בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
מגזין קולנוע 
הגיע זמן לשון 
 
 מקומדיות נעורים לדרמות סוחפות. משמאל: ``תיכון בהיי``, ``גבר מת מהלך``, ``מילק``    צילום: יח``צ    
מגזין קולנוע |
 
עיינה אברהם

שון פן, מגדולי השחקנים בדורו, הוא היחיד שמסוגל לתת פייט למיקי רורק בקרב על האוסקר, בזכות תפקידו ב"מילק". קבלו את דרכו של הגאון – נעוריו הפרועים, תפקידי האופי המרתקים ומלחמתו בהוריקן ובנשיא בוש. אל תלכו פן תיפגעו

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אין ספק שדרך ארוכה עברה על שון פן. בייחוד אם מנסים למתוח קו דמיוני בין דמותו של ג'ף ספיקולי, סטלן בלונדי בקומדיית הנעורים האייטיזית "תיכון ריצ'מונד" בה כיכב ב-1982, ובין הארווי מילק, אותו הוא מגלם בסרט "מילק", שעולה אצלנו בחודש הבא. שלושה עשורים במקצוע זה לא צחוק, בטח לא כשמדובר בשחקן שלוקח את עצמו ואת הסרטים שהוא עושה ברצינות. מאוד ברצינות.
 
אחד השחקנים השנויים במחלוקת. פן ב"מילק"
 אחד השחקנים השנויים במחלוקת. פן ב"מילק" 
 צילום: יח"צ 
 
נידון למוות מניפולטיבי ב"גבר מת מהלך", עו"ד מושחת ב"דרכו של קרליטו" המופתי של בריאן דה פלמה, אב מפגר שנאבק על אחזקת ביתו ב"קוראים לי סם" ופוליטיקאי גיי ב"מילק", הם רק חלק מהתפקידים הבלתי נשכחים, המורכבים והמגוונים למדי, שגילם פן, 48, במהלך הקריירה שלו. עם שלוש מועמדויות לאוסקר, זכייה על תפקידו ב"מיסטיק ריבר" של קלינט איסטווד ופרס השחקן הטוב ביותר מטעם איגוד שחקני המסך שקיבל השנה, פן נמצא בשורה הראשונה של שחקני האופי האמריקאים, כזה שיכול לעשות כל תפקיד, כלומר, רק את כל מי או מה שמעניין אותו.

32 יום בכלא אי שם ב-1987, תקריות אלימות עם צלמים ולוק עצבני של בד בוי, הפכו אותו לאחד השחקנים השנויים במחלוקת, אבל בדיוק מהסוג שאנחנו אוהבים לאהוב. מנער כועס ובעייתי על המסך אך גם מחוצה לו (כפי שהעיד על עצמו באחד הראיונות – אין לו מושג מי היה יכול לחיות איתו באותה תקופה), הפך פן לאיש משפחה שבחר לגדל את ילדיו מחוץ להוליווד, לפעיל פוליטי כפי שזה בא לידי ביטוי גם על המסך, ולבמאי מוכשר.
 
 

הבאזזז ואיש השלג

לא הבחין בין דייט ראשון מדהים למחויבות לכל החיים. פן ומדונה בשנות השמונים
 לא הבחין בין דייט ראשון מדהים למחויבות לכל החיים. פן ומדונה בשנות השמונים 
 צילום: אימג'בנק/GettyImages 
 
שון ג'סטין פן נולד באוגוסט 1960 בקליפורניה. אביו, ליאו, היה שחקן ובמאי קולנוע, ואימו ריטה ריין היתה שחקנית. הקריירה הקולנועית שלו החלה ב-1981 עם תפקיד לא גדול בסרט "Taps", בו שיחק לצד שחקן מתחיל אחר, טום קרוז. אחרי "תיכון ריצ'מונד", שנחשב למצליח מבחינה מסחרית, גילם פן נער בעייתי, כועס וקשוח ב"Bad boys". ב-1985 הגיעה הופעתו הבלתי נשכחת ב"הבז ואיש השלג", בתור דלתון לי, מרגל וסוחר סמים אמריקאי שסוגר עסקה עם הסובייטים. תפקיד זה, כמו רבים אחרים שיעשה אחר כך, מבוסס על סיפור אמיתי, מה שמעיד על כך שפן נמשך לביוגרפיות קולנועיות, או שאולי הביוגרפיות הן שנמשכות אליו.

המגמה ללהק את פן לתפקידי "הבעייתי" ו"המסתבך", נמשכה גם בסרט "בטווח קצר" (1986), בו גילם נער צעיר שמצטרף לכנופיית פשע המונהגת על ידי אביו. בסרט השתתפו גם אמו והאח כריס פן ("כלבי אשמורת"), ואילו אשתו דאז, מדונה, שרה את שיר הנושא "Live to Tell". אלא שזה, פחות או יותר, ההישג הזוגי היחיד של הבד בוי והמטיריאל גירל שלו, עד שהתגרשו ב-1989. את הנישואים הגדיר פן מאוחר יותר כ"קולניים" ואף ציין כי הוא לא זוכר שהצליחו לקיים אף שיחה רצינית בתקופה הזאת. שנתיים מאוחר יותר הוא צוטט כשאמר כי הוא מחבב מאוד את האקסית שלו, רק חבל שבגיל 24 הוא לא ידע להבחין בין דייט ראשון מדהים לבין מחויבות לכל החיים. נו, רציני, או לא רציני?
 

מיסטיק פיצה בגדול

 כמה מההופעות הקולנועיות המרשימות ביותר שנראו על המסך וסחטו צביטות לב ונהרות של דמעות, שייכות לפן 
השחקן המוכשר שטען במהלך מסיבת עיתונאים בפסטיבל אדינבורו, כי "קולנוענים שעסוקים בלעשות סרטים נטולי מחשבה צריכים להישלח הביתה כשהם צורחים מכאבים של סרטן מוחי", הפך בשנות ה-90 גם לבמאי מצוין. הוא התחיל עם "הרץ האינדיאני" (1991), המשיך עם ג'ק ניקולסון ב"שבועה" (2001), והציג לאחרונה את "Into the Wild" המהורהר ומעורר המחשבה, פרויקט אליו התמסר באופן טוטאלי ושלקח זמן רב להוציאו לפועל.

במקביל, המשיך הילד הרע לגלם דמויות "בעייתיות" גם בניינטיז. מורכבות העולם הפנימי שפן מסוגל להעביר באה לידי ביטוי על המסך. התפקידים נעשו יותר ויותר מרכזיים ונחשבים, והדמויות שלו אף פעם לא היו שטוחות, אולי בעקבות התבגרותו שנבעה מנישואיו לנסיכה הקסומה רובין רייט, אם שני ילדיו, כמו גם התרחקותו מאור הזרקורים ההוליוודי.
 
נמשך לביוגרפיות או שהן נמשכות אליו? פן ב"מתוק ומרושע"
 נמשך לביוגרפיות או שהן נמשכות אליו? פן ב"מתוק ומרושע" 
 צילום: יח"צ 
 
גם כשהיה האיש הרע כביכול, כמו עורך הדין המושחת (כשהוא נראה לגמרי לא כמו עצמו, עם שיער מקורזל ומשקפיים) ב"דרכו של קרליטו" למשל, הצליח פן לעורר רגש וחמלה. אפילו על סוזן סרנדון, ששיחקה לצידו ב"גבר מת מהלך" (1995), זה עבד. בסרט "משחק" (1997), הוא גילם את אחיו ה...נכון, לא יציב של מייקל דאגלס. ב"מתוק ומרושע" המוערך של וודי אלן (1999), הוא מגלם את נגן הג'אז האגוצנטרי ובעל ההרס העצמי המפותח, אמט ריי. פן הוא השחקן הראשון אגב, שזכה להיות מועמד לאוסקר על תפקיד בסרט של וודי אלן, מבלי שיהיה וודי אלן.

כמה מההופעות הקולנועיות המרשימות ביותר שנראו על המסך בעשור האחרון שייכות לשון פן וסחטו מאנשים נוזליים, יותר או פחות, צביטות לב ונהרות של דמעות (ע"ע "קוראים לי סם"). שני סרטים נוספים שעשו הרבה רעש הם "מיסטיק ריבר" (2003), בו מגלם פן עבריין שבתו נרצחת בתפקיד שזיכה אותו באוסקר, וב"21 גרם" (שיצא באותה שנה), שם הוא מגלם ברגישות מעוררת חמלה אדם הזקוק להשתלת לב.
 

Yes, We Penn

אף פעם לא מגלם דמויות שטוחות.  פן וסרנדון ב"גבר מת מהלך"
 אף פעם לא מגלם דמויות שטוחות. פן וסרנדון ב"גבר מת מהלך" 
 צילום: מתוך הסרט 
 
בעשור האחרון, מלווים את התפקידים ששון פן מגלם שני מוטיבים עיקריים – מוסר פנימי ומוסר חברתי, שמתורגם בשנים האחרונות לפוליטיקה. פן מתבגר עם המצלמה. בהתחלה משחק, אחר כך שואל שאלות על מצפון ומוסר, ולבסוף מוציא את זה בחזרה החוצה, דרך לקיחת אחריות חברתית. סוזן סרנדון אמרה באחד הראיונות, שההתעניינות של פן בפוליטיקה גדלה ביחד עם הילדים שלו – הוא חש אחריות כלפי העולם שהם חיים בו.

ב-2002, פרסם פן ב"וושינגטון פוסט" מכתב אישי לנשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש, בו הוא מבקש להפסיק את המלחמה בעירק. באותה שנה הוא גם נסע לשם. בשנת 2005 הוא סייע לנפגעי הוריקן קתרינה, וגם בעניין זה היה לו הרבה מה לומר על התנהלותו של בוש.
 
במקרה או שלא במקרה, כיכב פן ב-2004 בסרט מעניין שלא זכה להפצה מסחרית או לתשומת לב גדולה בארץ, "הכל בגלל ניקסון", בו גילם איש מכירות ממורמר, שמפנה את כל זעמו כלפי הממשל ומתכנן התנקשות בנשיא ניקסון. אבל בפוליטיקה, כמו בפוליטיקה, לכל דבר יש מחיר. במקרה של "כל אנשי המלך" (2006), סרט משעמם ולא מוצלח המבוסס על דמותו של הפוליטיקאי ווילי סטארק, המחיר היה גבוה מדי. לעומת זאת, תפקידו ב"מילק" המצופה, שם יש קונצנזוס לגבי משחקו המשובח כפוליטיקאי מהפכני שעשוי להקנות לו את פסלון האוסקר, מחזיר אותו בדיוק למקום הראוי לפן יותר מכל, מרחק נגיעה מהזהב.

***הסרטים נצפו באדיבות ספריית הדי.וי.די "זמנים מודרניים"
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by