בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
קולנוע 
עסקת חילופי שבויים 
 
  צילום: יח``צ    
קולנוע |
 
דני סגל

הנפילה הראשונה של קלינט איסטווד הגיעה בסרט "ההחלפה" - המשחק אומנם לא רע בכלל (אנג'לינה ג'ולי מפתיעה לטובה), אבל התסריט לא ממוקד, הפסקול תלוש ואין שום פרופורציה בין סצינת רקע לסצינה מרכזית. דני סגל מחזיר את קלינט איסטווד בתמורה ללארס פון טרייר ומיכאל הנקה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 התוצאה היא סרט לא ממוקד שמתקשה להחליט אם הוא מבקש להציג את הסיפור כמשל פמיניסטי, כמחאה פוליטית, כדיוקן של רוצח סדרתי או כסרט על התמודדות עם אובדן 
מבין כל סרטיו של קלינט איסטווד, שהופכים עם השנים לאפלים וקשים יותר ויותר, בולטת "ההחלפה" ("Changeling") כיצירה מעיקה ומפרכת במיוחד. מפתיע לראות את אחד האנשים המזוהים ביותר עם הוליווד חוקר מחוזות ששמורים בדרך כלל לבמאים אירופאים דוגמת לארס פון טרייר או מיכאל הנקה. בעוד שההתעסקות שלהם באלימות ובאובדן נראית טבעית – הטיפול המגושם של איסטווד בנושאים דומים יוצר תחושה קצת מביכה. הסיבה לכך היא לא שאיסטווד חסר יכולות, ההיפך הוא הנכון, אבל כווירטואוז שמסוגל לייצר רגעים קולנועיים אפקטיביים להפליא, קיימת ציפייה מאיסטווד לדעת לנתב את כישרונו ולווסת אותו. ב"ההחלפה" איסטווד יורה לכל הכיוונים אבל מחטיא רוב הזמן ומוכיח שלמרות שהוא איש מקצוע ברמה גבוהה ביותר, חסרים לו חוש מידה והראייה הכוללת הדרושים ליצירה מסוג זה.

עלילת הסרט מתרחשת ב-1928 ומגוללת את סיפורה (האמיתי) של קריסטין קולינס (אנג'לינה ג'ולי), אם חד הורית שבנה בן התשע נעלם באופן פתאומי. לאחר כמה חודשי חיפושים נמצא ילד התואם את תיאורו של בנה על ידי המשטרה אך כשמגיע רגע הפגישה מגלה הגיבורה שהחזירו לה את הילד הלא נכון. הסיפור מקבל טוויסט קפקאי כשהמשטרה מתעקשת שקולינס טועה בזיהוי בנה וגם הילד החדש טוען שהיא אמו. קולינס המופתעת מבינה שמנסים להשתיק את הפרשה על מנת למנוע מבוכה תקשורתית ונאבקת על מנת לגרום למשטרה להמשיך לחפש את בנה האמיתי, שעדיין נעדר. בעוד הגיבורה מושלכת על ידי שוטר מושחת לאשפוז פסיכיאטרי שממנו לא נראית כל דרך החוצה, נחשפת פרשה מחרידה של רצח ילדים שמחזירה את תשומת הלב התקשורתית לסיפורה. בעזרת כומר מפורסם (ג'ון מלקוביץ') שמגייס תמיכה ציבורית דרך תכנית הרדיו שלו, ממשיכה קולינס להיאבק למען המשך החיפושים אחר בנה, בזמן שרוצח הילדים עומד למשפט.
 

חיסול ממוקד

כרזת הסרט
 כרזת הסרט 
 צילום: יח"צ 
 
הסרט מציג שחזור תקופתי מרשים, בין השאר על ידי שימוש באנימציה ממוחשבת של נופים עירוניים, ומתבסס על תחקיר מעמיק של אחת הפרשיות המחרידות ביותר בהיסטוריה של קליפורניה. התסריטאי מייקל סטראצ'ינסקי ("בבילון 5") הודה שהתקשה להבין כיצד לשלב בין האלמנטים השונים של הסיפור על מנת לייצר תסריט קוהרנטי. הטקטיקה שבה השתמש בסופו של דבר, שעובדת באופן חלקי בלבד, היא להפוך את דמותה של קולינס לגיבורה ולעקוב אחרי האירועים מנקודת מבטה. התוצאה היא סרט לא ממוקד שמתקשה להחליט אם הוא מבקש להציג את הסיפור כמשל פמיניסטי, כמחאה פוליטית, כדיוקן של רוצח סדרתי, או כסרט על התמודדות עם אובדן. סטראצ'ינסקי חשף בראיון ל"Comic Book Resources" (לאחר שכתב את הסדרה "בבילון 5" הוא עבד ככותב עבור הקומיקס "ספיידרמן"), כי איסטווד התעקש לוותר על כל צורה של שכתוב כי הוא אהב מאוד את הטיוטה הראשונה של התסריט שסטראצ'ינסקי הציג בפניו – וזה ניכר בתוצאה.

אפשר להבין את השאיפה של הבמאי והתסריטאי להתמודד עם סיטואציות מרתקות כמו ההוצאה להורג של רוצח הילדים או סצנות בית המשוגעים, אבל תשומת הלב שהן מקבלות לא פרופורציונלית לחשיבות הזניחה שלהן מבחינה מבנית. בשני המקרים איסטווד משתמש בסצנות ארוכות ומפורטות במקום שבו סצנות קצרות ותמציתיות היו עושות עבודה טובה יותר, מה שגורם לצופה להיסחט רגשית ובסופו של דבר מקהה את חושיו וגורמת לריחוק. במקביל, בעיקר לקראת הסוף, איסטווד משבץ סצנות מתקתקות (יחסית) שמנסות לשדר אופטימיות ונראות לא במקום ביחס לנטורליזם המעיק של שאר הסרט. גם הפסקול הסנטימנטלי – שאיסטווד, מוזיקאי פעיל, כתב בעצמו – נשמע קצת תלוש בקונטקסט של החומרים הקשים.

 
הטיפול המגושם של איסטווד בנושאים כמו אלימות יוצר תחושה קצת מביכה
 הטיפול המגושם של איסטווד בנושאים כמו אלימות יוצר תחושה קצת מביכה   צילום: יח"צ 
 

נערה בהפתעה

 קצת עצוב להיזכר ברושם הראשוני הכביר שאנג'לינה ג'ולי השאירה ב'נערה בהפרעה' ולהבין ש'ההחלפה' הוא התפקיד הטוב הראשון שלה מאז, אבל מוטב מאוחר מאשר אף פעם 
התוצאה הסופית היא מעין אפיות מאולצת שמקוממת במיוחד לאור העובדה שברגעיו הטובים "ההחלפה" הוא סרט פשע פרנואידי ומצמרר, רצוף בדיאלוגים מצוינים ועבודת משחק יוצאת מן הכלל. אנג'לינה ג'ולי מצליחה להפתיע בתפקיד הראשי. חלק גדול מהסרט היא מסתפקת בלהיות יפה ולבכות, אבל ברגעים בהם היא צריכה להראות רגש או להתפרץ היא עומדת במשימה בגבורה. קצת עצוב להיזכר במהלך סצנות בית המשוגעים ברושם הראשוני הכביר שג'ולי השאירה ב"נערה בהפרעה", גם שם בתפקיד פציינטית של מוסד סגור, ולהבין ש"ההחלפה" הוא התפקיד הטוב הראשון שלה מאז, אבל מוטב מאוחר מאשר אף פעם. בעיקר בולטת סצנת העימות שלה עם החוטף בה היא מצליחה להפוך להתגלמות הזעם כשהיא מתנפלת עליו ומנסה לגרום לו להודות ברצח בנה.

גם ג'פרי דונובן מצוין כשוטר המושחת שמעדיף לזרוק את הגיבורה למוסד סגור מאשר להודות בטעות. הוא אחראי לכמה מהרגעים הטובים ביותר בסרט כשהוא משלב בריונות וטכנוקרטיות על מנת לגלם נבל מאיים במיוחד, אדם ללא מוסר מלבד קרייריזם, שרגש חרטה או אפילו הבנה של מעשיו לא קיים בו ולו לרגע. ג'ון מלקוביץ' מנסה בחוסר הצלחה לרסן את טכניקת ההגייה הקיצונית שלו ככומר שתומך בגיבורה ומגייס את הציבור לצידה. ברגעיו החזקים הסרט מצליח להמחיש את חוסר האונים של הגיבורה מול חומות של שחיתות ושוביניזם, כמו גם את הזוועה של המקרה המדובר.
 
 

חייך, אכלת אותה!

 
כשחקן, הנטייה המוצהרת של איסטווד היא לייצר סביבה תומכת משחק ולתת לצוות שהוא ליהק להתבטא. זו אולי הסיבה לכך שאיסטווד מרגיש שיש לו את הזכות להתפרש על 140 דקות ולמצות כל סיטואציה בסרט, כאילו היה בסדנת משחק. אבל הריאליזם הנוקב שנוצר מבוזבז כששליש מהסרט מורכב ממניירות ריקות מתוכן שנועדו להכניס את שני השלישים האחרים למסגרת פוליטיקלי קורקטית. התחושה הלא נעימה שנוצרת היא שאיסטווד מרגיש צורך להתנצל על העובדה שהוא אוהב סיפורים עם סוף רע, שמציגים את הצד הלא נעים של החוויה האנושית על ידי סצנות התעללות משוחקות לעילא.

"ההחלפה" ניצב באותה שורה עם "מיסטיק ריבר" ו"מיליון דולר בייבי" – סרטי אימה מודרניים במסווה של דרמות ריאליסטיות. איסטווד מתאר עולם בו סבל בל יתואר נמצא ממש מעבר לפינה. זו הסיבה שבגינה רגעי ההקלה המעטים בסרט נראים מודבקים ולא במקום. בסוף הסרט, כשהגיבורה מדברת על תקווה ומחייכת, הצופה שואל את עצמו על שום מה היא מחייכת. בעולם של איסטווד אין שום סיבה לחייך.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by