בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
ניפגש במתחם הלייף סטייל והאופנה של מגרש הרוסים  
 
 
שירה פור

שירה פור על "ארט פוקוס 4", פרוייקט האמנות הירושלמי-בינלאומי שהתיישב במוזיאון אסירי המחתרות

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ב-4 בדצמבר נפתח פרוייקט האמנות הבינלאומי "ארט פוקוס 4" בעיר הקודש. הפרוייקט, שהופק על ידי פסטיבל ישראל ויימשך כחודש, מתמקם גבוה למדי על סקאלת האירועים החשובים והמשפיעים בסצינה האמנותית בארץ. השנה בחרו אוצרי הסימפוזיון, סוזן לנדאו ויגאל צלמונה (אוצרים בכירים במוזיאון ישראל שזה להם שיתוף הפעולה הראשון) לקיים את הפרוייקט ב"מוזיאון אסירי המחתרות" הממוקם במתחם מגרש הרוסים. המבנה המרשים והמרהיב הוקם במחצית השנייה של המאה ה-19 כאכסניה לצלייניות רוסיות, ובימי המנדט עבר מייק-אובר והוסב לבית סוהר שבו נכלאו והוצאו להורג אנשי הגנה, לח"י ואצ"ל. כעת הוא מקושט ביצירותיהם של 46 אמנים מהארץ ומ-10 מדינות בעולם.

חוט השני שאמור לתפור את מגוון היצירות לכדי שמיכת טלאים אמנותית אחת הוא המיקום הגיאוגרפי שבו יוצגו. מוחם של המארגנים קדח רעיון (לא מקורי בכלל, אגב, ועל כך בהמשך) לפיו האמנים ייצרו עבודות מיוחדות לכבוד הטרראם, ואלה יתייחסו למטען ההיסטורי הכבד שרובץ במקום (מה גם שהמוזיאון ממוקם סמוך לתחנת משטרה, בית מעצר פעיל ובית משפט השלום - כל התחנות שצריך לעבור בדרך לשינה בעיניים פקוחות). אך בפועל, האמנים לא ממש השכילו להפנים את הקונספט, ואת האפשרויות האינסופיות הטמונות בו לאמירה רלוונטית לזמננו. רוב העבודות אינן מתייחסות באופן ספציפי למקום אלא מרחפות למחוזות אינדבידואליים בהרבה. ניתן היה לצפות שהאמנים המקומיים, החווים את המציאות הישראלית היומיומית, יביעו אמירה חברתית נוקבת על הסטטוס העכשווי, או לפחות יתייחסו להיסטוריה המדינית. אך לאו. רובם בחרו לבחון היבטים שונים למושג "כלא" ולהוויית הכלואים. כך, ראשי הפרקים הם מושגים ערטילאיים כמו חופש, מוות, יראה, זמן ואמונה ולא ציונות, כיבוש, טרור וחלומות מנופצים.

באירוע האמנות הקודם שהתרחש במוזיאון, "הערה 4", אותו הגתה, אירגנה ואף הציגה קבוצת "sala-manca”, היה באוויר ריח של אנרכיה, חלוציות, מחאה ובעיקר בעיטה בישבנו של הממסד. לאה מאואס ודיאגו רוטמן, המארגנים, פעלו כגוף עצמאי ובלתי תלוי ממסדית, ולא למטרות רווח - אלא לשם העשייה האמנותית והסטת המבט לעבר אמנות השוליים. 70 האמנים שהציגו את עבודותיהם ב"הערה 4" התייחסו באופן ישיר (ולעתים אף בוטה) למבנה, מגבלותיו ומטענו ההסטורי. "ארט פוקוס 4" הוא פרוייקט נפרד, עצמאי, מבורך ומוערך כשלעצמו, אך הוא רוכב בבוטות על גל הקונספציה של “sala-manca" ואף מהווה פלגיאט אמנותי בבוחרו את אותו המתחם (אפילו ניסוחי היחצ"נות דומים כשתי טיפות עראק).

בין האמנים המקומיים שלוקחים חלק ב"ארט פוקוס 4" בולטים להפליא סיגלית לנדאו, מיכל נאמן, ראידה סעאדה (במיצב "טיפות"), הגר גורן (ביצירה "ראיונות עצורים" הכוללת הקלטות סאונד מבית המעצר הסמוך), מיכה אולמן ושחר מרקוס, שיציג את המיצג האלמותי (אותו הציג גם ב"הערה 5" שהתקיימה בחצר סרגיי) המתייחס לעיסקת סחר של קק"ל ששולמה במיליוני תפוזים. שווה להגיע אפילו רק בשבילו.

מקרב הנוכריים: מריון לאוואל-ז'נטה ובנואה מנז'ן הצרפתים, יונס דלברג השבדי, ג'ון מילר האמריקאי, אנה לי-סמפר (בעבודה “ff/rew” שהוצגה גם בביאנלה בוונציה ב-2001) ומרטין אבלאה הצרפתייה, שתהיה אמונה על חזית האסקפיזם בעבודה “pink jungle night club”, בה הסבה את אחד התאים למועדון לילה שוקק וססגוני. בואו, יהיה דיסקו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by