בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
קולנוע 
סיכום 2008 בקולנוע: הטרנדים הכי חמים 
 
קולנוע |
 
דני סגל

חשבתם שטרנדים נמצאים רק על מסלולי התצוגות ועל המדפים בזארה? דני סגל מביא לכם את המגמות הקולנועיות ששלטו במסכים בשנה החולפת רגע לפני האופנה הבאה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הלקאה, קומיקס ואופל בחבילה אחת
 הלקאה, קומיקס ואופל בחבילה אחת 
 צילום: "הענק הירוק" 
 
למרות שתעשיית הקולנוע ידועה כתחום שמשברים כלכליים אינם משפיעים עליו לרוב, היא בהחלט הושפעה השנה מהלך הרוח הציבורי. שנת 2008 הייתה שנה לא פשוטה עבור האומה האמריקאית, ותוצאות הבחירות הן אולי הסממן הבולט ביותר לחוסר שביעות הרצון שהלך וגבר. בעקבות תחושת המשבר הלאומי נכנסה התעשייה למצב מגננה שהתאפיין בהלקאה עצמית שיטתית מחד ונטייה לאסקפיזם מוגזם מאידך. בעזרת סוללה של במאים קנוניים, שמעמדם כגאונים\נביאים\אלים הקנה להם את הזכות לבקר בחריפות את החברה האמריקאית, הפיקה הוליווד סדרה של סרטי מחאה קודרים.

במקביל מכרו לנו לפי משקל סרטים במשקל נוצה, שלרגע לא ניסו להיות משהו מעבר לממתק מהפנט, וששמם נגמר בדרך כלל בספרה שתיים, שלוש, ארבע או חמש. עם סרטים פוליטיים אפלים מצד אחד וערימה של סיקוולים חסרי בושה מהצד השני, סרטי הקומיקס הוכיחו את עצמם כמפלט השפוי בשנת 2008, המקום היחידי שבו ניתן היה לקבל בידור נטו.
 

מתקפת המחופשים

בחזית המהפכה. דאוני ג'וניור
 בחזית המהפכה. דאוני ג'וניור 
 צילום: "איירון מן" 
 
במבט לאחור יש משהו טבעי בעובדה שהפופולריות של גיבורי העל הלכה וגברה במהלך 2008. הצלת האנושות הוא תפקידם המסורתי וכאמור, האנושות בצרות. הכוכבים הגדולים ביותר השנה היו חבורה של דמויות קומיקס, כשבראשם עומד האביר האפל בכבודו ובעצמו, הלא הוא ברק אוב...סליחה, באטמן.

לא ברור למה לקח להוליווד כל כך הרבה זמן להבין שהטינאייג'רים החנונים שמהווים את קהל היעד המרכזי לקומיקס, אוהבים גם הם ללכת לקולנוע מדי פעם, ואפילו לישון מולו אם יש מכירת כרטיסים מוקדמת. 2008 תיזכר כשנה שבה האסימון נפל והסופר גיבורים פרצו סופית את מחסום המימד השלישי. חברת ההפקות של מרוול קומיקס עמדה בחזית המהפכה עם 'איירון-מן' בכיכובו של רוברט דאוני ג'וניור, 'הענק הירוק' גרסת אדוארד נורטון, פרוייקט האוונג'רס המתוכנן ו'המעניש – אזור מלחמה'. די סי, החברה המתחרה, לא נשארה חייבת ו'האביר האפל' שלה, שיצא בצל מותו הטרגי של הית' לדג'ר, היה ללא ספק האירוע הקולנועי המרכזי של השנה.
 
 
לוק מהוקצע
 לוק מהוקצע  
 צילום: "הלבוי 2" 
 
בעוד ההייפ סביב הסרט הבא בזיכיון באטמן הלך והצטבר, שמר 'ספיד רייסר' של האחים וואשובסקי, המבוסס על סדרת מנגה, על נציגות סרטי קומיקס מכובדת בבתי הקולנוע, והלבוי דפק נוכחות גם הוא עם סרטו השני. בניגוד לנטייה של סרטי קומיקס מהעבר (ראה ערך דיק טרייסי) לשמור על לוק צבעוני ומצועצע, שנחשב מתאים לז'אנר בזמנו, הכיוון הפך השנה לריאליסטי יותר, והנטייה הייתה לתת להפקות לוק של מד"ב מהוקצע. הגרסה הקולנועית של 'Watchman', יצירתו המכוננת של אלן מור הידועה כתנ"ך של הקומיקס הבוגר והמפוכח, עומדת להיות האירוע המרכזי בתחום ב-2009, כשבמקביל נמצא בתכנון מטח נוסף של גיבורי על, עם רשימה שכוללת את 'קפטן אמריקה', 'טור', 'איירון-מן 2', 'וולברין' ו'ספיידרמן 4'.
 

זה מטורף לא למחזר

בקושי סוחב. פורד ולה-באף
 בקושי סוחב. פורד ולה-באף 
 צילום: "אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח" 
 
בין אם מדובר באסקפיזם לשמו ובין אם מדובר במשבר יצירתי כלשהו, הנטייה ההוליוודית למחזור להיטים הפכה ב-2008 למביכה במיוחד. ב 'אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח' חוזרים סטיבן שפילברג והריסון פורד בהצלפת שוט אחרונה לנוסחה העתיקה שעבדה טוב כל כך בסרטים הקודמים, אבל מתקשים להסתיר את הקמטים של פורד .

דניאל קרייג, ש'קזינו רויאל' בכיכובו הכה גלים, עורר ב'קוואנטום של נחמה' השנוי במחלוקת געגועים לבונדים של פעם. 'היי סקול מיוזיקל 3' ניסה למקם את עצמו כיורשם של המיוזיקלס האהובים של שנים עברו אבל לא באמת השתווה אליהם. הנחמות היחידות בתחום היו סרט טראשי במיוחד בשם 'ג'ון רמבו', ו-'מסעות בן סטילר בארץ הקודש', שנקרא בלעז 'מדגסקר 2'. בעתות משבר חשוב להסתמך על דברים מוכרים ואהובים, והסרטים מהעבר הם כמו ידידים ותיקים שכיף לפגוש שוב ושוב. אבל ראבאק, מה נהיה? מה עם קצת מקוריות?
 

ממלכת האופל

איסטווד מפסיק לשחק, ממשיך לביים
 איסטווד מפסיק לשחק, ממשיך לביים 
 צילום: "ההחלפה" 
 
בכל מה שקשור לסרטים 'רציניים' הוליווד הפתיעה לטובה. סדרה של סרטי פילם נואר מודרניים, שחקרו את הצדדים הנעימים פחות של החיים בארצות הברית, הפכו את הביקור בבית הקולנוע ב- 2008 לחוויה לא שגרתית. האחים כהן הפגיזו עם 'ארץ קשוחה', סרטם הטוב ביותר זה כמה שנים, אבל חזרו לבדיחות הקרש המסוגננות שלהם ב-'לקרוא ולשרוף'.

קלינט איסטווד שיחרר צמד סרטים משלו, 'ההחלפה' עם אנג'לינה ג'ולי ו'גראן טורינו' שעליו הצהיר כי הוא הסרט האחרון בו ישחק. פול תומס אנדרסון ביים את 'זה ייגמר בדם' ואד האריס את 'אפלוסה', כשכל אחד מהם נותן את האינטרפרטציה שלו דרך הסרט לז'אנר המערבון. אנג לי יצר שערוריית מין זוטא עם 'זהירות תשוקה' העגמומי והכבד. פול האגיס ביים את 'בעמק האלה' שכל כולו ביקורת על ההתנהלות הצבאית של ארה"ב. מי שחיפש ערך מוסף, מצא אותו.
 
 
יש להניח שאם המצב הכלכלי ימשיך להחמיר והמלחמה שסביבנו תתמיד, גם אני אמצא את עצמי בוהה בהמשכון כזה או אחר, מתמכר לבריחה מהמציאות המעיקה והמאיימת. האמת היא שזה כבר קורה די הרבה. אבל בכל זאת היה משהו מרענן בסרטים הבועטים יותר שהוליווד סיפקה השנה, ובתחושה שלמרות הרייטינג הנמוך של טקס האוסקר, עדיין יש לתעשייה האמריקאית משהו להציע מעבר לסרטי נוסחה מסחריים.

פרויקט שנה סוף
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by