בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
מוזיקה 
הכהן הגדול 
 
  צילום: לירון כהן, יח``צ    
מוזיקה |
 
סנונית ליס

"דיסקגרפי" ממזג את עשרים שנות היצירה של מאור כהן ומדלג בין רוק מכסח לשאנסון נינוח - פער יצירה צפוי עבור מי שהתחיל ב"זקני צפת" וגמר ב"ארץ נהדרת"

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 קשה שלא להבחין שעם התבגרותו לבשה המוזיקה שלו אופי נעים, לעיתים נונסנסי, אך איבדה מהברק שלה. כהן פחות משכנע כשנסונר בביצועים לשיריו של בודלר, למשל, מכפי שהיה כרוקר רועש 
סמלי שאת אלבום האוסף הכפול שלו - "דיסקגרפי", מוציא מאור כהן בסמיכות לתחילת העונה השניה של "ארץ נהדרת" בהשתתפותו. מי שבשנות התשעים קפץ בתחתונים על במת (ועל קהל צופי) הרוקסן, מצית היום את מדורת השבט בפריים טיים. אוסף הלהיטים החדש של כהן מדגיש את הניגוד שבין שני הצדדים של יצירתו: הפאנק-רוקר הבועט שהיה בראשית דרכו לעומת המוזיקאי הנינוח, ההומוריסטי והרומנטי לפרקים שהפך להיות בבגרותו. כששיריו הבולטים מוצבים כך, בזה לצד זה, בולטת יותר מתמיד עליונותם של חומריו המוקדמים והמכוסחים.

הפער הזה, שבין עבר להווה, מודגש בגירסה המחודשת, המפויסת והמשעממת שהוקלטה לשיר "כל חיי", שהופיעה לראשונה בגרסה מכוסחת ומצוינת ב"תן לי שלאגר" של זקני צפת. העובדה שהאיש שהעניק ל"מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר" קאבר רועש ומוטרף, עושה היום לעצמו גרסאות כיסוי נינוחות מדי, מתמצתת במשהו את התפתחותו המוזיקלית, שאיתה הפך כהן לגרסה ישראלית של דמות ה-Dude מ"ביג לובובסקי": אניגמטי, אדיש, מוכשר ומשעשע. אבל האוסף הזה מבהיר שאת המוזיקה הגדולה ביותר שלו הוא עושה כשהוא נשלף מהשאננות, צורח ומכסח.
 

עבירה על הרוק

הזדמנויות להחשף לצד הפרוע
 הזדמנויות להחשף לצד הפרוע 
 צילום: עטיפת האלבום 
 
"דיסקגרפי" מספק ייצוג הולם ללהיטיו הגדולים ביותר של כהן ("שישי שבת", "הכי יפה בעולם", "השכן", "רק אל תלכי"), לתקופות השונות ביצירתו ולפעילותו בשלל הרכבים. השירים סודרו בסדר שאינו כרונולוגי. בחירה זו אמנם הופכת את האלבום למגוון לכל אורכו, אך מונעת מהמאזין להפנים את האבולוציה המוזיקלית של כהן. אולם, גם כך, קשה שלא להבחין שעם התבגרותו לבשה המוזיקה שלו אופי נעים, לעיתים נונסנסי, אך איבדה מהברק שלה. כהן פחות משכנע כשנסונר בביצועים לשיריו של בודלר, למשל, מכפי שהיה כרוקר רועש. בנסיונותיו המאוחרים יותר כזמר אמצע הדרך או בקריצות האייטיז החצי הומוריסטיות באלבום "שירים של מלחמות – הבליינים", הוא אף פעם לא נשמע טוב כפי שנשמע בראשית דרכו.

למרבה השמחה, האוסף מספק גם שלל הזדמנויות להחשף לצד הפרוע של כהן. נכללים בו ביצועים לשירים כמו "רן קברן" ו"העט של בנצני", מתוך "רק בהופעות" - מהדורה מוגבלת שנמכרה רק לקהל בהופעות. ביצועים אלו הם מהטובים שיצר כהן בחייו הבוגרים, וטוב עשו עורכי "דיסקגרפי" כשבחרו להביאם לקהל הרחב. גם "That's not) Carol)" מתוך אלבומו עם "הזבובים" מ-1998 ו"הזיעה הזאת" עם הרכב "מלכי המין – ישראלים/פעולה/סקס" מספקים הנאה דומה.
 
 
"ריקי" – שיר פאנק המורכב ממלה אחת (כן, ריקי), מבלי להעזר בבודלר, הוא לטעמי הדבר הטוב ביותר שהוציא כהן עד היום. גם "חזיר היבלות" מתוך אותו אלבום - הראשון של זקני צפת, שיצא כשכהן היה בן 18 בלבד, הוא פיסת פאנק מצוינת העולה בהרבה על שירים משועשעים ושלווים שהקליט מאוחר יותר.

נכללים ב"דיסקגרפי" גם כמה שירים שהוקלטו במיוחד עבורו, ביניהם "לילה-עיר" שפותח את האוסף ו"רגע לפני". אלה שירים נעימים, גם אם אינם בין הטובים שכהן יצר. האוסף הזה מדגיש את העובדה שכהן הוא מוזיקאי רגיש, זמר וכותב מוכשר שיצר מוזיקה מגוונת ומוצלחת. אך יותר מכל, האוסף מבהיר שאת חותמו המשמעותי ביותר על המוזיקה הישראלית הותיר כהן אז, כשקפץ בתחתונים על במת הרוקסן.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by