בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
קולנוע 
יש לו דם על הידיים 
 
 ``דם אמיתי`` (מימין), ``עמוק באדמה`` (במרכז), ``אמריקן ביוטי`` (משמאל) והיוצר אלן בול.    צילום: יח``צ, אימג`בנק/GettyIm    
קולנוע |
 
דני סגל

הוא מעכיר שלווה ב"אמריקן ביוטי", נוגע במוות ב"עמוק באדמה" וסוגד לערפדים ב"True Blood". דני סגל מביא לכם את הדרך הארוכה והפרובוקטיבית של הבמאי והתסריטאי אלן בול אל פסגת היוצרים בני זמננו

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כשגוטיקה ורומנטיקה נפגשות. "דם אמיתי"
 כשגוטיקה ורומנטיקה נפגשות. "דם אמיתי" 
 צילום: מתוך הסדרה 
 
אחרי חמש עונות של היאבקות עם הדילמה האקזיסטנציאליסטית של היותנו בני תמותה ב'עמוק באדמה', התחשק לי לכייף קצת", מסביר אלן בול, יוצר True Blood, את הבחירה בערפדים כגיבורי הפרויקט החדש שלו. "בספרים של שרליין האריס (The Southern Vampire series, עליהם מבוססת הסדרה – ד.ס)", אומר בול בראיון לעיתון A.V.Club, "יש שילוב של רעיונות כבדי משקל עם גן שעשועים כיפי המשלב גוטיקה, רומנטיקה, מדע בדיוני וסרטי אימה. כשקראתי את הספרים הללו חשבתי לעצמי שאם מישהו היה הופך אותם לסדרת טלוויזיה, הייתי צופה בה".

בול, 51, הבמאי והתסריטאי שחתום על סדרת המופת "עמוק באדמה", כמו גם על התסריט לסרט הקולנוע "אמריקן ביוטי", מתוודה כי לא ראה ולו פרק אחד של "באפי ציידת הערפדים" ומעולם לא קרא את ספריה של אן רייס, מחברת "ראיון עם ערפד", לפני שניגש ליצור את True Blood, סדרת הערפדים עמוסת ההייפ שעלתה לפני ארבעה חודשים בארצות הברית – ותעלה הערב ב-yes בשמה העברי "דם אמיתי".
 

עוד אחד שמחפש בול, בול

די לריאליזם. בול בבכורת "דם אמיתי"
 די לריאליזם. בול בבכורת "דם אמיתי" 
 צילום: אימג'בנק/GettyImages 
 
בול מתעקש כי הוא אינו מתייחס לערפד כאל סמל ל"אחר". לדבריו, למרות שהעיסוק בדיכוי קבוצות מיעוט כמו גייז ולסביות הוא הפרשנות הצפויה ל"דם אמיתי", סוג של יציאה מהארון (במקרה דנן ארון מתים), "אפשר לראות בערפדים מטאפורה לסוג של קבוצת צללים האוגרת כוח בצורה יעילה ושקטה בדרך להשמיד את כל מי שעומד בדרכה. חלק מהערפדים בסדרה הם סימפטיים, אבל חלקם משליטים כאוס בעולם הסובב אותם".

לכאורה, יש משהו תמוה בבחירתו של בול לעזוב את מחוזות הריאליזם העגמומי שהפך להיות מזוהה עמו, לטובת סדרת אימה, אבל למרות שמדובר בז'אנר חדש עבור בול אין ספק שמיתוס הערפד טומן בחובו הרבה מוטיבים בהם הוא עסק בעבר. בשביל תסריטאי שידוע ביכולתו לשלב בין תמות מקאבריות לדרמות משפחתיות, ספרי הערפדים של שרליין האריס מספקים הרבה חומרים לעבודה. ובכלל, אם בוחנים את הדילמות והסיטואציות ב"דם אמיתי", ניתן לזהות את הריאליזם אפילו בדמה של דמות אגדית כמו הערפד.
 
הגיי לא שם במקרה. Oh Grow Up
 הגיי לא שם במקרה. Oh Grow Up 
 צילום: יח"צ 
 
למרות הניסיונות שלו להפריד בין ערפדים להומואים, מבט בקריירה של בול, הומו מוצהר בחייו הפרטיים, מגלה כי זו לא הפעם הראשונה שבני מיעוטים ניצבים במרכז עבודותיו. לאחר שהתחיל את דרכו בשנות השמונים כמחזאי באוף ברודוויי והשתלב בשנות התשעים ככותב לקומדיות טלוויזיוניות כמו "סיביל" ו-Grace Under Fire, יזם בול בשנת 99' סיטקום בשם Oh Grow Up, שבמרכזו שלושה שותפים לדירה, ביניהם גיי. "לא שילבתי את דמות הגיי בסדרה סתם כי רציתי שהוא יהיה שם, אלא כי זו הייתה המציאות בדירה שבה אני חייתי בברוקלין", אומר בול.

בול, יליד ג'ורג'יה שבדרום ארצות הברית, סיפר למשפחתו על נטיותיו המיניות רק לאחר שזכה להצלחה מקצועית. לאמו, אישה מאמינה, לקח לא מעט זמן כדי להפנים ש"אלוהים יצר אותי ככה". אולי זו הסיבה שאת עלילת "דם אמיתי", בחר בול למקם בלואיזיאנה, מדינה שמייצגת את ארצות הברית השמרנית ודווקא שם הערפדים צמאי הדם מנסים להתאקלם. "הסדרה לא מתעסקת רק במאבקם של ערפדים לקבלת זכויות, אבל זה נושא שקיים בה", הוא מבהיר. "רציתי ליצור מצב שבו כאשר הכנסייה האנטי-ערפדית נכנסת לפעולה זה ייראה אורגני יותר".
 
 

כשזה עמוק

בין ברוגנות למוות. "אמריקן ביוטי"
 בין ברוגנות למוות. "אמריקן ביוטי" 
 צילום: מתוך הסרט 
 
נטייתו לעבוד עם חומרים קשים, רגישותו למרקם חיי היומיום של הבורגנות האמריקאית ועיסוקו האובססיבי של בול במוות, החלו בסרט "אמריקן ביוטי", שעל כתיבתו זכה באוסקר ובגלובוס הזהב. בול חש כי הוא למעשה שילוב של שתי הדמויות הראשיות, לסטר (גבר מסורס שמנסה להחזיר את השליטה לחייו בגילומו של קווין ספייסי) וריקי (צעיר מופנם שמנהל רומן עם בתו של לסטר). וכמובן, איך לא, אחת מדמויות המשנה הבולטות היא של הומו לטנטי ואילו הזוג היחיד שנראה מאושר בסיפור היה צמד השכנים ההומואים.

בעקבות הצלחת הסרט הגיעה "עמוק באדמה" – העוסקת במשפחת פישר המחזיקה בבית לוויות בלוס אנג'לס – שהמשיכה באותו קו ונחשבת לאבן דרך טלוויזיונית ולרגע מכונן שבו ניצב הקהל האמריקאי מול הפחד הגדול ביותר של החברה המערבית – המוות. "בכוונה בחרתי בלוס אנג'לס", מסביר בול. "אם אני עושה סדרה שהנושא המרכזי שלה הוא מוות, למה לא למקם אותה בבירת הכחשת המוות העולמית? במקום שאליו אנשים באים כדי להמציא את עצמם מחדש ולהפוך לבני אלמוות".
 
משפחה גרעינית. דיוויד וקית'
 משפחה גרעינית. דיוויד וקית' 
 צילום: "עמוק באדמה" 
 
ההתמודדות של שלושת ילדיו ואשתו עם מותו הפתאומי בתאונת דרכים של אבי המשפחה, היא הנושא המרכזי של "עמוק באדמה". בול, שהיה מעורב בצעירותו בתאונה שבה איבד את אחותו, שנים ספורות לפני מות אביו, הצליח לייצר בפריים טיים האמריקאי יצירה שמחטטת בצורה בוטה וישירה במוות ובהשלכותיו, ולעמת את הצופים עם דיונים פילוסופיים ותיאולוגיים מומחזים שלא היו מביישים גם את ברגמן. מכיוון שבול הוא במאי שחקנים מעולה ותסריטאי עם חוש קצב מפותח במיוחד ומכיוון שהסדרה הייתה סוחפת ומרגשת – בול הצליח להכניס את המסרים הלא פשוטים דרך הדלת האחורית.

אולם בול לא הסתפק במשחקי פיתוי עם המוות, אלא הביא לכך שהוא רשם כאן את ההישג הגדול ביותר שלו במתן ייצוג לנטייתו המינית. דרך דמותו של דיוויד פישר (מייקל סי הול, המככב בימים אלה כ"דקסטר") ומערכת היחסים שלו עם בן זוגו השחור קית', יצר בול על המסך משפחה גרעינית חד מינית תקינה ומתפקדת, כולל שני ילדים מאומצים בשלב מתקדם יותר של הסדרה. "כשעבדתי על פיתוח הדמויות דיוויד היה גיי מהרגע הראשון", מספר בול. "הייתי גאה להיות מעורב בהפקה שהתמודדה עם מערכת יחסים חד מינית בצורה עשירה ומתוחכמת כל כך".
 

עוד לא ראינו דם

לא מזניח אף מיעוט. Towelhead
 לא מזניח אף מיעוט. Towelhead 
 צילום: מתוך הסרט 
 
למרות שבול נהנה להבליט את האלמנטים המבעיתים של החיים ב"עמוק באדמה", שם שיחות בין הדמויות הראשיות לרוחות רפאים היו עניין שבשגרה, מעולם לא היה לבול את החופש ש"דם אמיתי" מאפשרת לו בעיסוק בעל טבעי. הצורך של בול לייצר אלימות גרפית, זוגיות מעורבת (בין מלצרית אנושית וטלפתית לערפד עתיק יומין) וסצנות מין בוטות על רקע ההשוואה לעבודותיו הקודמות – מייצר תהליך מרתק וחושף עוד נדבך בעולמו הפנימי העשיר של היוצר האדיר הזה.

בינתיים ממשיך בול להתעסק בקבוצות מיעוט – הפעם במיעוט המדובר ביותר כרגע בארצות הברית, הערבים – בסרט Towelhead. כבר בשם הסרט ("ראש מגבת" – כינוי גנאי לערבים באמריקה), שזכה לקיטונות של ביקורת מצד גורמים אסלאמיים, חבויה ביקורת על האפליה ממנה סובלים הערבים האמריקאים. בסרט זה חוזר בול לטפל בנושא של התעללות מינית בקטינות, נושא שהעסיק אותו ב"אמריקן ביוטי" וכולל סצנות מיניות מעיקות בין אדם מבוגר לילדה בת 13. "אני מבין שמדובר במילה מאוד מעליבה, Towelhead, אבל האמת היא שזו בדיוק הסיבה שבעטייה היא הכותרת של הסרט", מנמק בול. "נראה לי שלאסור על כל שימוש במילה בלי התחשבות בקונטקסט תהפוך את המילה לחזקה יותר ממה שהיא מחד, ותיצור את האשליה שהגזענות כבר לא קיימת מאידך, ונראה לי שכולנו יודעים שזה לא המצב".
 
 
אחרי טיפול בנושאים כמו מוות, פדופיליה, הומואיות ועכשיו גזענות, שכולם נוגעים בקונטקסט של קבלת האחר, גם אם הוא ערפד וגם אם הוא בר מינן, אפשר לומר שאלן בול הוא כיום אחד מהיוצרים הבולטים והחשובים בארצות הברית, כזה שבעורקיו זורם דם אחר, דם אמיתי.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by