלוויזיוניות היו צנועות למדי בשנות ה-60 והראשון שהרים קול צעקה בנושא היה ג'יימס גארנר, כוכב סדרת המערב הפרוע "מאווריק" ברשת ABC. גארנר הרוויח 1,250 דולר לשבוע וחש מנוצל ולא מוערך, בעיקר לאור העובדה שהסדרה בכיכובו הביסה כמעט כל שבוע את תוכניותיהם של אד סאליבן וסטיב אלן ברשתות המתחרות. אבל הסיקסטיז הן לא שנות האלפיים ולכוכב הטלוויזיה, גם אם קוראים לו ג'יימס גארנר, לא היה יותר מדי כוח מול קברניטי הרשת. ברגע שגארנר התחיל לעקם עם האף, הוא הוחלף ברוג'ר מור, ונאלץ להיפרד מהמשכורת הצנועה.

הבעייתיות הרבה בתחילת הדרך היתה חוסר האמון במדיום החדש ואחיזת החנק של האולפנים שהחתימו את הכוכבים על חוזים דרקוניים. מי שהשכילו לנתב את המצב הלא מזהיר לטובתם, יצאו נשכרים. לוסיל בול שגילמה את לוסי ב"אני אוהב את לוסי" אי שם בשנות ה-50, מצאה את עצמה מוכתרת לאישה העשירה בהוליווד ב-1968, ואף עמדה בראש חברת הפקות משלה. בול היתה בין הראשונים שביקשו אחוז מהרווחים – דרישה שהיום נחשבת כבר לעניין של מה בכך – ואף היתה מעורבת בכל היבט של ההפקה וכך הפכה את עצמה לנכס. רק בסוף שנות ה-70, קמו שני כוכבים ושינו את מעמדו של כוכב הטלוויזיה לנצח. אתם יכולים לקרוא להם ארצ'י וג'יי.אר.
 
המרד השתלם. אוקונור
 המרד השתלם. אוקונור 
 צילום: יח"צ 
 
נראה אתכם בלעדיי

קרול אוקונור, שגילם את דמותו הבלתי נשכחת של ארצ'י בנקר ב"הכל נשאר במשפחה" הרוויח סכומים משתנים במהלך ארבעת העונות הראשונות של הסדרה שעלתה לאוויר ב-1974. הקומדיה כבשה את לב הקהל והיתה מדורגת תמידית בראש טבלאות הרייטינג. אוקונור, שגם ככה לא הסתדר עם היוצר והבמאי נורמן ליר, החליט לשבור את הכלים, לתבוע את חברת ההפקה על 64 אלף דולר ולדרוש העלאה בתמורה לחזרתו לסט הצילומים. ליר לא נדבר מהר ואת העונה החמישית פתחו ללא דמותו של ארצ'י ש"נעלם כביכול". אחרי שלושה פרקים נטולי כוכב, חזר אוקונור לסט, קיבל צ'ק של 200 אלף דולר לפרק והסדרה המשיכה לרוץ בהצלחה עד 1983.

בנקר היה דמות מרכזית וחיונית שבלעדיה ספק אם "הכל נשאר במשפחה" היתה מצליחה להמשיך ולהתקיים, אבל מה קורה כששחקן הוא חלק מאנסמבל ועליו להתבלט בין עמיתיו ולהוכיח שהוא שווה העלאה? תשאלו את לארי הגמן, הלא הוא ג'יי.אר מ"דאלאס". הגמן ניצל את הפינאלה של עונה 3, "מי ירה בג'יי.אר?", על מנת למנף את עצמו ואת חשבון הבנק שלו. אומה שלמה היתה בהיסטריה ומתח לגבי המתנקש המסתורי בחייו של איל הנפט המרושע ולא היה רגע טוב יותר מבחינתו לבוא בדרישות להעלאה. המפיקים לא התקפלו ואף שקלו להחליף שחקן בטענה שפניו של ג'יי.אר הושחתו. עם תחילת העונה הרביעית עדיין לא היה ברור מי יחזור ואם יחזור לנעליו של ג'יי.אר אבל הקהל רצה רק את הגמן והוא מצדו קיבל 75 אלף דולר לפרק וקנה את עולמו כשהכניס סעיף לחוזה שלו שהעניק לו נתח מרווחים עתידיים בסדרה – לארי הגמן חי כמו מלך עד היום בגלל אותו חוזה. מאוחר יותר צמחה המשכורת שלו ל-125 אלף דולרים לפרק.
 
אישה בעולם של גברים. קולינס
 אישה בעולם של גברים. קולינס 
 צילום: יח"צ 
 
על גלי ההצלחה של "דאלאס", עלה כוחה של סבוניית פריים טיים נוספת, "שושלת". העושר והפאר שתוארו בסדרה הכניסו את כוכביה לסחרור של כוח וגרידיות. בתחילה הרוויח ג'ון פורסיית' 85 אלף דולר לפרק בעוד לינדה אוונס וג'ואן קולינס הסתפקו ב-65 אלף. עד מהרה, הבינה קולינס שאלקסיס שלה שווה הרבה יותר. הדמות העסיסית והמרשעת היתה הסיבה העיקרית שהצופים נדבקו למסך מדי שבוע והמפיקים ידעו את זה. קולינס איימה לא לחזור לסט אם לא תקבל העלאה לאלתר וכך, בלי יותר מדי ריבים או איומים משפטיים, הושוותה משכורתה לזו של פורסיית' והשקט חזר לשכון בבית קרינגטון.
 
 
שיאן העולם. ריי רומנו אסטרונומי
 שיאן העולם. ריי רומנו אסטרונומי 
 צילום: יח"צ 
 
מועדון המיליון

המגמה שהחלה בשנות ה-80 קיבלה תנופה חסרת תקדים בניינטיז כשקבוצה מצומצמת ובת מזל של כוכבים הפכו משכורות טלוויזיוניות למכרה זהב. ארבעה שחקנים, כולם כוכבי סיטקומים, שינו כמעט בן לילה את פני הטלוויזיה. טים אלן, ג'רי סיינפלד, ריי רומנו וקלסי גראמר היו חלוצי מועדון המיליון בטלוויזיה האמריקאית. סיינפלד, שביחד עם לארי דיוויד יצר סדרת המופת של כל הזמנים, "סיינפלד" כמובן, קיבל צ'ק של מיליון עגול על כל פרק. עזבו אתכם ממשא ומתן, כשאתה המוח מאחורי כל הסיפור, מי יתווכח איתך? חבריו לקאסט אגב, ג'ייסון אלכסנדר, ג'וליה לואי דרייפוס ומייקל ריצ'רדס הרוויחו 600 אלף לפרק ונחשבו לצוות המרוויח ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה – עד שנכנסו לחיינו שישה חברים חדשים.

אצלנו בארץ "שפץ ביתך" אומנם לא נחשבה כהצלחה פופולרית גדולה, אבל בארה"ב מדובר היה בלהיט היסטרי. כנראה שהומור פרברים לא עובד כאן. טים אלן, קומיקאי ונרקומן, גזר קופון של 1.25 מיליון דולר לפרק כשהסדרה היתה בשיאה. ב-2003, טיפס שכרו של קלסי גראמר, כוכב "פרייז'ר" לסכום אסטרונומי של 1.6 מיליון דולר לפרק, אבל הוא לא נותר בפסגה לזמן רב. באותה שנה קבע ריי רומנו שיא שטרם נשבר וחידש חוזה עם מפיקי "כולם אוהבים את ריימונד" שהקנה לו 1.8 מיליון דולר לפרק. המרמור מצד שותפו לסדרה, בראד גארט, נכנס אז להילוך גבוה, בשל העובדה שגארט הרוויח בערך עשירית מרומנו. אחרי משא ומתן מפרך עם האולפנים, חזר גארט לעבודה אחרי היעדרות מפרק אחד עם הסכם חדש ל-250 אלף דולר לפרק.
 
חזית מאוחדת. חברים ומליינים
 חזית מאוחדת. חברים ומליינים 
 צילום: יח"צ 
 
אחד בשביל כולם, כולם בשביל אחד

אם ארבעת שחקני המפתח שהזכרנו הגיעו לסכומים אלה מתוקף היותם יוצרים/כותבים/מפיקים ועמודי תווך בסדרות שהתמקדו בעיקר בהם, מה היו יכולים לעשות חברי הקאסט של "חברים" מלבד לעמוד מול האולפנים מלוכדים כאילו היו אדם אחד? ששת המופלאים התחילו את הדרך ב-1994 עם שכר של 40 אלף דולר לפרק ובעונה השנייה טיפסו ל-100 אלף. עד מהרה הפכה הסדרה המצליחה לסדרה הכי מצליחה בארה"ב ולמעשה בכל 10 עונותיה מעולם לא ירדה מהטופ-טן במדד הנילסן. ב-2000 נכנסה השישייה למשא ומתן ויצאה עם 750 אלף דולר לפרק לכל אחד מהם. וב-2002, אחרי שהרייטינג לא רק שלא צנח, אלא המשיך לנסוק, עשו החבר'ה מעשה והחליטו פה אחד לדרוש מיליון דולר לכל שחקן לכל פרק. גישת ה"אחד בשביל כולם, כולם בשביל אחד" עבדה ו"חברים" הפכו לאנסבל העשיר ביותר בתולדות המסך הקטן עד לירידת הסדרה ב-2004.
 
שחקן מפיק ונערת מים. לורי מוסיף קרדיטים
 שחקן מפיק ונערת מים. לורי מוסיף קרדיטים 
 צילום: מהאתר הרשמי של FOX 
 
הדובדבן שבכספת

בשבוע שעבר התבשרנו כי יו לורי, כוכב "האוס", נכנס לשלישיית הכוכבים המרוויחים בטלוויזיה עם חוזה חדש ו-400 אלף דולר לפרק. הטירוף של שנות ה-90 נרגע קמעה וכוכבי הטלוויזיה המרוויחים ביותר כרגע הם וויליאם פטרסון מ-"CSI" (600 אלף לפרק) וקיפר סאת'רלנד, ג'ק באוור בשבילכם, שעושה חצי מיליון נקי לכל פרק. פטרסון (שהתפטר לאחרונה ועומד להיות מוחלף על לורנס פישברן) וסאת'רלנד קוטפים אקסטרות מכיוון שהם גם המפיקים בפועל של אותן הסדרות. הדיבור הוא שגם לורי יקבל קרדיט מפיק בעונה החדשה של "האוס", ככל הנראה בשביל להצדיק את הצ'ק. שחקן הקומדיה המרוויח ביותר כרגע על המסך הקטן הוא צ'רלי שין שעל כל פרק של "שני גברים וחצי" מקבל תלוש של 350 אלף דולר. גם בלשי "חוק וסדר – מדור מיוחד" מרישקה הרגיטיי וכריס מלוני מרוויחים סכום דומה. אם בניינטיז היו אלו יחידי סגולה בודדים שדרשו וקיבלו משכורות עתק, עושה רושם שכעת מתחלק השלל בין יותר כוכבים ומשכורות תפוחות בטלוויזיה הן כבר דבר שבשגרה. מגיפה אפילו.

אולי זה השיפור בשכר, ואולי העלייה ברמת החומרים אך יותר ויותר כוכבי קולנוע מבוססים מוצאים את עצמם בתפקידים טלוויזיוניים. גלן קלוז התחילה עם "המגן" ועברה ל-"Damages" המופלאה ואלק בולדווין קנה את עולמו עם "30 רוק" וגם זוכת האוסקר הולי האנטר מצאה פרנסה ב"Saving Grace". השלישייה הזו מהווה דוגמה מובהקת לכשרונות גדולים שלא הצליחו למצוא את עצמם בקולנוע בשנים האחרונות ובמקום להתפשר על תפקידים בינוניים בקולנוע, קיבלו לידיהם דמויות עמוקות ומלאות בשר לנעוץ בו את שיניהם.
 
 
וכן, גם סופרסטארים בקנה מידה של מריל סטריפ ואל פאצ'ינו מבליחים למסך הקטן כשהפרויקט הראוי נופל לידיהם. "מלאכים באמריקה" (2006) הייתה המיני סדרה המדוברת ביותר של העשור. ההפקה השאפתנית, שהתבססה על מחזהו של טוני קושנר, הייתה מלאה במספיק פרסטיז'ה על מנת שתצליח לגייס לשורותיה אלילי קולנוע כמו סטריפ ופאצ'ינו.

בחודשים האחרונים נמצאים כוכבים רבים בדיוני שכר קדחתניים טרם החזרה לעבודה על העונות החדשות של הסדרות שלהם. מת'יו פוקס ואוונג'לין לילי כוכבי "אבודים" קיבלו העלאה נאה בשכר לאחרונה אחרי משא ומתן מייגע. השניים הרוויחו 90 אלף דולר לפרק וכעת מרוויחה לילי 150 אלף דולר ופוקס 225 אלף. היום פורסם כי דילן וולש וג'וליאן מקמהן, כוכבי "ניפ/טאק", שכרו סוללת עורכי דין ומתכוונים להיאבק למען העלאה בשכרם העומד כרגע על 125 אלף דולר לפרק. בעידן בו הטלוויזיה מציעה אלטרנטיבה איכותית, אינטליגנטית ומענגת למסכי הקולנוע, לכוכבים האלו יש סיבה לרצות עוד. ומגיע להם.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by