בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
פליישרמאניה 
 
 
ערן דינר

ערן דינר חושב שמוטי פליישר הוא מוצר פופ מושלם שרלוונטי גם לימינו אנו, מה שקשה להגיד על רוחמה רז

 
 
 
 
 
 
 
 
 
שוו בנפשכם את ג'יימס דין פוגש את יהורם גאון על הג'בלאות באמצע מלחמת ההתשה, ותקבלו את מוטי פליישר. עם תהילת להקת הנח"ל מאחוריו, וכשהוא מצויד במראה קיבוצניקי מצודד, בלורית מפוארת וקול עמוק וחם, פליישר היה אליל הנוער הסבנטיזי בהתגלמותו, לצד אחרים שהגיחו באותה התקופה מהאינקובטור של להקות צה"ל - ששי קשת, שלמה ארצי, יגאל בשן ואחרים. לא פלא שחברת התקליטים שלו, סי.בי.אס, ניסתה אז להלביש עליו תדמית זוהרת כמצוות התקופה, שלחה אותו להצטלם על אופנוע והכריחה אותו להקליט ביצועים עבריים ללהיטי פופ מתקתקים. אחרי אלבום אחד וכמה פרוייקטים צדדיים יותר ופחות, פליישר המאוכזב תלה את המיקרופון ומאז הוא מעדיף את עולם העסקים על פני קריירה מוסיקלית.

אותה חברת תקליטים (כיום NMC), מכבדת אותו כעת באוסף מקיף ראשון בעריכתו של אילן בן-שחר, הראוי לכל שבח על אוורור המדפים היסודי שהוא עורך למחסני החברה. האוספים של בן-שחר בסדרת NMC Gold מיועדים במוצהר לשימור אוצרות התקליטיה המתפוררים באותה מידה שהם שואפים להכיר את ההקלטות האבודות לדור חדש של מאזינים. אמנם, הסכנה בגישה זו היא נפילה לטרחנות, מתוך רצון לכלול גם הקלטות נידחות שלפעמים אינן עומדות ברמת השירים המוכרים והאהובים, אך בן-שחר מודע היטב למלכודת. האוסף שלו מתעלם מהכרונולוגיה וזורם היטב בין להיטים מוכרים כ"אבשלום" ו"עפרה", להיטיו הגדולים ביותר של פליישר, לשירים מוכרים פחות מתוך אלבום הסולו שלו "החיים היפים", מהמופע "ירושלים שלי" ומלהקת הנח"ל.

האוסף החדש מרכז הקלטות של פליישר מהשנים 69'-73'. הוא כולל את להיטיו הגדולים מהתחנות החשובות בקריירה הקצרה שלו - להקת הנח"ל ("בשמלה אדומה", "החיים היפים"), אלבום הסולו "החיים היפים" ("אבשלום", "עפרה"), המופע "ירושלים שלי", אוספים ופסטיבלים שונים. לאוזניים מודרניות הוא מציע פופ עשוי היטב, גם אם תמים ולפעמים מטופש להפליא, עם תכנים שלא רואים היום ועיבודים של מיטב המוחות של התקופה - בראשם אלכס וייס שעיבד את כל שירי אלבום הסולו "החיים היפים".

כמו הרבה תוצרים של אותם הזמנים, גם שיריו של פליישר נשמעים כמו ממצא מעולם אחר. כמוסת זמן מימי האופוריה של פוסט ששת הימים. אלה היו הימים בהם שיר כמו "שיר שבת (בואי כלה)", עם טקסט סמי-דתי של אברהם שלונסקי ולחן סוחף של יאיר רוזנבלום היה יכול להיות להיט. היום זה לא היה עובר (תראו לי שיר פופ עכשווי על קידוש והדלקת נרות, ואני לא מדבר על שרית חדד), אבל אז אפשר היה לראות שירים כאלה במצעדי הפזמונים, ומאידך את השלושרים ואמנים חילוניים אחרים בפסטיבל הזמר החסידי. אכן, עולם אחר.

לקראת סופו האוסף מקבל מימדים מוזרים ממה שניתן היה לשער, במקבץ של קאברים ביזאריים שהוכנסו לאלבום הסולו של פליישר בלחץ חברת התקליטים, ובדואט קאלטי הורס עם יפה ירקוני. אבל בין קאבר אחד למשנהו מתגלות גם כמה רצועות אבודות ויפות באמת, כמו טקסט קדום של רוטבליט בשם "גן עדן נסגר", וביצועים ל"פתאום עכשיו פתאום היום" ו"המלחמה האחרונה". הוסיפו לכל אלה את החוברת המפורטת והגדושה, הכוללת ביוגרפיה, פרטים מלאים על כל קטע, הסיפורים שמאחורי השירים, הטקסטים המלאים ומגוון פורטרטים במיטב המסורת של שערי "להיטון", ולפניכם אחת ההצלחות המרשימות ביותר של אילן בן-שחר ו-NMC במסגרת סדרת הראישיוז הנוכחית.
 

***

"חלומות" המתוק-מריר היה השיר הראשון שכתבה רחל שפירא עבור רוחמה רז. הלחן של אשף אמצע הדרך יאיר קלינגר, ועיבוד מצוין, הפכו את רז מהחיילת ששרה את "בארץ אהבתי" לזמרת פופ בעלת קול מלאכי, והשיר לא איבד גרם מקסמו עד היום. בעקבות הגרסה החדשה שהקליט אייל גולן לפני כשנתיים, הוא זכה לפופולריות מחודשת, בעיקר בקרב קהל צעיר, ולכן שיבוצו בסוף האלבום החדש של רוחמה "אתה יקר לי", הוא מהלך מתבקש.

עוד לפני "חלומות" יש באלבום הזה, השמיני של רוחמה, תשעה שירים חדשים, כולם משל רחל שפירא. הלחנים הופקדו בידי נבחרת חלומות של ממש: שלושה הולחנו בידי חווה אלברשטיין, ובין הכותבים הנוספים שתרמו לחנים לאלבום נמצאים זאב נחמה ותמיר קליסקי, קורין אלאל, דיוויד ברוזה, יוני רכטר ואילן וירצברג, שגם הפיק מוסיקלית את האלבום כולו.

עם נתוני פתיחה כה מבטיחים, האכזבה מ"אתה יקר לי" גדולה במיוחד, משום שהפוטנציאל לאלבום אישי משמעותי בהחלט היה קיים. בדומה לצמדים אחרים של יוצר ומבצע, גם כאן עבדו השתיים בתהליך משותף. השירים שכתבה שפירא מתייחסים למשברים שעברה רוחמה בשנים האחרונות, ולכאביה האישיים, אלא שהלחנים החלשים יחסית שתרמו רוב המשתתפים, הפקה שמרנית וחסרת מעוף של וירצברג והגשה סטרילית של רוחמה עצמה מעקרים את הטקסטים היותר טעונים (במיוחד בולט "שריטה") מכוחם וגוררים את "אתה יקר לי" כולו למקומות די צחיחים. התנופה האמיתית אמנם מגיעה בסופו של האלבום עם "חלומות" (וטוב שהוחלט לכלול אותו בגרסה המקורית האהובה ולא להקליטו מחדש), אך חבל שהאלבום עצמו נשמע כמו נספח לבונוס שבסיומו.
_______________________
מוטי פליישר: האוסף, (אן.אם.סי)
רוחמה רז: אתה יקר לי
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by