בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
בנו של מגוחך 
 
 
צביקה בשור

צביקה בשור טוען שהיורשת האמיתית של המטריקס היא סדרת סרטי האנימציה המופלאים שנוצרו בהשראתו, ולא הקשקוש המנופח שמגיע לקולנוע

 
 
 
 
 
 
 
 
 
"מטריקס Reloaded" הוא באמת סרט מחורבן. הוא ארוך מדי (בערך בשעתיים ורבע), הוא עמוס וריק, הוא מנופח ומקושקש. אבל זה לא משנה. כי גם אם סרט ההמשך של האחיות וושובסקי הוא אפוס כושל לילדים מפגרים, הוא עדיין לא מצליח להרוג את אחד המקומות מעוררי הדמיון ביותר בקולנוע של העשורים האחרונים - המטריקס עצמו.

המנהג לפיו אדם הולך לבית הקולנוע כדי לצפות שוב בסרט שכבר ראה זר לי מעט. למעשה, היה רק סרט אחד שצפיתי בו פעמיים, בתוך יממה אחת, בשני אולמות קולנוע שונים. זה היה "מטריקס". אם יש מילה אחת להגדיר את מה שחשבתי על הסרט ההוא בתום הצפיה הראשונה, הרי שהמילה הזו נגזרת מהשורש ד.ה.מ, והיא שוכנת אי-שם בבניין הִפעיל, זמן הווה יחיד.

המטריקס כמקום קולנועי היה נקודת מפגש נדירה בין האמירה והאמצעי האמנותי שבא להביע אותה. המטריקס הפציע בדיוק כשהעולם הקולנועי נסחף אל תוך הרפתקאה ממוחשבת, החל להתייחס למציאות כאל מקום אותו מותר לעוות, מקום שאפשר להתייחס אל חוקיו הפיזיים כאל המלצה לא מחייבת. ופתאום מגיע סרט שבאופן מודע לועג לעולם המציאות, בז לחוקיו. ניאו יכול להעיף שלוש בעיטות מתוך הליכה באוויר כי המטריקס מתירה לו, בדיוק כמו איש האפקטים של הוושובסקיות.

מה שהפעים עוד יותר בסרט הראשון היתה החקירה המתמדת של רעיון העולם שכולו מחשב. מסוק מתרסק לתוך בנין זכוכית, וכיוון שהמחשב המרכזי מתקשה מעט לרנדר את התאונה האדירה הזו, הוא מספק ייצוג ויזואלי של גלים העוברים דרך הבניין, לפני שאורגיה בת מיליוני פיסות זכוכית פורצת אל האוויר. זה היה יפה כמו שזה היה חדש. זה עדיין יפה, האמת.

והעולם הזה עדיין דורש חקירה. עדיין צריך לבדוק מי נגד מי, ואיך נראה באג במערכת, ועוד אלף ואחת שאלות. סרט ההמשך מפקיר את המשך החקירה הזו לטובת מרדפיו העמוסים, אבל תודה לאל ולאחיות היקרות, בדיוק עכשיו (למעשה בעוד כמה ימים) יוצא ה-DVD של ה-ANIMATRIX, רצף סרטוני אנימציה שנעשו בהשראת העולם המרהיב שנברא לפני ארבע שנים.

מי שאהב את הסרט הראשון והתאכזב מהשני, סביר להניח שימצא כאן את שלבו עורג אליו. כאן אין מחויבות למשקפי השמש השחורים, לדמויות מוכרות. כאן יש מחויבות רק לחקר המרתק בנבכי המטריקס.

התוצאה מספקת פנינים. "סיפור בלשי" של שיניצ'ירו וואטנאבה, מציג בלש אפל א-לה ריימונד צ'אנדלר, שחי בעולם שחור-לבן בו מככבים מסכי מחשב ורוחות האקרים מסתוריות. פיטר צ'אנג מציג את "Matriculated", בו מוכנסת אחת המכונות לתוך מטריקס שנוצר על ידי אדם, במה שהופך לטריפ צבעוני ומרגש. "Beyond" של קוג'י מורימוטו הוא סיפור צובט לב על בית רדוף באגים מקסימים באמצע המטריקס.

שלושה קטעים מוקדשים להיסטוריה של המטריקס. שלושת הסרטונים של מאהירו מאדה, המכונים "הרנסנס השני" מלאים בחזון ויזואלי אינסופי, וכרגיל בז'אנר, אינספור ציטוטים שמחברים את המטריקס לעולמות קולנועיים קודמים. "תוכנית" ו"הבריחה האחרונה של האוסיריס" מתרחשים בחדרי האימון שעל סיפוני הספינות, וגם הם מצליחים להפתיע, כל אחד בדרכו.

ביחד מתגבש הכל לכדי יצירה מרתקת, סרט ההמשך הראוי האמיתי לסרט הראשון. כאן, כמו אז, ובניגוד מוחלט לסרט ההמשך הרשמי, יש פנים אנושיות, אפילו טראגיות, לגיבוריו ולקורבנותיו של המטריקס. כאן שוב מגיעים הפעלולים כדי לשרת את הסרט, במקום להציף ולהטביע אותו. הלוואי והיצירה הזו תגיע לקולנוע. אני חושב שאני אלך לראות אותה. אולי אפילו פעמיים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by