בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
קולנוע 
2008 בקולנוע הישראלי 
 
 כוכבים כחול-לבן    צילום: יח``צ    
קולנוע |
 
דני סגל

עם פרסים כמעט בכל פסטיבל אפשרי, מועמדויות לאוסקר, לגלובוס הזהב ובאזז בקנה מידה עולמי, מצבו של הקולנוע הישראלי מעולם לא נראה טוב יותר מב- 2008. כמה חבל שעתידו שרוי בסכנה. דני סגל שגריר

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תעודת כבוד. "ואלס"
 תעודת כבוד. "ואלס" 
 צילום: יח"צ 
 
עם נוכחות מוגברת כמעט בכל פסטיבל משמעותי בעולם ושורה של מועמדויות ופרסים, נוצרת התחושה כי מצבו של הקולנוע הישראלי מעולם לא היה טוב יותר. העניין העצום שמעורר הסכסוך הישראלי פלשתיני בעולם יצר צמא אדיר לייצוגים ממקור ראשון, והקולנוע הישראלי, שהצלחותיו משנים קודמות גרמו לזרימה חופשית יותר של תקציבים לכיוונו, הגיע לרמת הפקה גבוהה מספיק על מנת להפוך אותו לנגיש לקהל בינלאומי ולספק את הביקוש. לשם שינוי גם הביקורת הישראלית, שבאופן אירוני הייתה מאז ומתמיד עוינת לסרטים ישראלים, נאלצה להשפיל מבט ב- 2008 ולפרגן לכמה יצירות שהיו השנה יפות וראויות בכל קנה מידה.

ריקוד הנצחון

"ואלס עם באשיר" היה אולי הסרט המדובר ביותר בארץ ומחוצה לה. אין זה מפתיע בהתחשב בעובדה שארי פולמן יצר סרט מקורי לחלוטין, ששילב בין שני ז'אנרים לכאורה מנוגדים - אנימציה וקולנוע דוקומנטרי. מבקרים בעולם כולו נדהמו מהדרך שמצא פולמן להתמודד עם אחד הנושאים הכאובים והקשים ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל. עם פסקול מצוין של מקס ריכטר ואנימציה מהפנטת של דוד פולונסקי ויוני גודמן הוא הדהים צופים בכל מקום אליו הגיע. כשהשמועות העקשניות על זכייתו בפסטיבל קאן התבדו בסופו של דבר, השופטים לא הכחישו שהוא היה אחד המועמדים המובילים. "ואלס עם באשיר" קיבל את הכבוד הראוי לו בדמותם של חמישה פרסי אופיר, ביניהם פרס הסרט הטוב של השנה, ארבע מועמדויות לאוסקר האירופאי ומועמדות לפרס הסרט הזר בטקס גלובוס הזהב שייערך בקרוב.
 

ישראלים בלבנון = מועמדות לאוסקר

כמעט. "בופור"
 כמעט. "בופור" 
 צילום: בופור 
 
טקס האוסקר 2008 נהנה גם הוא מהיצע ישראלי. למרות שהשתתפותו של "ביקור התזמורת" נפסלה בשל העובדה שלא עמד בתנאים של סרט זר (רובו דובר אנגלית), "בופור", של יוסף סידר, שבדומה ל"ואלס", מתעסק גם הוא בנוכחות הישראלית בלבנון, זכה להיכלל בין חמשת המועמדים הסופיים בקטגוריית הסרט הזר באוסקר אך הפסיד בסופו של דבר ל"הזייפנים" האוסטרי. בפסטיבל ברלין שלושה סרטים ישראליים הביאו פסלונים לארץ הקודש: "עץ לימון" של ערן ריקליס בכיכובה של היאם עבאס, זכה בפרס חביב הקהל, "שאהידה" של נטלי אסולין זכה בפרס המבקרים ו"חסר מנוחה" של עמוס קולק זכה בברלין פרס הסרט הטוב של איגוד בתי הקולנוע.
 
 
ליגה אירופאית. עץ לימון
 ליגה אירופאית. עץ לימון 
 צילום: יח"צ 
 
גם מחוץ לברלין זכה הקולנוע הישראלי השנה בלא מעט כבוד: "זרים" של גיא נתיב וארז תדמור, היה מועמד לפרס הגדול בפסטיבל סאנדנס, "עץ לימון" נמכר להפצה בחו"ל וזכה לשתי מועמדויות לפרסי האקדמיה האירופאית לקולנוע, "שבעה" פתח את שבוע המבקרים בפסטיבל קאן, "סוף שבוע בתל אביב" בכיכובה של הילי ילון זכה בפרס חביב הקהל בפסטיבל הסרטים במוסקבה, "הבועה" של איתן פוקס וגל אוחובסקי זכה בפרס בטקס GLAAD האמריקאי של הקהילה ההומו-לסבית, ו"הסודות" של אבי נשר זכה בפסטיבל הקולנוע הישראלי בארה"ב.
 

זו לא האיכות, זו הכמות

יותר כרטיסים מפרסים. "איים אבודים"
 יותר כרטיסים מפרסים. "איים אבודים" 
 צילום: יח"צ 
 
כמות הסרטים שנעשו בארץ השנה הייתה גדולה במיוחד, דבר שהשתקף ברשימת הסרטים שהוקרנו בפסטיבל חיפה בו השתתפו לא פחות מ-70 הפקות ישראליות. בהתאם, גם כמות המתמודדים על פרס אופיר הייתה גדולה מאי פעם עם 21 סרטים עלילתיים ו- 64 תיעודיים. בטקס, אותו הנחו השנה זוג הקומיקאים שי ודרור, בלטו במיוחד הסרטים "איים אבודים" של רשף לוי עם 14 מועמדויות, "שבעה" (זוכה פרס וולג'ין) של רונית ושלומי אלקבץ עם 11 מועמדויות ו"אצבע אלוהים" בכיכובו של משה איבגי ובבימויו של יגאל בורשטיין עם 7 מועמדויות. "ואלס עם באשיר" כאמור, זכה בפרס הסרט הטוב.

ועם בכמות עסקינן, אי אפשר שלא להתייחס לנהירתו של הקהל לקולנועים על מנת לצפות בסרטים כחול-לבן. בבלוג הקולנוע של יאיר רווה "סינמסקופ" מובאים נתוני מכירות הכרטיסים המעודדים. מה אתם יודעים, יש ביקוש לתוצרת הארץ. במקום השלישי צועד שוב ה"ואלס" עם 90 אלף כרטיסים עד כה, במקום השני נמצא "שבעה" של האחים אלקבץ עם 215 אלף כרטיסים ומלך הקופות המקומי הוא "איים אבודים", שאולי אכזב מעט את יוצריו במחלקת הפסלונים, אבל מכר 283 אלף כרטיסים.
 

תסתכלו עליהם ותראו אותנו

מעולה ומעוטר. "ילדי השמש"
 מעולה ומעוטר. "ילדי השמש" 
 צילום: יח"צ 
 
ישראל המשיכה לתעד את עצמה גם ב- 2008 והסרטים הדוקומנטרים היוו נתח גדול מעוגת הפקות המקור הכללית. סכום הפרסים שהוענקו השנה במסגרת טקס פרסי הקולנוע הדוקומנטרי הישראלי היה גבוה מאי פעם ועמד על כמיליון שקלים: "ילדי השמש" המעולה של רן טל, זכה, מלבד בפרס אופיר תחת קטגוריית הדוקו, גם בקטגוריית הסרט הטוב באורך מלא. "סטאלאגים" של ארי ליבסקר, המתעד ספרונים פורנוגרפיים שהיו נפוצים בארץ בהם מוצגות בין השאר קצינות נאציות כמושא תשוקה, ו"מוסר השילומים", השתתפו שניהם בפסטיבל הוט דוקס בטורונטו - כל אחד מהם בדרכו מספק אלטרנטיבה לייצוגי השואה הרווחים בקולנוע העולמי. הסרט "טליה" של משה אלפרט, המתעד את חייה הקשים של יעל (החיה, לא השם), זכה בפסטיבל סרטי טבע באסטוניה. התיעודיים "למות בירושלים" ו"אלוהים שכח אותי" זכורים גם הם כמסמכים מרתקים ולא שגרתיים.
 

השגריר הטוב ביותר

 
עתידו של הקולנוע הישראלילטה בערפל בימים אלובימים אלו, בעוד היוצרים והזכייניות עסוקים בסדרה של מאבקים מרים נגד ביטול התקציבים והפקות המקור. הפרופיל הגבוה של הסרטים הישראלים בעולם בשנת 2008 מחדד את עובדת היותו מכשיר יחסי ציבור אפקטיבי והשגריר הישראלי הטוב ביותר שיש לנו, והבמה הכמעט יחידה שדרכה המצב המורכב בו שרויה המדינה יכול לזכות לייצוג הולם. נקווה שהממשלה תבין את החיוניות של המדיום הזה וששנת 2009 תמשיך את המגמה המבורכת של פופולריות גוברת ליצירה קולנועית ישראלית, ולא תקטע את אחד מערוצי התקשורת החשובים ביותר שלה.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by