בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
מגזין קולנוע 
איזה גווארה 
 
 שיעור היסטוריה של ארבע וחצי שעות    צילום: יח``צ    
מגזין קולנוע |
 
ענת זהר

בוש אאוט – אובמה אין. לא יכול להיות זמן טוב יותר לעלייתו של "צ'ה", האפוס החדש של סטיבן סודרברג על המהפכן הקובני שהפך לאייקון הפופ המפורסם בעולם. קבלו טעימה מהתגובות, הביקורות וההדים שמעורר הסרט. ענת זהר אדומה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לנצח פרדוקס. דל טורו ב"צ'ה"
 לנצח פרדוקס. דל טורו ב"צ'ה" 
 צילום: יח"צ 
 
אמנם אין לו מועמדויות לפרסי האוסקר הקרבים, אבל יותר מארבעים שנה וכמה מיליוני חולצות טי אחרי מותו, ארנסטו צ'ה גווארה הופך באמצעות סרט חדש ליותר מאייקון טרנדי. "צ'ה", סרטו יוצא הדופן באורכו של סטיבן סודרברג ("סקס, שקרים ווידיאוטייפ", "טראפיק", "אושן 11") בכיכובו של זוכה אוסקר בניסיו דל טורו כמהפכן הארגנטינאי, עלה בסוף השבוע האחרון בארה"ב ומעורר סקרנות רבה. מדובר בכרוניקה בת ארבע וחצי שעות של שני קרבות המהפכה הגדולים בחייו הסוערים של גווארה, כאשר בשל אורכו, הסרט מחולק לשני חלקים - הראשון מתרחש בקובה ועוקב אחר חלקו של צ'ה בהפיכה הקובנית, השני עוסק בחייו כלוחם גרילה בוליביה.

סודרברג מנסה להחזיר את האדם למיתוס ולהכניס הקשר ממשי לסמל. עם זאת, ערבוב של היסטוריה ואמנות היא עסק בעייתי, במיוחד במקרה של דמות כה שנויה במחלוקת. על משחקו בסרט דל טורו אמנם זכה בפרס דקל הזהב לשחקן הטוב ביותר, והפיצ'ר הכפול כבש את לבבות השופטים בפסטיבל קאן האחרון, אך כמו דמותו הפרדוקסלית של לוחם החופש הקובני, כך גם הרשמים העדכניים של המבקרים בצפון אמריקה שקצת פחות מתלהבים מהסרט העוסק בו.
 

פאנל מלחמתי

אייקון קלישאתי או אידיאליסט טהור?
 אייקון קלישאתי או אידיאליסט טהור? 
 צילום: יח"צ 
 
ב- Entertainment weekly נכתב: "גיבור הסרט, גם 41 שנה אחרי מותו האלים, נשאר כה אהוב, שנוא ומיתולוגי. כעת הסרט יוצא לכל הערים הגדולות באמריקה, שם הוא כנראה יצבע דורות של חובבי סרטים בחולצות טי צבעוניות, אבל עכשיו תהיה להם גם את הסקרנות לתהות: מי היה האיש הזה טרם הפיכתו לאייקון של אנדי וורהול? בסרט, סודרברג עוקב אחר אותה שאלה, מזין אותה ומתסכל אותה במקביל. הסרט מאמץ את הרומנטיקה שבמהפכה רק כדי לנער אותה ולהותיר לה מעט מאוד מקום. החצי הראשון של הוא הישג אמיתי העוקב אחר גווארה ופידל קסטרו עם כניסתם אל הכפר הקובני, המקום בו הם מלקטים את חזיזי המהפכה. דל טורו נכנס לתפקיד הלוחם הקדוש שלומד, כנגד רצונו, לפתח חזות של בריון. הוא משתוקק להיות 'מהפכן אמיתי, הדרגה הגבוהה ביותר של האנושות'".
 
 הסרט מאמץ את הרומנטיקה שבמהפכה רק כדי לנער אותה ולהותיר לה מעט מאוד מקום (אנטרטיימנט וויקלי) 
לפי אותה ביקורת, בדיוק כאן, בסופו של החלק הראשון ותחילתו של השני, מתחילה הבעיה: "בדיוק כשהתיאבון ללמוד עוד על צ'ה מתגבר, ובמיוחד גובר הרצון להבין כיצד האידיאלים ההומאניים שלו נבחנו והופשרו על ידי משטר קסטרו אל עבר רודנות, חלק 2 מזנק אל 1966-7, כשצ'ה מוביל את המהפכה בבוליביה, והתוצאה היא: אותו סרט בדיוק כמו הראשון, רק שהפעם, המהפכה נכשלת. סודרברג בנה את הסרט כשני פאנלים ענקיים של מלחמה, והמסר שלו הוא גורל המרקסיזם המקולל. צ'ה, כמו מרקס, האמין שהתקוממות מעמד הפועלים היא בלתי נמנעת, אבל כמו שהסרט מגלה, הוא טעה. צ'ה לא גדל להיות עשיר יותר, עמוק יותר וגם לא מגלה שום סתירות, הוא רק נעשה אבסטרקטי יותר – סמל של אידיאלים טהור מדי עבור העולם הזה. הסרט ארוך פי שניים ממה שהוא צריך להיות, אך הוא גם רק חצי ממה שהוא אמור היה להיות".
 
 

לא גיבור, מנהיג

יותר רומנטי ממה שחשבתם. "צ'ה"
 יותר רומנטי ממה שחשבתם. "צ'ה" 
 צילום: יח"צ 
 
ב"ניו יורק טיימס", לעומת זאת, חושבים שמדובר ביצירת מופת: "'צ'ה' למעשה מייצג את הפוזיציה של האדם הנעלה במסיבת קוקטייל, מכיוון שלא כמו הליברלים המזויפים, הוא באמת מבין במעמקי נשמתו, את המהפכה הקובנית ואת ייסורי העולם השלישי. 'צ'ה' לא רק לוקח חלק בסגידה למהפכן, אלא מתאמץ לבודד אותו מספקנות. הופעתו של בניסיו דל טורו נטולת פגמים טכניים והשחקן אף מחדיר לדמות מידה חשובה של הכריזמה האישית שלו. סודרברג ודל טורו מורידים את צ'ה מדרגת האנושות המושלמת, אל בן אדם אמיתי. יש לו חברויות, קשרים עם נשים, הוא עומד מול אפשרויות כאסטרטג וכמפקד בשטח, והוא נידון לנזקים חמורים מהתקפי האסטמה שלו. מר סודרברג שוב מציע לימודי מאסטר בקולנוע – 'צ'ה' הוא לא סיפור גבורה, אלא סיפור רומנטי. הוא עושה מאמצים רבים כדי להישאר נאמן למקור ואף על פי כן, נותר סיפור מעשייה".
 
 
ב"ניו יורק מגזין" מסכמים: "סטיבן סודרברג הוא אינטלקטואל ושכשיש לו קונספציה שכלתנית לסרט, קשה לו מאוד לשחרר אותה, לשנות אותה, או לבחון אותה. גחמתו במקרה הזה היא להראות באמצעות זמן וטקטיקה, כמה מעייף זה לעבוד דרך הג'ונגל ולהפיל באלימות ממשלה בלתי הוגנת. עבור צ'ה זה אפילו יותר קשה, גם כי יש לו אסטמה איומה, וגם כי הוא מתעקש לסחוב איתו ספרים וללמד את חייליו על מאבקים היסטוריים של מעמד הפועלים".

מי שרוצה לראות מעבר לפרינט על הטישרט ויכול בלי הפסקת שירותים, יוכל להתרשם בעצמו כשהסרט יצא בארץ.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by