בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
עוד שליש למנאייק 
 
 
אסף אביר

אסף אביר נגעל לראות את האחים וושובסקי מחריבים ב"מטריקס Reloaded" את כל מה שבנו בסרט הראשון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הסצנה האחרונה של "מטריקס Reloaded" משאירה את הצופה עם שאלה אחת ויחידה - מסוג השאלות שמתעוררת למקרא ידיעה בעיתון על שודד שפרץ לדירה באישון לילה, ואנס בה קשישה בת 85: למה?!

למה הם עשו את זה, האחים וושובסקי? למה דווקא בעולם המטריקס הם ביצעו את המעשה המגונה הזה, הגס, הלא מותח, חסר ההומור, המקוריות או המסתורין, אותו זיווג מעוות בין משחק פלייסטיישן אינסופי ושיעור פילוסופיה רדוד ומייגע, שעולה למסכים השבוע? למה לא הלכו לאנוס איזה המשכון בסדרת "משימה בלתי אפשרית", או סרט על גיבור קומיקס, במקום להיטפל דווקא למטריקס, כבשת הרש של המדע הבידיוני?

כמו במקרים דומים, גם כאן כנראה מדובר בשילוב בין המתנה ארוכה מדי, בת ארבע שנים, שבמהלכן צולמו שני ההמשכים, לבין תאווה שעלתה על גדותיה, תאוות האפקטים המיוחדים.

100 מיליון דולר, וכל טיפת דמיון ואהבה שהיתה בהם, הוציאו האחים על הפעלולים בסרט. הם ניסו, והצליחו לשבור את השיאים הוויזואליים שקבע החלק הראשון בסדרה. ניאו וחבריו משמידים מכוניות דוהרות בעזרת חרבות סמוראי, יורים תוך כדי נפילה חפשית מגורדי שחקים, מרביצים לנחילי סוכנים ומפוצצים בניינים באופן שהיה גורם לטיילר דרדן מ"מועדון קרב" להיראות כמו פקיד בעיריית ירושלים. הם עושים את זה במשך שעתיים ללא הפסקה וללא פחד, משחזרים את כל שליפות העוזי ומהלכי הקונג-פו מהסרט הקודם. והכל הרבה יותר פעמים, יותר זמן, ובהרבה יותר גדול.

אבל תחת מגפי מאה מיליון הדולרים נדרס כל מה שהיה חשוב באמת בסרט הראשון: העלילה, הרעיונות, ועולם המטריקס. את הסרט הראשון הוביל סיפור חדשני, מסתורי ומותח. בסרט החדש מצטמצמת העלילה לסדרת קטעי קישור בין הקרבות. עיר המורדים ציון מתגלה כמחנה פליטים עטיר טכנולוגיה, מן תחנת חלל מהסוג שראינו בעשרות סרטים אחרים, ואת כל הסצנות שמתרחשות בה כבר ראינו במלחמת הכוכבים. המשימות שממלא ניאו בשליחותו בתוך המטריקס הן קלישאות מסרטי ג'יימס בונד, שנקודות האור שבהן מתרכזות בעיקר בחמוקיה של תואמת נערת הבונד שמנסה לפתות את ניאו במשך עשרים דקות, ומגולמת על ידי מוניקה בלוצ'י.

גם את ההומור מהסרט הראשון דופק ההמשך בברוטאליות, וגם את הרמיזות המיתולוגיות והפילוסופיות המעודנות. הפילוסופיה בגרוש של "מטריקס Reloaded", אודות אי יכולתו של האדם לשלוט בגורלו, נתחבת לגרונות הצופים בגסות וחוסר התחשבות בדמות דיאלוגים שחוזרים על עצמם מדי כמה דקות, ומגיעים לשיא בהרצאה טכנולוגית-פילוסופית ממושכת, שניתנת לניאו דקות ספורות לפני הסוף, שמצליח גם הוא להיות צפוי ומופרך כאחד.

האחים וושובסקי הפכו בפעם השניה ברציפות את עולם הפעלולים על הראש, ועשו היסטוריה טכנולוגית, ויזואלית וכוריאוגרפית. אבל למען זה הם הקריבו את האווירה המיוחדת של עולם המטריקס, את התכווצות השרירים שפרצופו של הסוכן סמית' עורר בעבר, את החשק לראות את טריניטי עירומה, ואפילו את החינניות שבפרצופו ההמום-תמידית של קיאנו ריבס. כל אלו הפכו לפרטים קטנים ברקע של שובר קופות אמריקני מנופח, שהצפיה בו עושה את החשק לבחור, הפעם, בגלולה הכחולה.
___________________________________
מטריקס Reloaded, ארה"ב 2003, 138 דקות
למידע על זמני ההקרנות
מקבץ ביקורות מהעולם על מטריקס החדש
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by