בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
קולנוע 
פרש בודד 
 
 בדרכו שלו    צילום: ``בלתי נסלח``    
קולנוע |
 
דני סגל

מהקאובוי המזוקן והאדיש דרך השוטר חסר המעצורים ועד להתפכחות והבגרות שהביא עימו הגיל. עם הודעתו על פרישה ממשחק, אנחנו נזכרים ברגעיו הגדולים של קלינט איסטווד על המסך. סיפור אגדה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
שובר ובונה. איסטווד בצעירותו
 שובר ובונה. איסטווד בצעירותו 
 צילום: אימג'בנק/GettyImages 
 
בשנים האחרונות הפך קלינט איסטווד את המתקפה על מיתוסים אמריקאים למנהג קבוע. הוא ניתץ את מיתוס המערבון עם "בלתי נסלח" ( שזיכה אותו בשני אוסקרים), את מיתוס המתאגרף עם "מיליון דולר בייבי" (עוד שני אוסקרים למדף), ואת הדימוי המכונן של הפטריוטיות האמריקאית, רגע הנפת הדגל של החיילים בקרב איוו ג'ימה, במלחמת העולם השנייה עם פרויקט שאפתני של שני סרטים שיצאו במקביל - "גיבורי הדגל" ו"מכתבים מאיוו ג'ימה". מסקרן לדעת אם חשיפתה הביקורתית של פניה הפחות יפים של אמריקה הייתה מתקבלת בברכה, לולא הייתה נעשית על ידי אדם שבקריירת המשחק שלו היה שותף פעיל לבניית המיתוסים אותם הוא שובר כבמאי, ושנחשב בעצמו לסוג של אגדה אמריקאית. איסטווד הצהיר בראיונות שערך לרגל צאת סרטו החדש "The Changeling"', שככל הנראה לא ישוב לשחק עוד ושדי נוח לו בכיסא הבמאי. קשה להתחמק מהתחושה שפרישתו של איסטווד כשחקן מסמלת עבור אמריקה, זניחה סופית של מיתוס המאצ'ו הכוחני, על ידי המייצג הבולט ביותר שלו.
 
הבעת הכובע של איסטווד
 הבעת הכובע של איסטווד 
 צילום: "בעבור חופן דולר" 
 
הקאובוי השקט

איסטווד, אחד מאקדוחני המסך הגדולים, מעולם לא לקח חלק בקרב אמיתי. הוא גויס לצבא אבל תאונת מטוס בה היה מעורב, שכללה נחיתת אונס בלב ים, ושחיה של קילומטרים לחוף, מנעה ממנו מלהגיע לקוריאה. אחרי כמה שנים בהן שיחק בסדרת הטלוויזיה 'רוהייד' נסע איסטווד לאיטליה על מנת להשתתף ב"בעבור חופן דולרים" (1964), מערבון הספגטי בו עיצב את הפרסונה המזוהה עמו ביותר. הסרט מספר על נווד שנקלע לסכסוך בין שתי משפחות , משכיר את שירותיו לשתיהן בו זמנית ומצליח להרוויח "חופן דולרים" . סרג'יו ליאונה, שהציע את התפקיד לג'יימס קובורן וצ'ארלס ברונסון לפני שבחר מחוסר ברירה את איסטווד האנונימי, התבדח בציטוט מפורסם ש"לאיסטווד היו רק שתי הבעות פנים, עם כובע או בלי כובע".

היה משהו אדיש באיסטווד, מעין פלגמטיות עצלה שכביכול לא מתאימה לגיבור פעולה. הוא מיעט בדיבור, הרבה למצמץ והיה ההיפך המושלם מגיבורי מערבונים אסרטיביים ופעלתנים דוגמת ג'ון וויין. איסטווד התאים כמו כפפה ליד לסרטו של ליאונה, שהציג עולם מדכדך, פרוע ואלים. "הצלפים" (1965) ו"הטוב הרע והמכוער" (1966), שני סרטי ההמשך, מיקדו את דמותו של הגיבור חסר השם ורודף הבצע, שההבדל בינו לבין אויביו לא תמיד ברור. הקהל הגיב בהתלהבות לסגנון החדש וכשחזר איסטווד לעבוד בהוליווד הוא היה כוכב לכל דבר ועניין.

 
לוקח את החוק לידיים
 לוקח את החוק לידיים 
 צילום: "הארי המזוהם" 
 
השוטר הכסאחיסט

טשטוש הגבולות בין הגיבור לפושע הוקצן עוד יותר בסרטי המשטרה שאיסטווד השתתף בהם בהמשך הקריירה שלו. מצחיק לחשוב שדון סיגל הציע את התפקיד של 'הארי המזוהם' (1971) לפרנק סינטרה ולפול ניומן לפני שהתפשר על איסטווד. הארי קאלאהן, דמות השוטר האלים שלוקח את החוק לידיו, הניב במהלך השנים אינספור חיקויים וארבעה המשכונים, ונחשב עד היום לתפקידו המזוהה ביותר. בסרט רודף קאלאהן אחרי רוצח סדרתי בשם סקורפיו, ובסצנת הסיום מענה אותו על מנת להוציא ממנו אינפורמציה חיונית להצלת אחת מקורבנותיו.

סקורפיו משוחרר בסופו של דבר בשל הדרך העקלקלה שבה השוטר קאלאהן, הארי המזוהם, השיג את הראיות. למרות שאיסטווד עצמו מתייחס לסרט כאל סיטואציה דרמטית לגיטימית שבה שוטר ניצב מול קונפליקט בלתי אפשרי, המבקרים נטו לראות בסרט אור ירוק לפרשנות אישית של החוק, ואישור לאלימות שוטרים. הסרט היה הצלחה מסחרית, ובסרט השני בסדרה הופיע הציטוט האלמותי: "Go Ahead, Make My Day" .

 
 
איסטווד בלוק היפיוף הרדוף.
 איסטווד בלוק היפיוף הרדוף. 
 צילום: "מיסטי" 
 
נו מור מאצ'ו- טייק 1

הארי המזוהם והקאובוי חסר השם הפכו להיות מודלים לחיקוי עבור גברים בכל העולם אבל איסטווד עצמו הסתייג מהם. איסטווד, שידוע כצמחוני שמתנגד לצייד, מתעב אלימות שלא לצורך ומאמין ש"אנשים צריכים לעזוב אחד את השני בשקט", עשה לא מעט מאמצים כדי להשתחרר מדימוי המאצ'ו שדבק בו. אחרי שב-69' עשה ניסיון לגוון במחזמר "Paint Your Wagon" שבו שיחק לצד לי מרווין, הוא קיבל ב-71' שליטה אמנותית מלאה כבמאי במותחן "Play Misty For Me". הסרט התעסק במאזינה פסיכופטית שמתקשרת מידי ערב לשדרן רדיו ומבקשת ממנו להשמיע את 'מיסטי' של ארול גארנר.

זו הייתה הפעם הראשונה שבה נחשף צד לא מוכר באישיותו של איסטווד, אהבתו הגדולה לג'אז, שתוביל אותו בהמשך לעשות את הסרט "בירד" (1988) על חייו של צ'ארלי פארקר. איסטווד הוכיח את עצמו גם כמטפס מקצועי בסרט טיפוס ההרים "The Eigar Sanction" משנת 75' בו הוא ביצע בעצמו את כל פעלולי הטיפוס. במקביל ללהיטים כמו "Thunderbolt And Lightning" ו"הבריחה מאלקטרז" בהם שיחק במהלך הסבנטיז, ביים איסטווד שני מערבונים לא שגרתיים. "עיר ושמה גיהנום" (1973) המופתי שמשלב אלמנטים של סרטי אימה, ו-"The Outlaw Josey Wales" משנץ 76', שהכשירו את הקרקע הרעיונית להצגה המפוכחת של דמות הקאובוי ב"בלתי נסלח" המוערך ב-92'.

 
הקאובוי התעייף
 הקאובוי התעייף 
 צילום: "בלתי נסלח" 
 
חובב נשים ופוליטיקה

תושבי העיירה הקליפורנית כרמל (Carmel By the Sea) הופתעו לגלות ב 1986 שאיסטווד, ששמר על מעמדו כגיבור פעולה בסדרת סרטי "הארי המזוהם" לאורך שנות השמונים, עומד להתמודד על משרת ראש העיר. ניצחונו בבחירות המקומיות היה גורף. בכרמל (בה איסטווד מתגורר) נרשמו 75 אחוזי הצבעה, האחוז הגבוה בתולדותיה ואיסטווד כיהן כשנתיים תמורת משכורת של 200 דולר לחודש. בניגוד להצלחתו היפה בשדה הפוליטי, בחייו האישיים הוא נחל כמה כישלונות צורבים שהכתימו את תדמיתו. קחו נשימה ארוכה: בשנת 89' גילה הציבור שלאיסטווד יש ילדה לא חוקית בשם קימבר שנולדה בזמן שהוא היה נשוי לפגי ג'ונסון בשנות השישים, ושאת קיומה הוא הסתיר למרות שהוא תמך בה כלכלית ונהג לבקר אותה ואת אמה בכל כמה חודשים.

לאחר שמועות על מערכות יחסים עם ברברה סטרייסנד וג'יין סיברג, הנישואין עם ג'ונסון התפרקו בסופו של דבר כשגילתה האחרונה על רומן בין איסטווד לשחקנית סנדרה לוק. לוק, ששיחקה ברבים מסרטיו, קיימה עמו קשר ארוך ואף תבעה אותו בהמשך לאחר שגילתה גם היא שלאיסטווד יש משפחה נוספת, אחרת, עם דיילת בשם ז'קלין ריבס, איתה הוא הוליד שני ילדים מאחורי גבה. לוק תיארה את מערכת היחסים עם איסטווד בספר בעל הכותרת המבטיחה "הטוב הרע והמכוער מאוד". בספר טענה לוק כי איסטווד גרם לה לעשות שתי הפלות, הוציא את כל חפציה מהבית והחליף את המנעולים. בסיכומו של עניין לאיסטווד יש 7 ילדים מ 5 נשים שונות. כיום הוא מתגורר עם עיתונאית בשם דינה רואיז הצעירה ממנו ב 25 שנה. 3 שנים לאחר הגילויים השערוריתיים על חייו ביים איסטווד את "בלתי נסלח" (92'), סרטו הקודר ביותר עד אז, שהיווה נקודת מפנה סגנונית.

 
האם הקורבן שווה את זה?
 האם הקורבן שווה את זה? 
 צילום: "מיליון דולר בייבי" 
 
במאי אפל

סרטיו של איסטווד ב-15 השנים האחרונות משדרים תחושה של התפכחות שלא לומר אכזבה מהחלום האמריקאי. ביצירת המופת שלו "בלתי נסלח" הוא מציג מערבון ריאליסטי ומדכא בו נחשף גיבור המערבון כאנושי בצורה מכאיבה, מריר ומלא חולשות. איסטווד עצמו משחק אקדוחן אחרי פרישה, שחוזר לעיסוקו הישן תמורת בצע כסף. ב"מיליון דולר בייבי" (2004) איסטווד מבקר את הנטייה האמריקאית לתחרותיות יתר בסרט אגרוף שבו הגיבורה מקריבה את בריאותה וחייה בשביל ניצחון אחד. ב"גיבורי הדגל" (2006) מצביע איסטווד על השימוש הלא הוגן שנעשה בגיבורי הצילום המפורסם של הנפת הדגל באיווג'ימה כמכשירי תעמולה לגיוס כספים בתקופת מלחמת העולם השניה.

בסרטו החדש "The Changeling" הוא חוזר לנושא חטיפות הילדים שהעסיק אותו כבר ב"מיסטיק ריוור" הקודר (2003) ומספר סיפור על אם המאבדת את בנה ולאחר שנמצא ע"י המשטרה היא טוענת שהוא הוחלף באחר. איסטווד של היום, שבהופעותיו הפומביות מקרין נינוחות, ביטחון ואלגנטיות, משדר בסרטיו דווקא תחושה קשה של כעס, ביקורת ואכזבה.


 
 
אגדה

בהופעותיו של איסטווד בסרטים שהוא עצמו מביים, יש תמיד משהו מוזר ומעט מאכזב. נדמה לפעמים שהוא אינו מוציא מעצמו את המיטב. תמיד קיוויתי שבמאי אחר ילהק אותו לסרט פעולה מסורתי, בו יוכל ללמד איזה שחקן צעיר איך משתמשים באקדח קולט, ואיך חושבים על המשפטים הכי נכונים לומר לפני שמחטיפים למישהו מכות. אבל בעידן הנוכחי נראה שקאובויז, זה לא מה שהיה פעם והוליווד נמצאת בחיפוש מתמיד אחר גיבור חדש.

לנו הצופים נותר להתנחם ולדעת שבכל פעם שיימאס לנו מסרטי פעולה תקינים פוליטית אפשר לקפוץ לספריית ה-D.V.D ולהתנחם בסרטים הישנים והטובים של קלינט איסטווד, המערבונים הפרועים וסרטי המשטרה הקשוחים בהם הוא בלתי מנוצח והרעים משקשקים. איסטווד בן ה-78 הצליח אולי להתנער מהדימוי שפרסם אותו, אבל הדמויות שיצר יחיו לנצח, ועד היום כשהוא מתראיין או מופיע לצורך קבלת פרס, הכריזמה שלו ממגנטת, וברור לכולם שהוא מחזיק באותה נוסחה חמקמקה, שהופכת שחקן לכוכב אמיתי.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by