בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
מגזין קולנוע 
עקב התקפת טרור על ישראל 
 
 בן לאדן, מאחורייך. מימין: ``מת לחיות``, ``מועדון קרב``, ``כנופיית באדר מיינהוף``    צילום: יח``צ    
מגזין קולנוע |
 
דני סגל

חשבתם שטרוריסטים בסרטים מגיעים רק באריזה מזרח תיכונית ומשופמת? דני סגל חושף את הצד הזוהר, הסקסי והמפתה של התופעה המפחידה ביותר בעידן המודרני. יהיה פיצוץ

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הסרטים "כנופיית באדר מיינהוף" ו"אויב הציבור מס' 1", שיעלו לאקרנים בקרוב מהווים חלק מגל של סרטים אירופאים עכשוויים המבוססים על מעלליהם של טרוריסטים מפורסמים. כמו "רעב" הבריטי, המתאר את שביתת הרעב המפורסמת של פעיל ה-IRA בובי סנדס, ו"כדור בראש" האיטלקי המבוסס על סיפורו של פעיל במחתרת הבאסקית ה-ETA, מנסים "אויב הציבור" הצרפתי, העוסק במאפיונר הטרוריסט ז'אק מארין, ו"באדר מיינהוף", המתאר את ההיסטוריה של ארגון הטרור הגרמני המפורסם, לנקוט בגישה לא שיפוטית כלפי גיבוריהם הרצחניים. מבט בהיסטוריה של ייצוגי טרוריסטים בקולנוע מגלה כי זו אינה הפעם הראשונה בה הקולנוע מגלה יחס אוהד למשלח היד המפוקפק, וכי גם באמריקה, שלא ידועה בעודף סובלנות כלפי טרור, קיים דימוי רומנטי של הטרוריסט כגיבור.
 

תשיגו לי את ששון גבאי

אם יש לך זיפים ומבטא גרוני, הלך עלייך. נוריס ב"מחץ הדלתא"
 אם יש לך זיפים ומבטא גרוני, הלך עלייך. נוריס ב"מחץ הדלתא" 
 צילום: יח"צ 
 
דמות הטרוריסט המקצועי, שנוסע בג'יפ, יורה באם-16 ולובש בגדי קמופלאז', הפכה להיות הבאד גאי הסטנדרטי בסוף שנות השמונים, כשטרילוגיית "מחץ הדלתא" (1986-89) הייתה המילה האחרונה בתחום סרטי הפעולה. בסרטים כמו "משחקים פטריוטים,,"הנינג'ה האמריקאי 4" ו"שקרים אמיתיים" הטרוריסטים, שכמעט באופן קבוע היו ממוצא מזרח תיכוני וגולמו לעיתים על ידי שחקנים ישראלים, תפקדו כגרסה משודרגת של האינדיאנים מהמערבונים הקלאסיים, מעין איום לא סימפטי ממנו צריכים להיפטר גיבורים אמריקאים כמו צ'אק נוריס או ארנולד שוורצנגר. אבל אפילו בתקופה הזו ניתן היה למצוא מידי פעם טרוריסט אנושי יותר, כשהנס גרובר, הנבל הגרמני אותו משחק אלן ריקמן בסרט "מת לחיות" (1988), הוא אחת הדוגמאות המובהקות.
 

דוקטור איוול ומיסטר סנסיטיב

הכל בגלל טראומות ילדות. ריקמן ב"מת לחיות"
 הכל בגלל טראומות ילדות. ריקמן ב"מת לחיות" 
 צילום: מתוך הסרט 
 
ריקמן משחק בסרט שודד המתחזה לטרוריסט אמנם, אבל השיק האירופאי שלו משייך אותו לשושלת של טרוריסטים צבעוניים ומקסימים שהמייסד שלה היה "ד"ר נו" בפרק הראשון בסדרת ג'יימס בונד האינסופית ואליה השתייכו אויבים רבים של בונד, שגולמו על ידי שחקנים מצוינים כמו סטיבן ברקוף ("אוקטופוסי"), דונאלד פלזנס ("אתה חי רק פעמיים"), טלי סוואלס ("בשירות הוד מלכותה") וכריסטופר ווקן ("רצח בעיניים"). המאפיין את האנס גרובר, כמו גם את אחיו סימון (ג'רמי איירונס) בסרט "מת לחיות 3" ודומיהם, הוא התנהגות נשית במקצת, תחכום ונהנתנות מופגנת. בניגוד לקולגות המזרח תיכוניים, שהם בדרך כלל חסרי אישיות ומוגדרים על ידי שנאת המערב ופאנטיות דתית, טרוריסטים מלומדים מזן זה הם דמויות עגולות, הרדופות לא פעם על ידי תסביכים פסיכולוגיים. למרות הקסם המעודן והעומק היחסי של הטרוריסט הבינלאומי הוא עדיין פעל במסגרות שמנעו ממנו לחרוג מגבולות תפקידו כגורם שלילי מאיים ואכזרי, ולהחליף את הגיבור האמיתי.
 
 

בראד, תעשה לי פצצה

מונחה על ידי אידיאלים. פיט ב"מועדון קרב"
 מונחה על ידי אידיאלים. פיט ב"מועדון קרב" 
 צילום: יח"צ 
 
ייצוגים אוהדים יותר של טרוריסטים ניתן למצוא בסרטי מד"ב או קומדיות. שניים מהייצוגים המעניינים ביותר של טרוריסטים ניתן למצוא בסרטיו האנטי אוטופיים של טרי גיליאם. בפנטזיה העתידנית ההזויה "ברזיל" (1985) משחק רוברט זה נירו את הארי טאטל, טרוריסט מקורי במיוחד המנהיג מחתרת של טכנאי מזגנים פיראטיים הנרדפים על ידי השלטונות. הלהט המהפכני שלו, הנונשלנטיות והאופטימיות הופכות אותו לסמל של תקווה בתרבות קפקאית. עשר שנים מאוחר יותר היה בראד פיט מועמד לאוסקר וזכה בגלובוס הזהב על תפקידו כג'פרי גוינס, שעל שם ארגון הטרור הירוק שלו קרוי הסרט "שניים עשר הקופים" (1995), גם הוא של גיליאם.

בסרט "ססיל בי דימנטד" (2000) בו סטיבן דורף משחק את מנהיגה של קבוצת קולנועני גרילה, החוטפים כוכבת הוליוודית (מלאני גריפית') ומאלצים אותה לשחק בסרט האינדי שהם מצלמים, התייחס גם ג'ון ווטרס למיתוס הטרוריסט. אבל אין ספק שהטרוריסט האולטימטיבי בקבוצה האלטרנטיבית הוא הסכיזופרן הכריזמטי טיילר דרדן, גם הוא בגילומו של פיט, שפיגועי הטרור היצירתיים שלו מגיעים לקליימקס נבואי כששורה של גורדי שחקים מתמוטטים בסוף הסרט "מועדון קרב" (1999). בכל אחד מהמקרים מוצג הטרוריסט כדמות מעוררת אמפטיה, מעין אידיאליסט בעל חזון שלוקח את הפנטזיה שלו, שמבוססת בדרך כלל על יישום מיליטנטי של רעיונות ליברליים, צעד אחד רחוק מידי.
 

הטרוריסט הוא הרוצח הסדרתי החדש

בסך הכל אנשים. "גן עדן עכשיו"
 בסך הכל אנשים. "גן עדן עכשיו" 
 צילום: יח"צ 
 
את השורשים של מתקפת הטרור האירופאית הנוכחית ניתן לאתר בסרטים כמו "גן עדן עכשיו", תיאורו הנטורליסטי של האני אבו אסעד של חיי שהידים בהתהוות בשטחים, "כשהרוח נושבת" של קן לואץ' המתאר את היווצרות ה-IRA וסרטו של פול גרינגראס "בלאדי סאנדי", המשתמש בסגנונו הריאליסטי על מנת לשחזר את הפגנות הרות האסון בצפון אירלנד בהן נהרגו 13 מפגינים בשנת 1972. כל אחד מהסרטים הללו מצליח להתמודד עם סיטואציות אלימות הנוצרות בקונטקסט פוליטי בצורה מרשימה ולבודד רגע של מרד אזרחי. הטרוריסט החדש כפי שהוא מצטייר על ידי סרטים אלו וממשיכי דרכם העכשוויים הוא אדם אמיתי, שמונע על ידי דחפים שכל אחד יכול להבין. הרומנטיקה של דמות הטרוריסט נוצרת מתוך ריאליזם נוקב שמכריח את הצופה להתמודד מחדש עם הטראומות שמעשיהם הקיצוניים של הגיבורים יצרו, כמו גם עם העוולות החברתיות שהובילו אותם למעשיהם. "אם מתעלמים מהמטען העודף של המילה" אומר המפיק של "כנופיית באדר מיינהוף" ,"טרוריזם זו פשוט דרך להשמיע את קולך".
 
סקסיים מדי לטרור. "כנופיית באדר מיינהוף"
 סקסיים מדי לטרור. "כנופיית באדר מיינהוף" 
 צילום: יח"צ 
 
המחאה שהתעוררה בגרמניה מסביב ל"כנופיית הבאדר מיינהוף" נסבה סביב ההחלטה של הבמאי אולי אדל ללהק את שני הכוכבים הסקסיים מוריץ בלייבטראו ומרטינה גדק לתפקידים של אולריקה מיינהוף ואנדראס באדר, צעד שללא ספק יגביר את ההזדהות עמם. "זוהר היה אחד המאפיינים של הקבוצה" אומר אדל. "הם היו כמו כוכבי רוק בשביל השמאל והם ידעו טוב מאוד איך לעבוד עם התקשורת". נראה שאירופה, שלא התברכה בכמות הפסיכופתים והתיכוניסטים הרצחניים שיש באמריקה, מצאה את התשובה שלה לאובססיית הרוצחים הסדרתיים האמריקאית, ואפשר לומר בלב שלם שהטרוריסט הוא גיבור התרבות האירופאי החדש.
 
 
אמריקה מצידה מגיבה בהתלהבות כפי שהמועמדות של "כנופיית באדר מיינהוף" לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר השנה, כמו גם מועמדותו של "גן עדן עכשיו" לפני שנתיים, מוכיחות. אחרי שנים של ייצוגים קולנועיים פשטניים, מוגזמים ולא ריאליסטיים של טרוריסטים, יש ללא ספק משהו מרענן בניסיונם של יוצרים רציניים לשפוך אור על התופעה המרתקת. עם זאת, ניתן רק לקוות שהטרנד לא ידביק גם את התעשייה ההוליוודית, אחרת סיכוייהם של שחקנים ישראלים למצוא עבודה בהוליווד יהפכו לכמעט אפסיים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by