בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
ניאו-נודניק 
 
 
אסף אביר

אסף אביר זורק לכם כמה מילות אזהרה לפני שאתם צוללים אל תוך מאמרו המפותל של סלבוי ז'יז'ק אודות המטריקס שאנו חיים בו

 
 
 
 
 
 
 
 
 
האם המטריקס קורס, ואנחנו מתחילים להתעורר ממנו? תלמידי הקבלה, חובבי הניו-אייג', נזירי הזן והקתולים האדוקים שבינינו עוסקים בשאלה הבוערת הזו כבר שנים, וביתר שאת מאז 1999, השנה שבה יצא הסרט של האחים וושובסקי (הראשון, הטוב). לפני מספר חודשים הצטרף אליהם התרגום העברי למאמרו של סלבוי ז'יז'ק, "מטריקס: האחר הגדול והמציאות הווירטואלית", שטוען שאנחנו באמת מתחילים להתעורר, ולא בטוח שנאהב את העולם האמיתי שמחכה לנו.

סלבוי ז'יז'ק, פילוסוף ואיש שמאל מסלובניה, כתב את הספרון שלו על המטריקס לפני שכתב את הספר "ברוכים הבאים למדבר של הממשי: חמש מסות על ה-11 בספטמבר". למרות שספר זה הוא שהציב אותו בשורה הראשונה של מבקרי המדיניות האמריקנית, לצד נועם חומסקי וההסטוריון החדש האמריקני הווארד צין, ז'יז'ק התפרסם עוד הרבה לפני כן. כבר שנים שהוא מנתח ספרי בלשים, סרטים של היצ'קוק, תהליכים בינלאומיים ואמונות טפלות באמצעות האסכולה הפילוסופית המושמצת ביותר בעולם: הפוסטמודרניזם הצרפתי.

אפילו פילוסופים מהמניין משמיצים את הפוסטמודרניזם הצרפתי. עלינו, הם אומרים, מעלילים שאנחנו נותנים תשובות מסובכות לשאלות פשוטות, אבל אצלכם הצרפתים אפילו את השאלות אי אפשר להבין. המשמעות שמאחורי המשמעות שמאחורי המילים? התפוררות הידע? על מה אתם מדברים, לעזאזל?

מסתבר שהם דיברו על הסרט "מטריקס", שז'יז'ק מציג כמשל למציאות שבתוכה אנחנו חיים. הנמשל למטריקס, אותו כלא שאנחנו לא יכולים לראות או לטעום, הוא כל הידע האנושי: המתמטיקה והפיזיקה, ההסטוריה, חוקי ההיגיון, שאיתם אנחנו חושבים ומגיעים למסקנות, וכל שאר הדברים שאבא ואמא לימדו אותנו. המציאות שלנו נוצרה מהגדרות ומהסברים של בני אדם, ומשהו בנו אוהב להאמין בה ולחזק אותה. אנשי הבטרייה שחולמים את המטריקס משתלבים היטב באנלוגיה הזו.

ההרגשה הזו, שיש עוד משהו מעבר למה שאנחנו מכירים, היתה אצלנו תמיד, לפי ז'יז'ק. היא גם מצאה ביטוי בהרבה יצירות אמנות וסרטים לפני המטריקס, כגון "המופע של טרומן", "36 שעות" או ההתחלה של "זיכרון גורלי". אבל זה לא מקרי, לפי ז'יז'ק, שהסרט הזה יצא דווקא עכשיו, בשיא עידן האינטרנט. זה גם לא מקרי שתומס אנדרסון-ניאו הוא האקר, ולא פלא שתוכנת המטריקס בנויה כמו האינטרנט. שכן בעולמנו האמיתי, כפי שז'יז'ק רואה אותו, האינטרנט הוא גיבורו של השינוי, שממלא את תפקידו של "האחד". הוא האוייב של חומת הידע האנושית, כפי שנבנתה לאורך ההסטוריה. האינטרנט הוא הסמל למה שקורה לידע שלנו, המתפורר לחתיכות שכבר לא יתחברו בחזרה.

זוכרים את הימים שקול העיתון היה קול ההיגיון? מי היום מאמין לחדשות? תמיד אנחנו מרגישים שמסתירים מאיתנו משהו, ותמיד יהיה לנו איפה לקרוא את מה שמסתירים מאיתנו, וכל מקור מידע נוסף תמיד יחשוף בפנינו תמונה נוראה יותר. אפילו המילים, שפעם היה נדמה שהן קוד מוסכם, הולכות ומתרוקנות מתוכן. ערפאת טרוריסט ושרון טרוריסט, בוש טרוריסט וסדאם טרוריסט, ארה"ב גם מגינה על החירות, וגם משתלטת על העולם, וישראל – תוקפת או מתגוננת? המשמעות הולכת לאיבוד.

ומבחינתו של ז'יז'ק, גם סמכותו של המדע בסכנה, והגישות האלטרנטיביות, הדתיות והעל-טבעיות, לעולם, עשויות לשוב בגלגול מחודש ולאיים עליו בדיוק כמו שהוא איים עליהן לפני לא כל כך הרבה זמן.

האהבה לסדרת סרטי המטריקס לא תספיק לבדה כדי לצלוח את 50 עמודי המאמר. לקראת אמצע הספרון מסתבר שז'יז'ק מתעניין פחות במטריקס המתמוטט - ויותר בנו, "אנשי הבטריה" שמסרבים להתעורר ולראות מבעד למסך הידע, וב"מדבר של הממשי", העולם שיתגלה לפנינו אחרי שיתגשם חזון האיימים הפוסטמודרניסטי. הוא עוסק בדברים האלה ובנוספים בשפה שמדברת יותר אל איש האקדמיה ופחות אל חובב הקולנוע המצוי.

אבל מי שרוצה לשמוע לאן מצעיד אותנו עידן האינטרנט, מה ממתין מאחורי קרעי הידע, ומה מקומנו כבני אדם בשינוי שעובר על העולם, מוזמן לנסות את הגלולה האדומה הזו. רק שייקח בחשבון שמנהרת הארנב ארוכה ומפותלת, ושהארנב הא פילוסוף צרפתי.
______________________________________________________
מטריקס: האחר הגדול והמציאות הווירטואלית, מאת סלבוי ז'יז'ק, (רסלינג)
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by