בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
קבר האזרח האלמוני 
 
 שורת טקסט בשדרות רוטשילד   
 
תמר גלזרמן

תמי ריקליס וענת שלו פיזרו ברחבי תל-אביב טקסטים ודימויים מטרידים, מוועדת אור ועד עדויות של סרבנים. אתרי הזכרון האלטרנטיביים שלהן יופיעו גם בתערוכת "אמנות הארץ", שתפתח מחר בתחנת הכח רידינג

 
 
 
 
 
 
 
 
 
בסוכות ייפתח, בפעם השניה, פסטיבל "אמנות הארץ 2003" במתחם תחנת הכוח רדינג. הפסטיבל הוא פרי שיתוף פעולה של מוזיאון ישראל, מוזיאון הרצליה, המשכן לאמנות עין חרוד, אמנות לעם והמרכז לאמנות דיגיטלית בחולון. התערוכה, ביוזמת ובהפקת קבוצת "אינטלקט", עיתון "הארץ", עיריית תל-אביב-יפו ומשרד החינוך, תתקיים במגוון חללים במתחם.

התערוכה המרכזית במסגרת אירועי "אמנות הארץ 2003" היא תערוכה של אמנות עכשווית, בה משתתפים עשרות אמנים ישראלים צעירים. התערוכה מתקיימת במבנה של תחנת הכוח וברחבי המתחם, החל מגשר העץ, דרך איזור המגדלור, צינור הדלק וכו'. כותרת העל שפרוסה מעל האירוע היא "נעורים/געגוע".

התערוכה, אותה אוצרת רותי דירקטור, תציג עבודות של האמנים הבאים: גל וינשטיין, נדב ויסמן, גיל שני, גיורא ברגל, נירה פרג, שרית רוזן, זיו בן דב, שיבץ כהן, הלית מנדבליט ונוגה אלחסיד, מירה היימן, רותם בלווה, אוהד פישוף, מירב שין, בן אלון, הגר גורן, אלי פטל, רומי אחיטוב, גליה טלמור, אפרת בלוססקי ודורית פיגוביץ - גודארד, יעל ברתנא ואחרים.
 

ועדת אור ברחובות תל-אביב

 
בתערוכה יופיעו גם עבודותיהן של תמי ריקליס וענת שלו, בוגרות תוכנית לימודי ההמשך של בצלאל העובדות יחד מזה שנתיים, ומי שאחראיות לציטטות מוועדת אור שמעטרות את מדרכות שדרות רוטשילד וגם לייצוגים של כמה סיפורים אנקדוטיאלים מאויירים מהווי החיים בשטחים. השתיים פועלים בעיר, ללא אוצרים או גלריה, ולמעשה ללא הידיעה שהעבודה שלהן תיהיה שם למחרת.

"בעבודה הנוכחית אנחנו משתילות "אתרי זיכרון" אלטרנטיביים ברחוב", מספרות תמי וענת, "סיפורים מודחקים, סיפורים שבשולי המציאות החברתית הקאנונית, זו המונצחת בד"כ דרך האתרים הללו. הסיפורים מופיעים בשני אופנים: כהדפסי רשת קרמיים של סיפורים ואיורים שונים שאנחנו חיברנו בעקבות אירועים אמיתיים על גבי מרצפות, וכשורות טקסט המצוירות על הרצפה ומביאות עדויות וציטוטים נבחרים, שברוב המקרים קשורות לסיפורים שמופיעים על המרצפות. (סיפורים ועדויות מתוך פרוטוקול ועדת אור, עדויות של סרבנים וחיילים מאינתיפדת אל אקצה, "גדר ההפרדה", משרד הפנים במזרח ירושלים ועוד). ברידינג (בשטח הפתוח) יופיעו מרצפות בלבד ובמקביל העבודות מתפרשות ברחבי העיר".

"מבחינתנו העבודה המשותפת שלנו מחוברת לזרם עכשווי של אמנות חברתית (המונח באנגלית הוא New Genre Public Art) - אמנות המאזכרת וממפלרטטת עם פעילות חברתית או פוליטית, אך מובחנת מפעילויות אלו במטרות וברגישויות האסתטיות והרגשיות שלה. היא שונה מאמנות של הזרם המרכזי במוטיבציה הבסיסית שלה, בקהל אליו היא פונה ועל כן גם במשך הקיום שלה ובמיקום בו היא מופיעה".

"העבודה מתקיימת בתוך הקהילה, באזורים ציבוריים: בשדירות תל אביב, בגינות שכונתיות (ולאו דווקא במוזיאונים או בגלריות שמהווים חללים סטריליים ומציגים אובייקטים שסומנו כ"עבודות אמנות" ונבחרו ע"י בעלי מקצוע "יודעי דבר" ובכך הוכשרו להפצת הנרטיב הקנוני התרבותי-לאומי הנצחי). עבודה שהתכנים שלה לקוחים מהחיים היומיומיים ושפונה בזמן הווה ובאופן ישיר לקהל שלה איננה נצחית, ואורך החיים שלה משתנה ואינו נתון לפיקוח של האוצר או היוצר הישירים שלה. מרגע שהיא ברחוב היא שייכת לעוברים ושבים ליחס שלהם אליה. היא יכולה להכעיס, לעורר דיאלוג, לגעת ולחלחל לתוך תפיסת המציאות של מי שבוחר להשתתף בה או להתנגד לה".

"יש סוג של חופש ביציאה מחוץ לכללי המשחק של המוזיאון והגלריות, מהחלוקות ההיררכיות וההגדרות הנוקשות, זהו הכרח ליצירת עצמאות ולמציאת דרכים חדשות לפעולה, לדיאלוג עם קהל רחב ומגוון וליצירת שיח קרוב לחיים. האנונימית היא לא מתוך כוונה להתחמק מאחריות או מהחוק אלא להתרחק מהפוזיציה שמעמידה את האמן בתור גאון, ויוצר מתוך איזו "מוזה" והוא "פרסונה" שמביעה אך ורק את עצמה דרך האמנות. ובעקבות השם שלה נקבע גם הערך הכלכלי, הסחיר, של העבודה. העבודות שלנו אינן חלק מכלכלת השוק של האמנות, אינן מוצעות למכירה, ושייכות לציבור הרחב".
 
 
"אמנות הארץ 2003", חוה"מ סוכות- 14,15,16 באוקטובר 2003, מתחם תחנת הכוח רדינג א', ת"א, בין השעות 17:00 –24:00,הכניסה חופשית.

שדרות רוטשילד, שם כל הזמן.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by