בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
פלורנטין 
 
 
ניר נון נוה

ניר נון נוה מוצא את "שאריות של אהבה" בביצוע צעירי סטודיו גשר, רלוונטי ואותנטי כשהיה עבור כל פליטי דור האיקס

 
 
 
 
 
 
 
 
 
שבע דמויות. שבעה צעירים בעולם המודרני. בעולם הקר, המנוכר, הפלסטי, התובעני והטובעני. שבעה צעירים שבתוך תוכם מחפשים קצת חום, קצת אהבה אמיתית, ומנסים למצוא ניצנים שלה בין כל הנוירוטיות מסביב, עם כל הציניות שלהם והריקנות.

בראד פרייזר כתב את "שרידי אנוש לא מזוהים וטבעה האמיתי של האהבה" בתקופה בה החלו לצוץ ניצני דור האיקס. האייטיז. המחזה עלה לראשונה ב-1989 וסימן את ראשית גל ההכרה בסימפטומים של דור חדש, מנוכר ומדוכא, עם אינספור אפשרויות אבל בלי תכלית. המחזה הוכתר על ידי מגאזין טיים לאחד המחזות המוצלחים והמומלצים, ותוך שנים ספורות לא רק שתורגם לשבע שפות והועלה בהצלחה רבה ברחבי העולם, אלא גם עובד לסרט מצליח שזכה ב-1994 לתואר העיבוד הטוב ביותר של מחזה לסרט.

לאחר שכבר הועלה בארץ על ידי תלמידי בית צבי, מועלה המחזה בימים אלו על ידי סטודיו גשר, הפרוייקט החדש של תיאטרון גשר שהולך בעקבות הבימה ונותן במה לשחקנים צעירים. השם שנבחר: "שאריות של אהבה", לא מצליח אמנם להעביר במלואו את המסר כפי שעשה שמו המקורי של המחזה, אבל נותן קמצוץ מההווי שפרייזר התכוון להציג.

זהו מחזה תקופתי. לפני 15 שנה המחזה נחשב לפרובוקטיבי במיוחד, לזועק ממש, לשובר נורמות. היום הוא עדיין חזק, אם כי הרבה פחות פרובוקטיבי. מסתבר שבעשור ומחצה האחרונים ראינו לא מעט דברים, תפישתנו השתנתה לא מעט, ומה לעשות, הפתיחות התקשורתית הוציאה אותנו מהקבעונות ולימדה אותנו דבר אחד או שניים. דברים שאך לפני עשור ומשהו נחשבו למוקצים התקבצו כמעט עד למיין סטרים. "שאריות של אהבה" מעביר לא רק תמונה של חיי הצעירים בשלהי שנות השמונים, הוא מעביר תמונה של הדור הצעיר בימים, רק שכיום הדברים נראים כמעט מובנים מעליהם.

המחזה מתרכז בעולמן של שבע דמויות, שכל אחת מייצגת אספקט אחר של העולם המודרני. על הבמה מתקבצים דיוויד, שבילדותו היה כוכב אופרת סבון אולם כיום ממלצר ומוצא את סיפוקו בגנים ציבוריים בחיפוש אחר אהבה - חיפוש שהוא אינו מכיר בו כי לדידו אהבה אינה קיימת; שותפתו לדירה קנדי, מבקרת ספרות מדוכדכת, אנורקטית, וחוששת מהעולם החיצון, אוהבת עד אימה את שותפה לדירה, מחפשת בנרות אחר חום ואהבה, גם אם מדובר באהבה לסבית שהיא כלל אינה משוכנעת בה; הרומן הלסבי הקצר נרקם בחדר הכושר עם ג'רי, הכמהה לאהבה ומטורפת על קנדי, עד כדי איבוד כבודה העצמי; רוברט הוא הרומן שלה מהכיוון הגברי, בעל מכה בתקופת צינון; בנוסף, מצטרפים חברו הסטרייט והטוב מכל של דיוויד, ברני, האוהב את דיוויד אהבת אמת ונתלה בו למען שמירה על שפיות מסויימת, כשמסביב עולמו הקורס וסודו האפל מתגלה; קיין הוא הפיקולו העובד עם דיוויד, בן לאב אמיד במיוחד, ילד שמחפש את זהותו ומחפש את חברתו של דיוויד ללא הרף, אך מוצא פורקן דווקא בין שפתיה של בניטה, זונה סאדו מזוכיסטית עם יכולות מיסטיות ולב זהב.

התמונות רצות במהירות על הבמה, לעיתים שזורות זו בזו, כמעט מקבילות. הדינמיות של העולם המודרני אל מול הריקנות שהוא מגיש לנו. התרגום של בן בר שביט והבימוי של עידו מוסרי מצליחים להעביר את המחזה בגובה העיניים, שהם עיניים ישראליות, תל אביביות. לעיתים נראה כי מדובר בתמונות שיצאו זה עתה מפלורנטין. השכונה, לאו דווקא הסדרה. כמעט לכל אורכו משתקף העיבוד אל מול פרצופנו כאמיתי, נוגע, אותנטי ומקומי.

אם בזמן עליית המחזה לראשונה הוא עורר סערה בשל הפרובקטיביות שלו, הרי שכיום הוא עשוי לעורר סערה בזכות האותנטיות שבו. לעתים נדמה אמנם כי הקצב, שהוא אחד מהאלמנטים הבסיסיים, קצת מתפוגג, וגם על העריכה המוסיקלית ניתן להתווכח, בעיקר נוכח החזרה הבלתי פוסקת על קטע הפתיחה שוב ושוב, אולם החוויה הכללית היא של סיפור אמת המתגולל לפנינו. כמעט הצצה לשכונה ליד.

ראויים לציון עדי שליטא ומיקי לאון, עם משחק מוקפד, מהוקצע, ומלא בנשמה. הם ממלאים את תפקיד בניטה וברני בצורה מושלמת ומעל לכל, אמינה. יחד עם מתי אטלס, שירי גדני, מיכל לוי, עידו מוסרי ואלון פרידמן הם מביאים תמונה כואבת ומשעשעת בו זמנית ומעל לכל, רגישה ואמיתית.
______________________
שאריות של אהבה, סטודיו גשר
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by