בערוץ
 
 
 
 
 
 
 
 
צא לי מהרחם 
 
 
שירה פור

שירה פור נהנתה מהמשנה הנשית שמציגות אלונה פרידברג ולימור אורנשטיין בגלריה שלוש

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אלונה פרידברג ולימור אורנשטיין הן העין השלישית של מושג הנשיות. מתוך יצירותיהן צף בקלילות ערר לעגני על המינוח הנשי המקובל והקונצנזוסאלי. המסרים הכביכול חתרניים שהשתיים משדרות בתערוכתן הנוכחית, "את אינך יודעת", המציגה בגלריה "שלוש", מגיעים אל המתבונן במצב צבירה של קומיקס, או אפילו משחק קופסא; הם מתקיימים בעולם מקביל, בעלי חוקים משלהם, רוויים בהומור, אסתטיקה וצבעוניות פושעת.

פרידברג ואורנשטיין יוצרות בזוג מימים ימימה, עת נפגשו בלימודיהן בבית הספר לאמנות "המדרשה". בכל שנות עבודתן המשותפת התברכו יצירותיהן בדיוק מופלא בנושאים בהן טיפלו. ב"את אינך יודעת" מטפלות השתיים בהגדרת ה"אישה" בעולם הפוסט פמיניסטי ומציבות את דמויותיהן הנשכניות, החדשניות ושוברות הכלים מול עולם הערכים הישן והקלאסי, בו אישה היא רעיה, שוטפת כלים ותעלת לידה.

בחלקה הראשון של התערוכה, הבנוי כחפיסת קלפים המורכבת ממלכות בלבד, ניבטות דמויותיהן של שתי האמניות על שמונה קלפי ענק, המבוססים על איורי הקלפים של זאב רבן. השמות התנ"כיים המקוריים של הקלפים (יהודית, בת שבע ועוד) הוחלפו בשמות בעלי התניה אסוציאטיבית טעונת חשיבה מוקדמת (יפה, נחמה, אהובה, לבנה). סימני הקלפים המקוריים (לב, תלתן, עלה ויהלום) הוחלפו במבחר חיות החווה: חמור, תרנגול, בת יענה וחתול.

שתי האמניות הללו דומות להפליא אחת לשנייה ומהוות את האנטיתזה לדמות האישה הרכה, הענוגה והשברירית, בלשון המעטה. שתיהן אוחזות בחזות בוטחת, נוקשה ואף אגרסיבית במקצת. בין הקלפים הקלאסיים בעלי הקווים הנקיים לשתי הנשים הללו נוצר עימות, המשרטט ומוחק בסיזיפיות את הקווים המקווקווים שבין הנקבי לזכרי, בין הברור מאליו לבלתי נתפס. בעבודת מחשב מרשימה הועמסו הקלפים בשלל דימויים שנראה לרגע בלתי נתפס, וברגע שאחריו אכן מתברר ככזה. גודש הדימויים נדמה לרגע כהצגה או סיפור שהמשפט האחרון בו פוספס.

כך דרים להם תחת קורת חפיסת קלפים אחת, סמלים כגון חרבות, פרחים, מי חמצן, ראשים ערופים, טוויטי ומדי אסיר ורודים. נוצרת תחושה של שתילת עולם האגדות המיתי והמנופח מפאתוס אל עולמנו הארצי והיומיומי, ולהפך. מאחר ומטבעם של קלפים, הדמויות המאכלסות אותם הן כפולות, נדמה כי מחול התחפושות הזה לעולם לא חדל מלהתקיים.

חלקה השני של התערוכה הוא "בצהרי היום", וידאו ארט בן 5 דקות. גם כאן לקחו האמניות את הקלאסיקה, ותלשו אותה ממשמעותה המקורית, בעוד ברקע מתנגן השיר "יופייה אינו ידוע". דמות האישה המניקה והנינוחה מהסרט "אדיפוס רקס" של פאזוליני, מעומתת עם דמותן של האמניות, מניקות משדי פלסטיק, בעודן לבושות בחליפות גנגסטרים גבריות. השתיים ביימו את תנועתן ואת תנועת המצלמה באופן מדויק למניקה המקורית. כך מתקיים עימות מתמשך ומתמיד בין הסטריאוטיפ לחריגה ממנו, בניואנסים עדינים. פרידברג ואורנשטיין אינן בועטות, מתריסות או צועקות בדציבלים של חדר לידה. ביד אמונה ובטוחה הן מובילות את הצופה אל מסע בין תובנות, השגות והרבה הומור, אל מה שרצו להשיג ולומר. נשים, נו.

גלריה "שלוש", רחוב חיסין 5, תל אביב. עד ה-9.1
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by