בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
זהו סשן פרידה 
 
 ``רוב המוסיקאים לא מקבלים במה ראויה``. גולדנברג   
 
ניר נון נוה

מסורת ערבי הג'אז במרתף העליון בבית ליסין מגיעה הערב לסיומה, אחרי קרוב לעשרים שנות פעילות. שלומי גולדנברג, שלקח אחריות על העסק בשש השנים האחרונות, מסכם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
לאחר קרוב לעשרים שנה של מסורת ג'אז עניפה במרכז ת"א, תתקיים הערב (חמישי) ההופעה האחרונה של ערבי הג'אז במרתף העליון של בית ליסין. התיאטרון עבר למשכנו החדש וערבי הג'אז נותרו ללא בית.

שלומי גולדנברג, מי שעומד מאחורי הערבים הללו בשש השנים האחרונות, עדיין מאמין בסצינת הג'אז המקומית. "ערבי הג'אז החלו לפעול בשנות השמונים, תקופת תור הזהב של הסצינה, בניהולו של אילן מוכיח. אני הייתי בארה"ב עם הלהקה שלי, 'ליטל ביג', והמתרף העליון היה המקום הראשון בו הופענו בארץ".

"המרתף העליון היה מועדון ג'אז אמיתי, עם האווירה הנכונה. כשחזרתי לארץ המקום היה בשלבי גסיסה, ולבסוף ב-97' לקחתי את העניין עלי ולהופעה הראשונה הבאתי את המתופף בוב מוזס. מאז, במשך שש שנים, כל יום רביעי, המרתף העליון הפך למועדון ג'אז רציני, עם הופעות של מיטב האמנים מאירופה וארה"ב, יחד עם מתן במה לכשרונות צעירים ומוסיקאים ישראלים כמו ניסים ימיני וריק בירמן, שמקפיד להגיע כל יום רביעי ולהתיישב על הפסנתר עם הסווינג".

"היו לא מעט הרכבים ופרוייקטים שאני בניתי, וגם הופעות עם כיוון מסחרי יותר, כמו שירי פרנק סינטרה בביצוע דני שגיא או חיה סמיר, חגגנו 100 שנים לג'ורג' גרשווין, היו ערבים עם מוסיקה אפרו-קובנית, מוסיקה שחורה וסגנונות מעניינים שונים".

- מה קורה לסצינת הג'אז בארץ?
"הסצינה בארץ מאופיינת בהרבה מוסיקאים נפלאים שמנגנים על במות מאולתרות. רוב המוסיקאים מנגנים בפאבים או בבתי קפה, כשהם מהווים חלק מהתפאורה ולא מקבלים את הבמה הראוייה להם מבחינה אמנותית. אני ניסיתי למלא את החלל, לפנות לפן היותר יצירתי של המוסיקאים ולטפח יצירה מקורית".

- למה הסצינה נראית כך?
"זה בעצם סימן למחסור שבסצינה. אין מספיק מקומות שנותנים במה רצינית. חלק זה עניין של מנטליות, לנגן מהר, בלי להשקיע, בלי יותר מדי חזרות. כשאתה בה עם הרכב בלי חזרות לא איכפת לך היכן אתה מופיע. יש, כמובן, גם את הנושא של מחסור במשאבים, שלא תומכים בארץ בתרבות באופן כללי".

"אבל אני מאמין שבסצינת הג'אז, מרגע שמוסיקאים לא רק מנגנים טוב אלא גם יוצרים טוב - הם מתייחסים הרבה יותר בכבוד גם למקום בו הם מופיעים וגם ליצירה שלהם, וכמובן, גם הקהל מתייחס אליהם יותר בכבוד. אני מאמין שזו החובה של המוסיקאים, לגרום לזה לקרות. חשוב שיהיה מורה דרך ואני מקווה שאני הראיתי את הדרך בשש השנים האחרונות".

- אתה מרגיש שלם עם מה שעשית?
"לא שלם לגמרי, אבל מרגיש הרבה מאד קורת רוח מזה שהצלחתי לשרוד שש שנים, שהמקום הצליח לחיות, שאנשים המשיכו להגיע ולשמוע ג'אז - לא לאכול או לשתות, אלא לשמוע. הייתי מעדיף שזה יהיה כמובן במינון יותר גבוה, ועם פחות פשרות מבחינה אמנותית - כי אין מה לעשות, מותו של פרנק סינטרה, והערבים לזכרו הביאו הרבה קהל, שנמשך כך גם לערבים האחרים. אבל ברור לי שג'אז הוא לא מוסיקה רווחית, ולכן אני קורא לכל מי שמאמין ואוהב ג'אז להגיע להופעות ולא רק לשמוע בבית".

- מה יהיה הערב?
"הערב יופיע הפסנתרן תמיר הנדלמן, שיר לוצאטי על הקונטראבס, שי וצר על התופים, ולאחר מכן אנחנו פותחים ג'ם סשן עם עמיקם הילמן, אמיר דוד, ריק בירמן, אורי טמיר ואחרים".

- ומה הלאה?
"החלטתי להביא לארץ את פיוטר וויטשק, אחד החצוצרנים הבולטים באירופה, והוא יופיע בתחילת ספטמבר בתיאטרון גבעתיים. אני מקווה להמשיך את המסורת ולהביא אותו גם להופעה בבית ליסין - אם לא במרתף אז במסעדה הצמודה. אנחנו לא מתכוונים להפסיק את המסורת אלא להמשיך אותה בתוך מתחם בית ליסין, בצורה זו או אחרת".
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by