בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
בשבילי הכוכב זה אתה 
 
 
אבישג לוי

אבישג לוי מצאה שהיומרנות המוסרית של "תא הטלפון" לא מונעת ממנו להיות סרט מתח בסבבה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לפני שנה בערך, פגשתי עלם חמודות. בעוונותיי הרבים, התאהבתי בו, הוא בתמורה לא השתין לכיווני, וכך ניהלנו לנו סוג של קשר חד סיטרי ובלתי מספק, כשאני אוכלת את הלוקשים שהוא מאכיל אותי. לוקשים זה קצת כמו גלידה או שוקולד. מחד, הם טעימים, מאידך הם משמינים, ומכל מקום, לאחר כמות נדיבה מהם, יש לך בחילה. חבר יקר אמר לי אז שלוקשים זו מנה שאנחנו בוחרים לאכול, בלי כל קשר לדרך בה מגישים לנו אותה. נו, אז את הלוקשים של עלם החמודות בחרתי לאכול.

כך גם בקולנוע, מדיום מניפולטיבי לכשעצמו, אנחנו לפעמים בוחרים לאכול את הלוקשים ולפעמים לאו - רק שכאן הכל תלוי בהגשה. המניפולציות הקולנועיות באות לידי ביטוי בסיפור אותו הסרט בא לספר, במשחק, בליהוק, בבימוי, במסר כלשהו - כולם נשזרים בדרך אחת מסוימת שהיא המפתח להנאה של הצופה ולהצלחתו של הסרט, כלכלית ואמנותית ווייז.

אודה על האמת, "תא הטלפון" גדוש בלוקשים, חלקם אפילו בלתי אמינים בעליל - אבל הדרך בה הם מוגשים עושה אותם תאווה לחך. העלילה כולה מתרחשת בתא טלפון שבשדרה השמינית בניו יורק; נדמה כי הסרט מצולם בשוט אחד וארוך, ובמצלמת יד, כשהתוצאה מזכירה קצת את העונה הראשונה של NYPD - רוויית מקוריות, מתח, תזזיות, ובעיקר מאתגרת; הליהוק מבריק; הבחירה במנהטן כאתר צילומים לדרמת מתח מבורכת; אורך הסרט (80 דקות) הוא בדיוק משך הזמן המושלם לפני שהוא הופך למעיק.

קולין פארל הוא סטו שפארד, יחצן בינוני שלא בוחל בשום אמצעי שיוביל אותו לפסגה. בדרכו למעלה הוא משקר, מרמה מתנשא, ומתחמן את כל מי שנקרה בדרכו. רק מה, לחלאה שלנו יש קיבעון על פאם, שחקנית מתחילה (קייטי הולמס) שאליה הוא מתקשר כל יום מתא טלפון שבשדרה השמינית. הכל היה טוב ויפה אילמלא היה סטו נשוי - אז היה יכול להתקשר לפאם מהנייד שלו - אך מכיוון שאיתרע מזלו ואשתו (ראדה מיטשל) עוברת על חשבונות הסלולרי שלו, עליו להשתמש בטלפון ציבורי.

יום אחד, לאחר שהוא מתקשר לפאם מאותו תא - שריד אחרון לתקופה הפרה-היסטורית טרם מהפכת הסלולר - הטלפון מצלצל. הוא עונה ונקלע לסיוט הכי גדול של חייו. מהקו השני נשמע קולו של צלף מוסרני שרוצה להעניש את סטו על כל חטאיו. עליך להתוודות עליהם או שאני עושה ממך קציצות, אומר לו הצלף. ואם תנתק את השיחה שלנו, אני עושה ממך או מיקיריך פירה. מנקודה זו ואילך הסרט מזכיר את "ספיד" - חלום בלהות שקורם עור וגידים - כשברקע זונות עצבניות, שוטרים עילגים ומפקח משטרה מדוכא (פורסט וויטקר).

בתא הטלפון מתהפכים היוצרות, והסחטנות המוסרית, המתחסדת והמטיפה מגיעה לרדוף את סטו. המניפולטור המושתן פוגש את יריבו הראוי שנותן לו שיעור במניפולציה. סטו מוצא עצמו נלחם על חייו תוך שהוא עובר תהליך - מיחצ"ן יהיר שמסרב להודות בחטאיו, הוא מגיע להארה בדבר המידות הטובות ועובר הזדככות - מה שמוביל לשיאו של הסרט, בו סטו נשבר ומתוודה על שגיאותיו, חולשותיו וזיופו. וידוי פומבי, גלוי, בידור להמונים.

"תא הטלפון" מתיימר לחנך אותנו. הסרט מתריס על הניוון המוסרי בו החברה לוקה, מעודד הזדככות מורלית, מטיף לצדקנות, להתחסדות, לערכים שנדמה כי כבר נס לחם - בזה אין ספק. יומרנותו של הסרט - סוגיה לה אני נדרשת שוב - אינה מקוממת במקרה של "תא הטלפון". ההפך הוא הנכון. היא משכנעת, מעוררת מחשבה, ראויה אפילו, משתלבת היטב בסיפור אליו הצופה נאנס להישאב - סיפור מותח, קצבי, עשוי היטב וחריף.

על דרמת המתח הזו אמונים הבמאי ג'ואל שומאכר והתסריטאי לארי כהן, שאף אחראים על הליהוק המבריק של קולין פארל, שמלבד היותו הדבר הנוכחי בשמי הקולנוע האמריקני המסחרי הוא גם יפיוף אמיתי, מוכשר כשד, מפגין משחק אינטליגנטי ונושא בנקל את כל הסרט על כתפיו. לא רק אבל גם בזכותו, עלי להודות, לא בטוח שאת הלוקשים של הסרט הזה הייתי ממאנת לאכול. קצת כמו אלו של עלם החמודות.
_________________________
תא הטלפון, ארה"ב 2003, 80 דקות
למידע על זמני ההקרנות
לאתר הרשמי
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by