בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
קולנוע 
יש לי משהו בעין? 
 
  צילום: אפוקליפסה עכשיו. ``על העיוורון``    
קולנוע |
 
פיני אסקל

"על העיוורון" הוא חזון אפוקליפטי מצמרר ומדכא שנראה כאילו הספר שעליו הוא מבוסס עוּבּד בכתב ברייל, אבל התוצאה הסופית לא פחות ממטשטשת. פיני אסקל כלב נחייה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בעין הסערה. דני גלובר
 בעין הסערה. דני גלובר 
 צילום: מתוך הסרט 
 
בדיוק כמו במעבר חצייה ליד בית ספר לעיוורים, כשצצה הדילמה האם האדם הנורמלי, זה שרואה 6:6, צריך לתת יד למי שאינו רואה או שמא עליו לאפשר לאותו כבד ראייה לנצח את המוגבלות שלו ולהשתדל לא להידרס בכביש בכוחות עצמו, בדיוק כמו המחשבה שמציקה יותר לרואה מאשר לאינו רואה, כך מאתגר "על העיוורון" את חוש הביקורת, אותו חוש שלא משנה כמה ינסו האלמנטים הסביבתיים לענות אותו, כן ירבה וכן יפרוץ. השאלה הגדולה היא האם לתת ל"על העיוורון" יד למרות שאין בו עלילה משמעותית, או לנסות לאפשר לו לטבוע בין השחור ללבן של מעבר החצייה שנמצא על האספלט הדמיוני בתוך הסרט הנע.

הבמאי פרננדו מאיירלס, באומץ רב, השתדל לעבד את ספרו רב המכר של ז'וזה סראמאגו, אבל באומץ רב יותר ויתר על הסיפור שבין ההתחלה לסוף. אומנם יש פתיח, מאורע מחולל וגם כמה טוויסטים בעלילה, אבל סה טו. מכאן והלאה נדמה שהתסריטאי הקנדי דון מקלייר ניסה לכתוב את העלילה, כלומר את היעדר-העלילה בכתב ברייל. במקום לתת משקל רב יותר לתסריט, הפקיד מאיירלס את המפתחות בידי הצלם סזאר צ'ארלונה, שעשה איתו את "עיר האלוהים" ו"הגנן המסור" ומלהטט במשחקי פוקוס ואאוט אוף פוקוס, טשטושים וערבול צבעים, זוויות צילום שמעקמות את העיניים החדות ושאר פעלולי מצלמה שיכניסו אתכם לאווירה.
 
עיוורון מדבק. רופאלו ומור
 עיוורון מדבק. רופאלו ומור 
 צילום: מתוך הסרט 
 
.
כך הופך "על העיוורון" לסרט מופשט, חושי וחווייתי, שאינו תלוי בתרשים זרימה אמיתי. השאלות - שביניהן מה מקור העיוורון שפשה בכולם, איך אשת הדוקטור (ג'וליאן מור) מצליחה לא להידבק ומדוע צץ קולו של האיש בעל הרטייה (דני גלובר) כוויס-אובר של סצינת הסיום על אף שלא היה הדמות המרכזית בסרט – רבות מהתשובות, אבל זה בדיוק חלק מהעיוורון שמאיירלס מצליח בכל זאת להדביק בו גם את הצופה הרואה.

נסו לרגע להיות עיוורים, אבל לא פסימיים שרואים הכל שחור, אלא כאלה שחוששים שהלבן שבוהק בעיניהם הוא איזשהו אור לא ברור בקצה מנהרה שאיש לא יודע לאן היא מובילה. מאיירלס פירש את המנהרה הזו כמו עוד עיר אלוהים, אומנם קצת שונה מזו שיצר ב-2002, אבל האנרכיה של דרום אמריקה ונעריה הפושעים הופכים לחיזיון אפוקליפטי ששותפים לו אמריקאים בוגרים נורמטיביים לחלוטין. באותו חיזיון, אפשר לשחק דווקא בעברית עם המילים הרואה והרועה, שמעוררים שאלה פילוסופית: האם הרועה יכול להיות רק אדם שרואה? במקרה או שלא במקרה, "על העיוורון" עונה בצורה חיובית לשאלה.
 
עבריין צעצוע עם שאיפות. ברנאל
 עבריין צעצוע עם שאיפות. ברנאל 
 צילום: מתוך הסרט 
 
.
עלילת "על העיוורון" מספרת בלי הרבה קווים ברורים על אובדן הצלם האנושי. זה מתחיל באדם המודרני חסר הסבלנות שצופר ברמזור למכונית שנתקעה מבלי לטרוח לבדוק האם מדובר בתקר בגלגל, קרבורטור מושבת או סתם נהג יפני שלקה בעיוורון. זה ממשיך בזונה שפותחת רגליים כשהיא חמושה במשקפי שמש, כאילו אם הגבר שעוגב מעליה לא יבחין בצבע עיניים, הפרצוף של בנג'מין פרנקלין שעבר בירוק לכיס שלה יהיה נטול כתובת.

זה מתקדם למקום שבו איש לא עונה על שאלותיהם של אלו שנדבקו בקדחת העיניים ויתרה מזאת, איש גם לא מקשיב אלא שולח מכונות אדם לירות על מנת להרוג. וזה נגמר בתוך מחנה הריכוז של אותם פליטים, שמזכיר את השואה בדיוק כמו שהוא מזכיר את ממלכת הבובלילים. שם מחלקה אחת מרעיבה את המחלקה השנייה למרות שותפות הגורל. שם רופא עיניים (מארק רופאלו) פוגע באשתו אל מול עיניה הרואות. שם הנשים נאנסות בתמורה למנת אורז. שם פרופסור ועבריין צעצוע (גאל גארסיה ברנאל) חוברים להם יחדיו על כס ההנהגה, כמו שתחושה של סוף העולם עוזרת לתחושה העיוורת – שלא מצליחה לראות כמה אנחנו קרובים ליום הזה – לעבור בקלות למדרכה שממול.
 
 
 
.
למרות העלילה הלא שלמה, למרות הבעיות החמורות במעבר בין הכריכה העבה לקולנוע, למרות שהסרט הזה יכול להיקטל בקלות, אין שום טעם להשוות אותו לספר. דווקא העובדה שקצת קשה להראות עיוורון בקולנוע מבלי לחוות את הליקוי או לנסות לקבל את המראות בכפית גדושה של דמיון שאמור לשמש כמו כלב נחייה בעולם המבעית שיצר סראמאגו, דווקא עובדה זו מצליחה להראות את הסרט באור לבן בוהק, לגרום לנו לחשוב, להזהיר אותנו מפני כל מה שמחכה מעבר לרמזור הולכי הרגל שמתקתק במהירות גדולה יותר כשמגיע הזמן שלנו לחצות את הכביש.
 
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by