בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
סכין בלב האומה 
 
 
ערן דינר

ערן דינר מתלהב מאלבום הבכורה הנפלא של יובל גורביץ' והאוסף הכפול והמקיף של שוקולד מנטה מסטיק

 
 
 
 
 
 
 
 
 

יובל גורביץ' - גורביץ'

יובל גורביץ', על חזותו הסגפנית והגיטרה האקוסטית, מסתובב כבר שנים בשולי סצינת הרוק המקומית. מתבקש למלמל איזה הגיג מריר על חוליי התעשייה שמסרבת להכיר בו, על האבסורד שבעובדה שיוצר מוכשר כמוהו עובר שנים של תלאות בדרך לאלבום ראשון, נתקל בקירות ומגרד מפה ומשם גרוש ועוד גרוש רק כדי לגמור את המיקסים ולשחרר יצירת ביכורים אחרי שלושים שנים של עבודה, על השנים הארוכות בחו"ל והשחזת סכינים (בה הוא עוסק לפרנסתו). מתבקש, אבל חבל להשחית על כל זה מילים כשלפנינו אלבום כל כך חזק ומרשים כמו "גורביץ'", אלבום הבכורה שלו שיצא ממש עכשיו ב"אירסיי", הלייבל העצמאי מבית האוזן השלישית.

העובדה שזהו אלבום ראשון לגורביץ' בן ה-52 עלולה להטעות. לא מדובר כאן ביצירת ביכורים מהוססת. רחוק מזה. תריסר השירים שבדיסק חושפים רוקר משופשף ויוצר מקורי ומבריק. קולו החרוך של גורביץ' רועם ושוצף ב"אל תלכו", רצועת הפתיחה המהממת בעוצמתה, ולמרות שהוא רחוק מלהיות זמר במובן הקלאסי של המילה, ההגשה שלו אפקטיבית מאין כמותה.

אסף שריג, לשעבר צלע בכירה ב"איפה הילד" והיום ב"ווקי טוקיז", נמנע מקישוטים והפיק סאונד עירום ומלוכלך שהולם את ההגשה המחוספסת. שריג חתום גם על הלחן של "כל מקום" המצוין, אחת הרצועות היפות באלבום. עוד מתבלטים "מעבר לגדר" המרגש, "פספס" המשתבח בניסוריו של הגיטריסט דודי כהן ו"מיותרת" העדין והנוגע.

תקליטים מהסוג הזה נוטים לפתח עם בעליהם מערכות יחסים ארוכות טווח שיש בהן מימד משמעותי של תלות, אבל נוטים להשאר נחלתם של מעטים. היפה ב"גורביץ'" הוא שרבות מהרצועות בו הן גם רדיופוניות בעליל. מכאן שאין כל סיבה שיובל גורביץ' ישאר האמן-של-אמנים המוכר ליודעי ח"ן בלבד שהוא היום. אחרי כל התלאות שהתקליט הזה עבר עד שסוף סוף יצא, אי אפשר שלא לקוות שהאימפקט שלו יהיה הרבה יותר רחב.
 

שוקולד מנטה מסטיק - האוסף

כל הסימנים מעידים שגל הרטרו האינסופי יהיה כאן לפחות עד מופע האיחוד המרגש של חמסה בקיץ 2033. להקות רוק מיתולוגיות, זמרי עבר נשכחים, מקהלות, צמדים ושלישיות, כולם מתאחדים, מתמחזרים ומשתחזרים לקול מצהלות הקהל בקיץ הזה, מי למען ההיסטוריה ומי למען הג'ובה.

אם כבר רטרו, אז ככה עושים את זה. האוסף החדש של שוקולד מנטה מסטיק - ירדנה ארזי, לאה לופטין ורותי הולצמן, הוא לקט עשוי היטב שמכיל כמעט את כל ההקלטות שעשתה שלישיית הבנות הישראלית המקורית, ספק הרכב פופ, ספק שיבוט של להקת הנח"ל, תחת ניצוחו של אברהם דשא פשנל ובשיתוף השמנה והסלתה של הכותבים, המלחינים והמעבדים של אז. העריכה הלא כרונולוגית מרכזת בדיסק הראשון את הלהיטים הגדולים, חלקם הגדול בפעם הראשונה על גבי דיסק, ומותירה את הקטעים הפחות מוכרים לדיסק השני.

האוסף מדלג בין שירים משני אלבומי הלהקה וממופעים שונים, פסטיבלים ותכניות טלוויזיה ורדיו. ובתוך כך מציג קשת רחבה מאד של סגנונות, מפופ שנע מהמתקתק ("זה טוב זה טוב") לנשגב ("במקום פרידה" של נתן יונתן בלחן של מתי כספי), משם לשירים מתורגמים ("בת אצילים" ושירים נוספים משל חג'ידקיס), שירי ארץ ישראל ("הוי ארצי מולדתי") וממש עד לשירי פלמ"ח משוחזרים (שכה אחיה, אפילו "היי הג'יפ" ו"מוטי מוטי" כאן).

החוברת המושקעת והמהודרת עד מאד מציעה ביוגרפיה ממצה, ודברים מפי פשנל, מתי כספי, אהוד מנור, צדי צרפתי ובנות הלהקה עצמן, בנוסף כמובן לטקסטים המלאים לכל השירים וצילומים עזי צבע ומשובבי נפש במיטב המסורת הסבנטיזית (ותודה מיוחדת לעורכי החוברת שלא חסכו מאיתנו את הצילומים של ירדנה ארזי במחוך. ישר כוח, חבר'ה).
_________________________________
יובל גורביץ': גורביץ', (אירסיי)
שוקולד מנטה מסטיק: האוסף, (הד ארצי)
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by