בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
כרוב שאסור להחמיץ 
 
 
אילן רצאבי

אילן רצאבי לא ירשה לכם להפסיד את הופעתו הקרבה של הולגר צ'וקאי, מגדולי המוסיקאים של כל הזמנים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הופעתו הקרובה של הולגר צ`וקאי בבארבי, פה בת"א, היא אירוע. צ`וקאי, שהיה בין השנים 1968-77 הבאסיסט ואחד החברים החשובים בקאן הגרמנית, אמור לתת (על סמך כמה מהקלטותיו העצמאיות לפחות) ערב שהוא חוויה. האיש מלא כרימון. אז הנה כמה מילים על חשיבותה של קאן המיתולוגית, שהיא מאותן להקות שגם אם קצת עבר זמנן (איזה עבר, איזה?), הן עדיין משאירות אבק ללא מעט מאלה "המעודכנות". להקה שנהנית מקונצנזוס רחב של אנשים ממקומות וטעמים שונים במוסיקה. אסור לכם לפספס את הערב הזה עם צ`וקאי.

אם הקונספט של להקה גרמנית עם זמר יפני ששר באנגלית (בחצי מהזמן - בחצי השני דמו סוזוקי הסולן פשוט ממציא משהו אחר משלו) לא קוסם לכם, אין לי ולו טענה אחת אליכם. (אגב, תקופת פעילותו של סוזוקי, 1970-73, נחשבת לתקופה הקלאסית והמוצלחת ביותר של הלהקה. דמו סוזוקי פרש ב-1973 לטובת עדיי יהוה).

קאן היו ללא ספק הרכב קאלט של הרוק, פר אקסלנס. משתי סיבות: 1. קשה להתכחש לעובדה שאיך שלא נקרא למה שהם עשו, זו תמיד היתה מוסיקה של ממש, ולא נפיחות רברבניות של עשיית רעשים פסאודו-אקספרימנטליים. קאן עשו מוסיקה שברוב הזמן הייתה בהחלט מזעזעת ופורצת דרך, שהקדימה את זמנה בכמה שנים. 2. ועוד ממאפייניו של הקאלט - אחוז נמוך מהיצירה המוסיקלית שלהם נגיש לקהל הרחב.

קאן היו בשעתו המובילים, או אפילו המייסדים, של תנועת הקראוטרוק, ויחד עם פאוסט הייתה האמביציוזית מכולן. אך כשאר אחיותיה (ואולי אף יותר מכמה מהן), המוסיקה שלה הייתה ללא חיוך (למעט אותם רגעים בהם התחשק להם לעשות קצת צחוק מעצמם), קרה, גשומה, אכזרית ופסימיסטית לאללה. הֶיו מוכנים לאותו מוד אפוקליפטי בשעה שתתקעו דיסק של קאן בנגן התקליטורים שלכם - החברים הללו יודעים גם יודעים להעביר את התחושה האפוקליפטית.

כמו שכבר ציינתי, המוסיקה של קאן הקדימה את זמנה והצליחה ליצור זעזועים שמעט להקות בסבנטיז יכלו להם. הם החלו להתעסק עם התקנים אלקטרוניים, טקסטורות סאונד ביזאריות, מהם הפיקו מקצבים (סטטיים משהו) ויצרו פורמטים משונים כבר בראשית 1969. ב-1971 הוציאו את יצירת המופת האקספרימנטלית שלהם "Tago-Mago" - אלבום שאפשר לומר עליו שבמובן מסוים מכיל את כל האלמנטים החשובים והחדשניים של הרוק מאז הסיקסטיז, ומנבא בבסיסו את ההתפתחות המוסיקלית של הז`אנר עד לימינו אלה. הוא יצא שנה שלמה לפני האלבום הראשון של רוקסי מיוזיק, ולפחות 5 או 6 שנים לפני זריחתו הגדולה של הניו-ווייב.

כמעט מיותר לומר שקאן היו אנדרייטד בכל אותן שנים, ורק בעשור האחרון החלו לקבל מעט מהכבוד לו הם ראויים. לטעמי, ללא קאן לא היה בריאן אינו (Brian Eno).ללא בריאן אינו לא היה הניו-אייג`, לא הוורלד-ביט, לא פיטר גבריאל, לא דיוויד בואי, לא טוקינג הדס. אתם מבינים.

בהקשר של אינו, יש לומר שקאן היו עבורו כשם שהיו אלביס או צ`אק ברי עבור הביטלס, אך בו בזמן שהחדשנות וההיבט החלוצי שבעבודתם היו ניכרים, המוסיקה שלהם - להבדיל מזו של אינו - נשמעת איזוטרית. כאשר אינו ושאר אשפי האלקטרוניקה הפנימו את הרעיונות של הגרמנים, הם ידעו "לצבוע" את החומרים שלהם - מה שהיה קודם קר, אפור וסטטי, הפך אצלם לחָם, צבעוני ו...סטטי. במילים אחרות, אינו לקח את השלד של המוסיקה הזו והתאים אותה לנשמתו האנושית - מעט מוזרה, אך הומניסטית ונושמת.

קאן מעולם לא טרחו לעשות כן: המוסיקה שלהם הייתה תמיד אפלה, סכיזופרנית ובלתי מתפשרת, כשהגיעה להתאמת הסאונדים שלה לתחושות אנושיות חיוביות. לבד מכך, אף אחד מחברי ההרכב לא הצטיין באותה רגישות נדירה כמו זו של אינו למוסיקה פופולרית - מה שמסביר מדוע הם אף פעם לא נהנו מקהל גדול מחוץ לארצם.

אבל היה להם משהו אחר. היה להם כשרון יוצא מן הכלל, עצום ומדהים בביצוע ג`אמים עם המון כוח (אבל המון). קאן עצמם אמרו בראיון פעם, שהמוסיקה שלהם מתבססת על עקרון "geometry of people". חברי הלהקה כולם התאימו כל כך זה לזה, עד כי עלה החשד שקיימת בין החברים תקשורת על חושית. כמובן שכל הרכב מוסיקלי מקצועני חייב את האינטרקציה שבין חבריו, אך זה עדיין סוג של אידיאל, ובמציאות לא הרבה הרכבים זכו לאותו קונצנזוס מוסיקלי כמו זה שבין החברים של קאן. זה גם למה אפשר להתענג על ג`אם בן 20 דקות של הלהקה, ללא מצמוץ אחד של שעמום.
___________________________________________
הולגר צ'וקאי יופיע בבארבי בת"א ב-30.10, בשעה 21:30.
הופעה נוספת בזירה הבינתחומית בי-ם, 1.11 בשעה 21:00.

* הקטע הופיע במקור בפורום מוסיקה של נענע
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by