בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
מכסחי הסטרוקטוריאליסטים 
 
 סלבוי ז`יז`ק. מהמטריקס ועד המדבר של הממשי   
 
תמר גלזרמן

עידן צבעוני, מו"ל שותף בהוצאת "רסלינג", מסביר למה בחיים לא יוציא ספר של כותב ימני ומדוע הסופרמרקט הוא פיקציה

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בתקופה שבה תוכניות מציאות אכזריות ומנחים מטרידי מין מקבלים לגיטימציה ממצפן הרייטינג, הולכת הוצאת הספרים "רסלינג" בכיוון ההפוך; מ"כרוניקה של פרידה על אהבתה הנכזבת של הדקונסטרוקציה" ועד "ברוכים הבאים למדבר של הממשי". את החברים מ"רסלינג" לא ממש מעניין הבאדולינה הבא, הם פה בשביל ליצור שיח ביקורתי, לעתים קרובות קשה לעיכול, על משהו שהתרגלנו כבר לאחד אוטומטית עם בידור - תרבות.

"זה מאוד לא פשוט", מתוודה עידן צבעוני, מוציא לאור שותף עם יצחק בנימיני. "רוב ההוצאות הגדולות לא נוטות להתעסק עם נושאים שאנחנו מתעסקים בהם, נושאים מאוד קשים לתרגום שצריכים לעבור הרבה ידיים, לרוב גם ייעוץ מדעי. אלו הוצאות גדולות והן לא מוכנות להשקיע. אנחנו לא הוצאה פילנטרופית, אנחנו צריכים להרוויח, אבל רק בשביל לשרוד. לא יותר מזה. יצחק מלמד פסיכואנליזה בבצלאל ודוקטורנט למדעי הדתות, אני דוקטורנט לספרות - אנחנו באים מהעולם של האקדמיה, לא של העסקים".

- קהל היעד שלכם מורכב רק מהאקדמיה?
"הרבה סטודנטים, אבל לא רק".

- אבל כולם היו באיזה שהוא שלב סטודנטים.
"בסופו של דבר כן. זו הוצאה של ספרות מחקרית שמתמקדת בפסיכואנליזה, פמיניזם וביקורת תרבות בכלל. אנחנו גם עוברים תהליך של אקדמיזציה; נהפוך להוצאה סמי אקדמית עם גושפנקה אקדמית".

- האג'נדה הפוליטית מכתיבה לכם מה להוציא ומה לא?
"זה לא מופרך, אבל אנחנו נזהרים מהצהרות פוליטיות, נותנים לספרים לדבר בעד עצמם. מצד שני, להוציא את "ימים רעים: בין אסון לאוטופיה" (אריאלה אזולאי ועדי אופיר), או את "אחיות לשלום - קולות בשמאל הפמיניסטי" (חדוה ישכר), לא היה מסיבות כלכליות".

- והייתם מוציאים גם את "חוות גלעד - הפרספקטיבה ההתנחלותית", לדוגמא?
"לא. לא באיזור, לא קרוב, לא מתקרב, לא בערך ולא באוזן. אנחנו לא מתענינים באיזון. זה קצת חריג, שאר הוצאות הספרים מוכנות להוציא גם הוצאות של השמאל, נגיד, אבל אין להם בעיה גם לאזן עם מישהו מהימין. מה אכפת להם? לפנות השבוע לאינטלקטואלים השמאלנים ושבוע הבא לכיפות הסרוגות? אנחנו לא סופרמקט, אנחנו אנטי-סופרמרקט, אנחנו מכולת. אין פה הכל. הכל זה פיקציה. אנחנו עובדים על פי רעיון של סלקציה מאוד חמורה. מוצרים שאנחנו רוצים לקדם. ז'יז'ק לדוגמא, התחלנו בספרון קטן שלו והמשכנו לתרגם את 'ברוכים הבאים למדבר של הממשי'".

- כשהתחלתם, בסדרת התרגום לפחות, הרגשתם צורך קודם לכסות את כל מה שנמצא בקאנון, ורק אחר כך להתפנות לסלקציה על פי הטעם האישי?
"רצינו לפתוח בהחלט בדברים שלא זכו לתרגום. היה לנו חשוב לא ללכת בשבילים סלולים. לפתוח בבאטלר, ("קוויר באופן ביקורתי") היה מאוד חשוב לנו. אנחנו בשלבים של ביסוס ה"קאנון החדש", אנשים שמוכרים בשמם או במאמר שתורגם אבל לא תורגמו לעברית, כמעט לא היה בעברית בטאיי או דרידה, ארי גראי בגלל לא היה. עכשיו אנחנו בשלב של להתחיל להכניס שמות שלא מוכרים כלל בארץ. לא רק לארגן את הקאנון בעברית, אלא גם להמציא אותו מחדש. הייתה כאן הזנחה מכוונת של כתבים מסויימים".

- הזנחה מכוונת?
"כן. לא מקרית. אף אחד לא עניין אותו לקדם כאן שיח פמיניסטי. הוצאות הספרים נשלטות על ידי זכרים, גם אני זכר, אבל זכר עם תודעה פמיניסטית. אף אחד לא התעניין בלפתח שיח פוקויאני או ניאו-מרקסיסטי. היה מאוד נח לפתח שיח דמוקרטי-ליברלי. זה קומון סנס, זה הגיוני. לא רצו את הצרפתים המוטרפים האלו שגובלים בג'יבריש. אולי זה קשור למסורת האנגלו-סקסית פה. אבל בעצם את סארטר אהבו, אבל חברים שלו משמאל ומימין שסטו מהאקסזיטנציאליזם, נחשבים פה לשוליים".

- ומה מנחה בספרות מקור?
"אנחנו משתדלים שספרות המקור תהלום את מה שאנחנו עוסקים בו בתרגום. רות גולן דרך לאקאן, מיכל נפתלי דרך דרידה. זה נשמע כמעט אוטופי, לבנות את זה כאן מכלום. לארגן קהילה של חוקרים שיש להם בית לנהל את השיח התרבותי".

- אתם פונים גם לתרבות הפופולרית? בעוד מקומות חוץ מבסדרת הקולנוע?
"אנחנו לא מתיימרים להיות הוצאה של תרבות פופולרית. סדרת ליבידו לקולנוע היא כמו אוויר לנשימה, יותר נגישה, פחות אניגמטית, יותר קריאה. היא מתוך מחשבה שאפשר גם לדבר על קולנוע. אנחנו רוצים בעתיד לפתח את הסדרה, נתרגם גם מסה של סלבוי ז'יז'ק על ה'מטריקס 1' ומסה קצרה שלו על 'כביש אבוד'".

- שליחות?
"אני מרגיש לפעמים שכן. כולנו. נדמה לפעמים שאנחנו מתעסקים בקרם דה לה קרם, בעולם משלנו, שלא קשור לאבו-מאזן ושרון. מה לדרידיאניות ולטקסטים מופשטים ולמצב? אבל הכל קשור. אנחנו כאן למגר את המסורת הסטרוקטוריאליסטית; בשביל הרבה כותבים זו המצאה חדשה".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by