בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
לדרבי חוקים משלו 
 
 
אידן סגל

אידן סגל עם כל הביקורות על הסרטים שעולים השבוע בבתי הקולנוע: "פרדי נגד ג'ייסון", "הים", "לתפוס את הפרידמנים" ו"הג'וב האיטלקי" בטרום בכורה

 
 
 
 
 
 
 
 
 

פרדי נגד ג'ייסון

 
Freddy Vs. Jason

גבירותיי ורבותיי, קרב מפלצות הקולנוע הגדול של הקיץ. בפינה השמאלית עם מסכת ההוקי המתמדת על פניו, ניצב אימת המתחרמנים, הבן של אמא והגורם מספר אחת לירידה בתיירות… ג'ייסון! למי שלא יודע או לא זוכר, לג'ייסון יש עבר מרשים - עשרה סרטי "יום שישי ה-13" מאחוריו, בהם הביא למותם בטרם עת של נופשים צעירים ושטופי זימה. בפינה הימנית עומד מוכן בעל פרצוף הפיצה, חביב הקהל, האיש מהסיוטים שלכם, "בן אלף המניאקים" - פ-ר-ד-י ק-ר-ו-ג-ר!! פרדי (רוברט אנגלונג הנצחי) אמנם השתתף "רק" בשבעה סרטים, כולל אחד בתלת ממד (ואחד עם ג'וני דפ), אבל הפגין בהם חוש יצירתי מהמדרגה הראשונה בכל מה שקשור לרצח בני נוער בשנתם. ככה זה כשאתה רוצח דרך החלומות של הקורבנות שלך ובעל כפפת להבים שימושית במיוחד.

שני הרוצחים מהגהינום נפגשים כאן לראשונה בעקבות אילוץ תסריטאי מופרך במיוחד. לא נלאה בפרטים, אבל הסכסוך הוא על מי יזכה להרוג את בני הנוער החרמנים והישנוניים, כולל כמובן את הבחורה חשופת החזה, שצורחת נורא חזק.

מדד העגבניות הרקובות, שמאגד ומשקלל את הביקורות השונות: 42 אחוזי טריות וציון ממוצע של 4.9 מתוך 10. רוב המבקרים עשו מה שבדרך הם עושים כשמולם ניצב סרט אימה טראשי - הם קטלו, אבל באופן מפתיע נרשמו כמה תגובות חיוביות וגם הקטילות היו יחסית מתונות.

הכסף מדבר: שהמבקרים יגידו מה שהם רוצים - הקהל רצה דם. בשבוע הראשון הכניס הסרט סכום שערורייתי לסרט אימה, כמעט 50 מיליון דולר (עם תקציב של 30 מיליון בלבד). מאז הוא נרגע מעט (62 מיליון בסה"כ), אבל זה ממש לא מה שיעצור הפקות נוספות של בני כלאים, כגון "הנוסע השמיני נגד הטורף".

במאי: רוני יו (כלתו של צ'אקי), 97 דקות, ארה"ב, 2003
(למידע על זמני ההקרנות)
 
New York Times: חייבים להודות, חלקו האחרון של הסרט, בו מתרחש הקרב המובטח בשמו, מצליח להלהיב. אבל אחרי שעה ארוכה ומשעממת, לאף אחד כבר לא ממש אכפת משתי מפלצות העבר האלה. בינינו, פרדי וג'ייסון הם כל כך המאה שעברה.

Seattle Times: אין דבר מעצבן יותר ממבקרים סנובים שפוסלים אוטומטית סרטי אימה. אחרי שאמרתי זאת, אני יכול לומר בבטחה שזהו סרט דבילי, לא מפחיד בכלל, עם דיאלוג מחריד ושחקנים איומים. הקרב בין ג'ייסון לפרדי מזכיר סרטים מצויירים של האחים וורנר. מי ניצח? זה לא משנה, אם תקנו כרטיס לסרט הזה – אתם תפסידו.

FilmCritic.com: כדי להסוות את העובדה שהרציחות המרובות נראות זולות ולא מרשימות, כיסה אותן הבמאי בכמות דם שיכלה למלא ברכה אולימפית. אבל אחרי שעה של משחק רע ועלילה מבולבלת, כאשר סוף סוף חותכים לעצם העניין (תרתי משמע) ומתחיל הקרב המדובר, מקבל הקהל תמורה הולמת לכספו.
 

הים

 
The Sea

הקולנוע מקנה לנו ראיה סטריאוטיפית על העולם - האיטלקים שרמנטיים וסקסיים, הבריטים מנומסים או מובטלים, בני הנוער האמריקנים חרמנים וכל המשפחות הסקנדינביות דפוקות. ממש כמו ב"חגיגה" הדני, גם כאן מתכנסת ביחד משפחה סקנדינבית מכובדת, הפעם מאיסלנד, והשלדים מתחילים להשפך מהארון, כאילו פרדי וג'ייסון ביקרו שם ביחד.

העלילה מבוססת על "המלך ליר" של שקספיר, דווקא לא סקנדינבי (יכלו לבחור בהמלט - הרי לכם סקנדינבי אמיתי עם משפחה מתפרקת) ולפיכך מככב בה אבא שמזמן אליו את שלושת בניו, כדי לקבוע מי יהיה יורשו. מכיוון שמדובר באיסלנד, האב אינו מוריש ממלכה אלא מפעל לעיבוד דגים. העובדה שזהו סרט איסלנדי מבטיחה בנוסף לסודות האפלים גם נוף מרהיב והומור ביזארי - שימו לב במיוחד לסבתא שמנבלת את הפה כמו ערס ששרטו לו את האוטו.

מדד העגבניות הרקובות: 61 אחוזי טריות וציון ממוצע 5.8 מתוך 10.
סרטו הראשון של קורמאקור "רייקיאוויק 101" זכה להצלחה עולמית מפתיעה. מ"הים" התלהבו המבקרים פחות. הם אמנם מציינים לטובה את ההומור השחור המוצלח של הסרט, אבל לדעת הרוב הוא מפוזר מדי ונוטה לבנאליות, בעיקר בסצנות דרמטיות.

פרסים ועיטורים: באיסלנד מאד אהבו את הסרט. הוא זכה בשמונה פרסי "אדה" (האוסקר האיסלנדי בשבילכם) ונבחר כנציג המדינה לתחרות האוסקר (האמריקני).

במאי: בלטסר קורמאקור (רייקיאוויק 101), 108 דקות, איסלנד\צרפת, 2002
(למידע על זמני ההקרנות)
 
 
Philadelphia Inquirer: סאגה בה הדיכאון וחוסר התפקוד משמשים תפקיד ראשי. הבעיות והטרגדיות של המשפחה בסרט יכולות לפרנס אופרת סבון למשך תקופה ארוכה, אך הבמאי מצליח לנצח על כל אלה ביד בטוחה ובלווי קריצת עין. למרות זאת, הניסיון לשמור על איזון בין מלודרמה טראגית לסאטירה אירונית לא תמיד צולח יפה.

FilmCritic.com: אפשר למצוא בסרט הרבה דברים יפים – שילוב מוצלח של הומור וסבל, שחקנים טובים, צילום מרהיב שמנציח את המרחבים העצומים וההרים המושלגים – אבל הסרט חונק אותם עם ריבוי העלילות והדמויות שבו. מה שכן, מי שמעוניין במידע על מכסות הדיג שמקצות הרשויות האיסלנדיות לתושביה, ימצא בסרט את מבוקשו.

Chicago Sun-Times: עיבוד צפוי ולא מוצלח של "המלך ליר". הדמויות אולי אומללות וסובלות, אבל הן לא מתנהגות כמו גיבורים טרגיים - יותר כמו עכברים קטנים ומפוחדים. עמוס מדי, כתוב מדי ומלא מדי ברגעים דרמטיים קולניים.
 

לתפוס את הפרידמנים

 
Capturing the Friedmans

דוקומנטרי. יום אחד בשנת 1987 נכנסו שוטרים אל ביתם של הפרידמנים, משפחה יהודית חנונית והגונה למראה, ומצאו שם צילומי פורנוגרפיה פדופילים. מאז החלו העניינים להתדרדר במהרה - נגד האב, ארנולד פרידמן, והבן הגדול ג'סי הוגשו כתבי אישום על ניצול מיני של ילדים במרתף הבית, הנושא הגיע לתקשורת הארצית והם הפכו לדמויות השנואות ביותר באמריקה. השניים נמצאו אשמים על סמך ראיות מפוקפקות ונכנסו לכלא, כאשר באותו הזמן שאר המשפחה ניסתה להתמודד עם המצב, בחוסר הצלחה. את כל הפרשה צילם האח האמצעי דיוויד במצלמת הווידאו הביתית של המשפחה. יש משפחות שמצלמות את ימי ההולדת והחופשות המשפחתיות, הפרידמנים ביקשו לתעד את משפט האונס השנוי במחלוקת של האב ואת התמוטטות משפחתם. הבמאי אנדרו יארצקי ניסה בעזרת סרטים ביתיים אלה וראיונות עדכניים עם המעורבים, בני המשפחה ונציגי החוק, להבין מה בדיוק עשו בני משפחת פרידמן ומה לא עשו, אך הוא מצא כי לא כל כך פשוט לגלות מהי האמת.

הסרט חונך את רצועת ההקרנה החדשה של "סרטי יונייטד קינג" המוקדשת לסרטים תיעודיים.

מדד העגבניות הרקובות: 96% טריות (!) וציון ממוצע של 8.6 מתוך 10. כמעט כל המבקרים יצאו נלהבים מהסרט וחשבו שהוא מרתק, אך כל אחד ראה בו משהו אחר. על דבר אחד הסכימו כולם – האמת בסרט מורכבת וחמקמקה מתמיד.

פרסים ועיטורים: זוכה פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל סאנדאנס, פסטיבל הקולנוע האמריקאי העצמאי.

במאי: אנדרו יארצקי, 107 דקות, ארה"ב, 2003
(למידע על זמני ההקרנות)
 
Hollywood Reporter: ידוע שהחיים הם לעולם לא רק שחור ולבן, אלא אפור. סרט תעודה מטריד ומורכב זה מראה שגם לאפור יש גוונים רבים. הסרט מעלה שאלות רבות לגבי מערכת הצדק האמריקאית ומוסד המשפחה - העריכה המבריקה, שמצליחה לשלב היטב ריאיונות עם סרטים ביתיים, משאירה לצופים מקום לענות על התשובות בעצמם.

Chicago Sun-Times: אחרי צפייה בסרט יש לנו המון אינפורמציה על פרשת הניצול המיני שבה היו מעורבים הפרידמנים – שמענו עדויות מכאן ומכאן, ראינו סרטים ביתיים וצפינו בהוכחות, אבל אין לנו מושג קלוש מה באמת קרה. שיעור מאלף על כמה עובדות יכולות להיות נזילות.

L.A. Times: אנדרו יארצקי בחר להצמד לגישה אוביקטיבית כביכול והיא זאת שהורסת את הסרט. נראה שמשפחת פרידמן הייתה מתוסבכת ובעייתית מדי עבורו ולכן הוא הסווה את חוסר היכולת שלו להתמודד עם הסיפור בעוד ועוד פרטים מיותרים ומרגיזים. בסופו של דבר, הסרט הוא עוד תוכנית 'ריאליטי טיוי' מציצנית ונצלנית.
 

הג'וב האיטלקי – טרום בכורה

 
The Italian Job

מצטרף נוסף לגל סרטי ה'עוקץ' שצובר תאוצה בשנים האחרונות (למשל "אושן 11" או "משחקי אמון"). צ'ארלי קרוקר (מארק וולברג, "שלושה מלכים") הוא ראש כנופיית פושעים, המבקש לנקום באחד מחבריה שבגד בה במהלך שוד בוונציה ונעלם עם מטילי זהב יקרי ערך. לשם כך הוא מאחד מחדש את הכנופיה, מצרף אליהם מומחית כספות שומרת חוק (שארלינז ת'רון, "משחק הצבאים") והתכנית הערמומית יוצאת לדרך - הם יגרמו לפקק תנועה עצום, שגם זקני גלגל"צ לא זוכרים כדוגמתו, ובעזרתו ישיבו לעצמם את הזהב, אותו הם גנבו ביושר. בין השודדים בסרט - דונלד סאת'רלנד, אדוארד נורטון וסת' גרין ("אוסטין פאוארס").

מדד העגבניות הרקובות: 75 אחוזים מהמבקרים אהבו, ציון ממוצע של 6.7 מתוך 10. הביקורות מגדירות אותו כסרט קיץ מבדר – יש לו הרבה להציע בכל מה שקשור להומור, למרדפי מכוניות ולדרכים מתוחכמות לשדוד מיליונים, ומעט מאד בכל מה שקשור למחשבה או עומק.

הכסף מדבר: לאט לאט ועם הרבה סבלנות, הגיע הסרט לסכום הכנסות מכובד ביותר של כ-97 מיליון דולר בארה"ב בלבד (עם תקציב של 60 מיליון דולר).
 

בשבועות הקודמים

לפניכם מבחר בקורות על הסרטים שמציגים כעת בבתי הקולנוע ברחבי הארץ, בעזרתן תוכלו להחליט איזה סרט שווה לכם לראות:

זהות, למות על הנוף, סיפורי בתי קפה ולתפוס את הפרידמנים

טומב ריידר 2 – סוד החיים, טיפשים בהפסקה שנייה, לרכב על הלוויתן, סיפורי בתי קפה

שודדי הקאריביים, פוקימון 4, צורה לאהבה, פרפרים, 24 שעות בחיי אשה, לרכב על הלוויתן


איזה שילוב הייתם רוצים לראות: את "טרמינטריקס: ניאו נגד הטרמינטור", את "לארה קרופט נגד המלאכיות של צ'רלי: ההאבקות בבוץ", או אולי את "מלתעות נגד הדגיג נמו"? אם יש לכם הצעות נוספות, בואו לדבר על זה בפורום הקולנוע של נענע.

כל הביקורות, כל הסרטים - הארכיון המלא
 

אתרים

 

טריילרים

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by